Psychologia osobowości i różnic indywidualnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-K12-PsOsiRIn |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości i różnic indywidualnych |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: |
Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 2 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie, 2 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wymagane do zaliczenia przedmiotów: Podstawy psychologii ogólnej, Psychologia społeczna |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 15 godz. wykładów, 15 godz. ćwiczeń, 20 godz. konsultacji 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 25 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 25 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna podstawowe koncepcje psychologiczne człowieka – K_W06, K_W07 W2: Student przedstawia psychologiczny portret człowieka w jego relacjach i innymi jednostkami, grupami i organizacjami – K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student posiada umiejętność rozumienia człowieka w obliczu reguł jakie nim rządzą – K_U02, K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi posługiwać się wiedzą z zakresu osobowości w procesach biznesowych (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | wykład: metoda podawcza (wykład akademicki), metoda podawczo-aktywizująca (wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna) konwersatorium: praca grupowa nad materiałem źródłowym, dyskusja moderowana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić studenta w podstawową wiedzę dotycząca rodzajów osobowości człowieka i jego różnic psychologicznych. Wykłady oraz upraktycznione konwersatoria są prowadzone z myślą o specjalistach HR, negocjatorach, mediatorach gospodarczych i innych osobach, które wykorzystują wiedzę psychologiczną w biznesie. |
Pełny opis: |
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów. 1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2). 2. Główne nurty psychologii (W1, W2). 3. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1). 3.1 Psychoanaliza klasyczna (Freud). 3.2. Psychologia analityczna (Jung). 3.3. Psychologia indywidualna (Adler). 3.4. Neopsychoanaliza (Horney, Fromm, Sullivan). 4. Teoria psychospołecznego rozwoju ego (Eriksona) (W1, W2, U1). 5. Teorie relacji z obiektem (Klein, Mahler, Winnicott, Kohut) (W1, W2, U1). 6. Teorie cech (Cattell, Eysenck, Costa i McCrae) (W1, W2, U1). 7. Poznawcza psychologia osobowości (Kelly, Lewin, Bowlby) (W1, W2, U1). 8. Teoria pola (Goldstein, Rogers, Masłow, Levin) (W1, W2, U1). 9. Psychologia humanistyczna (W1, W2, U1). 10. Psychologia egzystencjalna (Frankl) (W1, W2, U1). 11. Teorie temperamentu (główne koncepcje)(W1, W2, U1). 12. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje - diagnoza osobowości. (W1, W2). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN. 3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP, 4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak. Literatura uzupełniająca: 1. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia 3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP. 4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP 5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji wiedzy (W), umiejętności (U): 1. Egzamin pisemny (Pytania w tym część otwartych, część zamkniętych) (W, U) - Do zaliczenia min.: 51% odp. (ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 60%, ocena dobra - 70%, ocena dobra plus - 80%, ocena bardzo dobra - 90% i więcej) 2.Aktywny udział w zajęciach dydaktycznych: dopuszczalne są 2 godziny nieobecności podczas zajęć konwersatoryjnych. 3. Przygotowanie i prezentacja treści z materiałów źródłowych zadawanych na bieżąco do opracowania (W, U) - (ocena: zaliczone/niezaliczone). 4. Praca grupowa nad zadanymi problemami (ocena: sposób prezentacji wyników analiz, jasność i czytelność wywodu, umiejętność wyciągania wniosków końcowych – binarny system oceniania (zaliczone/niezaliczone). - Do zaliczenia min.: 51% odp. (ocena dostateczna - 51%, ocena dostateczna plus - 60%, ocena dobra - 70%, ocena dobra plus - 80%, ocena bardzo dobra - 90% i więcej) Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do kolokwium. jest spełnienie kryteriów opisanych w punktach 2–4. Ocena z egzaminu jest jednocześnie oceną końcową z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bassam Aouil, Jolanta Jaworska, Edyta Olbryś | |
Prowadzący grup: | Edyta Olbryś | |
