Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Prawne uwarunkowania zarządzania sprzedażą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-K13-ZS-PUZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawne uwarunkowania zarządzania sprzedażą
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Komunikacja i psychologia w biznesie, 3 rok, PRK, sp. Menedżer zarządzania sprzedażą
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać student podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania systemu prawa w Polsce.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 10 godz. konsultacji;

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 20 godz.;

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 15 godz.

razem 75 godz.

3 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna zgodne z prawem sposoby sprzedaży - K_W10

W2: Student rozpoznaje formy prawne podmiotów prowadzących działalność w zakresie sprzedaży – K_W11


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student analizuje warunki sprzedaży pod kątem ich zgodności z prawem, w szczególności autorskim i własności przemysłowej - K_U07

U2: Student doradza jak w zgodzie z prawem przygotować ofertę sprzedaży i przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży - K_U01


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga prawne i etyczne dylematy związane z wykonywaniem zawodu i działalnością w sferze sprzedaży i dystrybucji - K_K02

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład konwencjonalny

Ćwiczenia: studia przypadków, referaty/prezentacje projektów, udział w dyskusji (aktywność podczas zajęć).


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Umowa sprzedaży jest niewątpliwie najbardziej powszechną umową obrotu gospodarczego, co nie oznacza powszechnej znajomości prawa obowiązującego w tym względzie.

Celem niniejszego przedmiotu jest zaprezentowanie zagadnień związanych ze sprzedażą w kontekście prawnym. Na wstępie przedstawione zostaną kwestie ogólne, odnoszące się do teorii prawa cywilnego, co pozwoli na określenie miejsca umowy sprzedaży w systemie prawa zobowiązań w Polsce. Prezentacja konstrukcji prawnej umowy sprzedaży pozwoli na określenie istotnych elementów tej umowy, sporządzenie zgodnej z prawem oferty czy przeprowadzenie transakcji. Uwaga zostanie zwrócona na praktyczne aspekty obrotu gospodarczego, a także na specyficzne typu umów związanych z przeniesieniem własności/praw. Część zajęć poświęcona zostanie na omówienie prawnych aspektów działalności w sektorze handlowym/dystrybucji, w szczególności konieczność zapewnienia ochrony wynikającej z prawa

Pełny opis:

Tematyka wykładu:

1. Podstawy prawa zobowiązań – konstrukcja prawna zobowiązania, świadczenie, pojęcia długu i odpowiedzialności (2 godz.) W1

2. Tryby zawierania umów wg prawa cywilnego oraz podstawy prawa zamówień publicznych w Polsce (2 godz.) W1

3. Konstrukcja prawna umowy sprzedaży. Rodzaje sprzedaży. Prawa ochronne. Inne umowy przeniesienia praw (2 godz.) W1

4. Zasady działania podmiotów prowadzących sprzedaż (2 godz.) W2

5. Zawodowe kodeksy etyczne, zasady odpowiedzialności, zasady ochrony konkurencji i konsumenta (2 godz.) K1.

Tematyka ćwiczeń:

1. Przepisy dotyczące sprzedaży i reklamy w praktyce działalności gospodarczej - strony umowy sprzedaż, jej zakres, obowiązki sprzedawcy, wadliwość przedmiotu umowy, terminy i tryb dochodzenia roszczeń, zapewnienia zawarte w reklamie, gwarancja jakości, rękojmia i gwarancja na gruncie kodeksu cywilnego (2 godz.) U1, U2

2. Specyficzne rodzaje sprzedaży – bezpośrednia, konsumencka (w tym zgodność towaru z umową), przez internet (2 godz.) U2

3. Prawo własności przemysłowej, licencje, patenty, ochrona prawna firmy (2 godz.) U1

4. Franchising i inne umowy związane ze sprzedażą i dystrybucją (2 godz.) U1

5. Podstawy zatrudnienia w sektorze sprzedaży – umowa o pracę, umowy cywilnoprawne (1 godz.) K1

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Filipowicz A., Podstawy prawa dla ekonomistów. Podręcznik dla studentów ekonomii, zarządzania i administracji, C. H. Beck, Warszawa 2012.

2. Radwański A., Panowicz-Lipska J., Zobowiązania – część szczegółowa, C. H. Beck, Warszawa 2013.

3. Zelek M. (red.), Sprzedaż przez internet. Aspekty prawne, Wyd. Difin, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Fragmenty wskazanych aktów prawnych (m. in.: Konstytucja PR, ustawy: o swobodzie działalności gospodarczej, Kodeks cywilny, Kodeks spółek handlowych, o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i in.).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny - 3 pytania, w tym pratyczne

Z tytułu zaliczenia ćwiczeń na ocenę końcową bdb/db+ istnieje możliwość dodania 1 p., a oceny db/dst+ 0,5 p. do punktacji uzyskanej na egzaminie.

Prezentacja zespołowa obejmująca zagadnienia projektowego/studium przypadku – ocena uzyskana z prezentacji może być końcowa po jej obniżeniu o pół stopnia; podwyższenie tak uzyskanej oceny jest możliwe dzięki aktywności podczas zajęć (aktywność podczas zajęć skutkuje przyznaniem +, dwukrotne uzyskanie plusa daje podwyższenie oceny o pól stopnia).

Suma powyższych (prezentacja, aktywność, kolokwium) daje ocenę końcową z ćwiczeń.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Naworski
Prowadzący grup: Jerzy Naworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Naworski
Prowadzący grup: Jerzy Naworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Naworski
Prowadzący grup: Jerzy Naworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)