Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka badań w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-L12-MeBawB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka badań w biznesie
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Logistyka- plan studiów 2 rok 1 stopnia
Logistyka, PRK, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot ma charakter wprowadzający (na zajęciach omawiane są podstawowe zagadnienia dotyczące badań prowadzonych w obszarze biznesu). Dla zrozumienia prezentowanych treści pomocne będzie posiadanie podstawowej wiedzy na temat zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa / organizacji we współczesnych uwarunkowaniach rynkowych. Dodatkowym atutem będzie posiadanie podstawowej wiedzy statystycznej.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń, 10 godz. konsultacji indywidualnych (razem: 40 godz.)

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (bieżące przygotowanie do zajęć, powtórzenie materiału, czytanie literatury): 20 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa procesie oceniania: 18 godz.

Razem nakład pracy studenta: 78 godz. (3 ECST)



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: Zna główne rodzaje źródeł informacji w badaniach realizowanych w obszarze biznesu – K_W08

W2: Zna główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu – K_W08

W3: Zna główne etapy procesu badawczego – K_W08

W4: Zna losowe i nielosowe techniki doboru próby oraz wie, w jaki sposób ustala się liczebność próby losowej i nielosowej – K_W08,

W5: Zna podstawowe metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych oraz odpowiadające im instrumenty pomiarowe – K_W08

W6: Zna podstawowe różnice pomiędzy kwestionariuszem ankietowym, kwestionariuszem wywiadu a scenariuszem wywiadu – K_W08

W7: Zna podstawowe rodzaje pytań kwestionariuszowych oraz podstawowe zasady budowy kwestionariusza wywiadu i kwestionariusza ankietowego K_W08

W8: Zna podstawowe zasady redukcji, analizy, interpretacji i prezentowania danych pozyskanych w badaniu– K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Potrafi diagnozować problemy pojawiające się w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowych, wymagające realizacji badań – K_U01

U2: Potrafi wskazać rodzaje źródeł informacji właściwe dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / właściwe dla realizacji konkretnego celu badawczego – K_U02

U3: Potrafi rozróżnić i wskazać rodzaje badań, metody zbierania danych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe oraz techniki doboru próby właściwe dla rozwiązania danego problemu decyzyjnego / właściwe dla realizacji konkretnego celu badawczego – K_U02

U4: Potrafi ocenić kwestionariusz wywiadu oraz kwestionariusz ankietowyz punktu widzenia poprawności jego budowy i adekwatności do przyjętych założeń badawczych – K_U02



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Jest gotów do krytycznej oceny posiadanych informacji oraz określania priorytetów w procesie ich pozyskiwania (z zastosowaniem wybranych metod badawczych) i wykorzystania w celu rozwiązania konkretnych problemów występujących w organizacji biznesowej – K_K01


Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład z elementami dyskusji, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej przygotowanej w programie Power Point. Omawiane treści są ilustrowane przykładami z praktyki.


Ćwiczenia: pogadanka, giełda pomysłów, studium przypadku, dyskusja, klasyczna metoda problemowa.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

(Cel AACSB) Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań w obszarze biznesu z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Student poznaje możliwości wykorzystywania wyników badań do rozwiązywania konkretnych problemów zachodzących wewnątrz organizacji lub w jej otoczeniu. Uczy się m.in.: jak definiować cele badania, jak dobierać próbę badawczą, jak wybierać właściwą metodę zbierania danych oraz odpowiadający jej instrument pomiarowy, jak budować ten instrument, jak realizować pomiary z jego zastosowaniem, jak redukować i analizować dane, jak interpretować a także jak prezentować wyniki badania w raporcie.

Pełny opis:

W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1,U2)

2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U3)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby badawczej (W4, U3).

5. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W5, W6, U3)

5. Podstawowe różnice pomiędzy wybranymi instrumentami pomiarowymi stosowanymi w badaniach pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W6)

Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.

W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:

1. Rozróżnianie źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach i ich dobór adekwatnie do zdiagnozowanego problemu w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowej (W1, U1, U2, K1)

2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U1, U2, U3, K1)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W4, U3, K1)

5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W5, W6, U3, K1)

6. Podstawowe zasady budowy wybranych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach (W6, W7, U4, K1)

7. Podstawowe zasady redukcji, analizy danych pozyskanych w badaniach, ich interpretacji oraz prezentacji w tworzonym raporcie z badania (W8).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.

D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami oceniania są:

a) w przypadku wykładu: zaliczenie końcowe

Zaliczenie końcowe ma charakter pisemny (student otrzymuje pytania otwarte oraz opisy wybranych pojęć / problemów z obszaru badań, do których dopasowuje poznane na zajęciach terminy lub rozwiązania). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Podejście końcowe uznaje się za zaliczone, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

b) w przypadku ćwiczeń: szczegółowe metody oraz kryteria oceniania studentów w trakcie ćwiczeń definiują poszczególne osoby prowadzące zajęcia ćwiczeniowe. Podstawą zaliczenia mogą być wyniki uzyskane przez studentów z: kolokwiów, zadań praktycznych wykonywanych w trakcie zajęć (indywidualnie lub grupowo), zadań domowych, a także przygotowanie się i aktywność studenta na zajęciach.