Strona przedmiotu: | http://tomaszkruszewski.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić studenta w podstawową wiedzę dotycząca rodzajów osobowości człowieka i jego różnic psychologicznych. Wykłady oraz upraktycznione konwersatoria są prowadzone z myślą o specjalistach HR, negocjatorach, mediatorach gospodarczych i innych osobach, które wykorzystują wiedzę psychologiczną w biznesie. |
|
Pełny opis: |
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu tej wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów. 1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2). 2. Cechy charakteru (W1, W2). 3. Główne nurty psychologii – raz jeszcze nieco o historii psychologii (W1, W2). 4. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1). - Freud. Świadomość i nieświadomość. Teoria rozwoju czlowieka. „Id”-„Ego”-„Superego”. - Jung i Adler – rozwój koncepcji psychoanalitycznej człowieka - Koncepcja Ercia Berne'a Analiza Transakcyjna - trzecia generacja psychoanalityków: koncepcje człowieka wg Horney, Fromma, Sullivana 5. Teorie pola (Goldstein, Rogers, Masłow) (W1, W2, U1). 6. Erickson i jego patrzenia na człowieka (W1, W2, U1). 7. Badanie osobowości – wybrane zagadnienia (W1, W2, U1). 8. Teorie temperamentu (koncepcje Hipokratesa-Galena, Kretschmera, Sheldona, teoria temperamentu Pawłowa, Strelaua) (W1, W2, U1). 9. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje (W1, W2). - Diagnoza osobowości |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN. 3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP, 4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak. Literatura uzupełniająca: 1. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk, GWP. 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia 3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, 4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP 5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera. |
|
Uwagi: |
Komunikacja i psychologia w biznesie – 2 rok I stopnia – przedmioty obowiązkowe moduł psychologia w biznesie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
WYK
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Edyta Olbryś | |
Prowadzący grup: | Edyta Olbryś | |
Strona przedmiotu: | http://tomaszkruszewski.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić studenta w podstawową wiedzę dotycząca rodzajów osobowości człowieka i jego różnic psychologicznych. Wykłady oraz upraktycznione konwersatoria są prowadzone z myślą o specjalistach HR, negocjatorach, mediatorach gospodarczych i innych osobach, które wykorzystują wiedzę psychologiczną w biznesie. |
|
Pełny opis: |
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu tej wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów. 1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2). 2. Cechy charakteru (W1, W2). 3. Główne nurty psychologii – raz jeszcze nieco o historii psychologii (W1, W2). 4. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1). - Freud. Świadomość i nieświadomość. Teoria rozwoju czlowieka. „Id”-„Ego”-„Superego”. - Jung i Adler – rozwój koncepcji psychoanalitycznej człowieka - Koncepcja Ercia Berne'a Analiza Transakcyjna - trzecia generacja psychoanalityków: koncepcje człowieka wg Horney, Fromma, Sullivana 5. Teorie pola (Goldstein, Rogers, Masłow) (W1, W2, U1). 6. Erickson i jego patrzenia na człowieka (W1, W2, U1). 7. Badanie osobowości – wybrane zagadnienia (W1, W2, U1). 8. Teorie temperamentu (koncepcje Hipokratesa-Galena, Kretschmera, Sheldona, teoria temperamentu Pawłowa, Strelaua) (W1, W2, U1). 9. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje (W1, W2). - Diagnoza osobowości |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN. 3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP, 4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak. Literatura uzupełniająca: 1. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk, GWP. 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia 3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, 4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP 5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera. |
|
Uwagi: |
Komunikacja i psychologia w biznesie – 2 rok I stopnia – przedmioty obowiązkowe moduł psychologia w biznesie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Edyta Olbryś | |
Prowadzący grup: | Edyta Olbryś | |
Strona przedmiotu: | http://tomaszkruszewski.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić studenta w podstawową wiedzę dotycząca rodzajów osobowości człowieka i jego różnic psychologicznych. Wykłady oraz upraktycznione konwersatoria są prowadzone z myślą o specjalistach HR, negocjatorach, mediatorach gospodarczych i innych osobach, które wykorzystują wiedzę psychologiczną w biznesie. |
|
Pełny opis: |
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu tej wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów. 1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2). 2. Cechy charakteru (W1, W2). 3. Główne nurty psychologii – raz jeszcze nieco o historii psychologii (W1, W2). 4. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1). - Freud. Świadomość i nieświadomość. Teoria rozwoju czlowieka. „Id”-„Ego”-„Superego”. - Jung i Adler – rozwój koncepcji psychoanalitycznej człowieka - Koncepcja Ercia Berne'a Analiza Transakcyjna - trzecia generacja psychoanalityków: koncepcje człowieka wg Horney, Fromma, Sullivana 5. Teorie pola (Goldstein, Rogers, Masłow) (W1, W2, U1). 6. Erickson i jego patrzenia na człowieka (W1, W2, U1). 7. Badanie osobowości – wybrane zagadnienia (W1, W2, U1). 8. Teorie temperamentu (koncepcje Hipokratesa-Galena, Kretschmera, Sheldona, teoria temperamentu Pawłowa, Strelaua) (W1, W2, U1). 9. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje (W1, W2). - Diagnoza osobowości |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN. 3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP, 4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak. Literatura uzupełniająca: 1. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk, GWP. 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia 3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, 4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP 5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera. |
|
Uwagi: |
Komunikacja i psychologia w biznesie – 2 rok I stopnia – przedmioty obowiązkowe moduł psychologia w biznesie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska, Edyta Olbryś | |
Prowadzący grup: | Edyta Olbryś | |
Strona przedmiotu: | http://tomaszkruszewski.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają wprowadzić studenta w podstawową wiedzę dotycząca rodzajów osobowości człowieka i jego różnic psychologicznych. Wykłady oraz upraktycznione konwersatoria są prowadzone z myślą o specjalistach HR, negocjatorach, mediatorach gospodarczych i innych osobach, które wykorzystują wiedzę psychologiczną w biznesie. |
|
Pełny opis: |
Wszystkie zagadnienia w formie podawczej przedstawiane są podczas wykładów. Konwersatoria służą pogłębieniu tej wiedzy i zdobyciu umiejętności w szacowaniu poszczególnych postaw. Pomocą służą materiały źródłowe opracowywane samodzielnie między zajęciami, a następnie w pracy grupowej podczas konwersatoriów. 1. Wprowadzenie do teorii osobowości – podstawowe zagadnienia i problemy (W1, W2). 2. Cechy charakteru (W1, W2). 3. Główne nurty psychologii – raz jeszcze nieco o historii psychologii (W1, W2). 4. Psychodynamiczna wizja człowieka (W1, W2, U1). - Freud. Świadomość i nieświadomość. Teoria rozwoju czlowieka. „Id”-„Ego”-„Superego”. - Jung i Adler – rozwój koncepcji psychoanalitycznej człowieka - Koncepcja Ercia Berne'a Analiza Transakcyjna - trzecia generacja psychoanalityków: koncepcje człowieka wg Horney, Fromma, Sullivana 5. Teorie pola (Goldstein, Rogers, Masłow) (W1, W2, U1). 6. Erickson i jego patrzenia na człowieka (W1, W2, U1). 7. Badanie osobowości – wybrane zagadnienia (W1, W2, U1). 8. Teorie temperamentu (koncepcje Hipokratesa-Galena, Kretschmera, Sheldona, teoria temperamentu Pawłowa, Strelaua) (W1, W2, U1). 9. Zaburzenia osobowości – modele i koncepcje (W1, W2). - Diagnoza osobowości |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Campbell J., Hall C., Lindzey G. (2006), Teorie osobowości. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gasiul H. (2006), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Wydawnictwo DIFIN. 3. Strelau J., (red). (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II. Psychologia ogólna, Wyd. 1, GWP, 4. Kozielecki J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa, Żak. Literatura uzupełniająca: 1. Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk, GWP. 2. Millon, T., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia 3. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk, GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., (2001). Psychopatologia, Wyd. Zysk i S-ka, 4. Stemplewska- Żakowicz K., (2009), Diagnoza psychologiczna, Wyd. GWP 5. Erikson T., (2017). Otoczeni przez idiotów, Wyd. Wielka Litera. |
|
Uwagi: |
Komunikacja i psychologia w biznesie – 2 rok I stopnia – przedmioty obowiązkowe moduł psychologia w biznesie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.