Weryfikacja efektów kształcenia:

Wykład:

W1- pisemne zaliczenie końcowe +++

W2- pisemne zaliczenie końcowe +++

W3 - pisemne zaliczenie końcowe +++

W4 - pisemne zaliczenie końcowe +++

W5 - pisemne zaliczenie końcowe +++

W6-pisemne zaliczenie końcowe ++

U2 - pisemne zaliczenie końcowe +++

U3 - pisemne zaliczenie końcowe +++

Ćwiczenia:

W1 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W2 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W3 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W4 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W5 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W6 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W7 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

W8 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

U1 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

U2 – zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

U3 – zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

U4 - zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

K1- zadania praktyczne +++, aktywność na zajęciach +++

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz, Iwona Escher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań w obszarze biznesu z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych.

Pełny opis:

W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1,U2)

2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U3)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby badawczej (W4, U3).

5. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W5, W6, U3)

5. Podstawowe różnice pomiędzy wybranymi instrumentami pomiarowymi stosowanymi w badaniach pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W6)

Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.

W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:

1. Rozróżnianie źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach i ich dobór adekwatnie do zdiagnozowanego problemu w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowej (W1, U1, U2, K1)

2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U1, U2, U3, K1)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W4, U3, K1)

5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W5, W6, U3, K1)

6. Podstawowe zasady budowy wybranych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach (W6, W7, U4, K1)

7. Podstawowe zasady redukcji, analizy danych pozyskanych w badaniach, ich interpretacji oraz prezentacji w tworzonym raporcie z badania (W8).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.

D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Iwona Escher, Dawid Szostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań w obszarze biznesu z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych.

Pełny opis:

W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1,U2)

2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U3)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby badawczej (W4, U3).

5. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W5, W6, U3)

5. Podstawowe różnice pomiędzy wybranymi instrumentami pomiarowymi stosowanymi w badaniach pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W6)

Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.

W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:

1. Rozróżnianie źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach i ich dobór adekwatnie do zdiagnozowanego problemu w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowej (W1, U1, U2, K1)

2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U1, U2, U3, K1)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W4, U3, K1)

5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W5, W6, U3, K1)

6. Podstawowe zasady budowy wybranych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach (W6, W7, U4, K1)

7. Podstawowe zasady redukcji, analizy danych pozyskanych w badaniach, ich interpretacji oraz prezentacji w tworzonym raporcie z badania (W8).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.

D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Escher
Prowadzący grup: Dawid Szostek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań w obszarze biznesu z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych.

Pełny opis:

W ramach wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień:

1. Rodzaje źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach prowadzonych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne, krajowe, zagraniczne) (W1,U2)

2. Główne rodzaje badań realizowanych w obszarze biznesu (wtórne, pierwotne, pełne, fragmentaryczne) (W2, U3)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Podstawowe techniki losowego i nielosowego doboru próby badawczej (W4, U3).

5. Główne metody zbierania danych ze źródeł pierwotnych i odpowiadające im instrumenty pomiarowe (W5, W6, U3)

5. Podstawowe różnice pomiędzy wybranymi instrumentami pomiarowymi stosowanymi w badaniach pierwotnych (na przykładzie kwestionariusza ankietowego, kwestionariusza wywiadu, scenariusza wywiadu) (W6)

Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności i kompetencji z zakresu projektowania i realizacji badań z zastosowaniem najbardziej popularnych metod zbierania danych. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie.

W ramach ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści:

1. Rozróżnianie źródeł informacji wykorzystywanych w badaniach i ich dobór adekwatnie do zdiagnozowanego problemu w praktyce funkcjonowania organizacji biznesowej (W1, U1, U2, K1)

2. Rozróżnianie rodzajów badań oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadanie praktyczne) (W2,U1, U2, U3, K1)

3. Główne etapy procesu badawczego (W3)

4. Rozróżnianie podstawowych technik losowego i nielosowego doboru próby oraz ich wykorzystanie do danych problemów/ celów badawczych / oczekiwań związanych z realizowanym pomiarem (zadania praktyczne) (W4, U3, K1)

5. Rozróżnianie podstawowych metod zbierania danych i odpowiadających ich instrumentów pomiarowych oraz ich wykorzystanie przy rozwiązaniu konkretnych problemów/ realizacji konkretnych celów badawczych (zadania praktyczne) (W5, W6, U3, K1)

6. Podstawowe zasady budowy wybranych instrumentów pomiarowych stosowanych w badaniach (W6, W7, U4, K1)

7. Podstawowe zasady redukcji, analizy danych pozyskanych w badaniach, ich interpretacji oraz prezentacji w tworzonym raporcie z badania (W8).

Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Wprowadzenie do badań marketingowych, Toruń 2020, DOI: 10.13140/RG.2.2.14595.66082; https://www.researchgate.net/publication/340565028_Wprowadzenie_do_badan_marketingowych_Introduction_to_marketing_research (jako zaktualizowana wersja publikacji: I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, K. Andruszkiewicz (red.), TNOiK, Toruń, 2011, s. 95–144).

Literatura uzupełniająca:

E.Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.

D.Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa 2010.

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)