Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie międzykulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-L13-ZaMie
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie międzykulturowe
Jednostka: Katedra Zachowań Organizacyjnych i Marketingu
Grupy: Logistyka- plan studiów 3 rok 1 stopnia
Logistyka, PRK, 3 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw zarządzania

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny

kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego

przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu),

godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/

uczestnika kursu: 15

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną

studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego

zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i

uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich

materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału,

pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 10 godzin

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w

procesie oceniania (np. w egzaminach): 5 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student wymienia i charakteryzuje istotę wymiarów kultury narodowej mających wpływ na zachowania ludzi w organizacji (K_W05)

Cel AACSB: Student charakteryzuje wpływ różnic kulturowych na skuteczność stosowanych metod zarządzania


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student posiada umiejętność wyjaśnienia przyczyn zjawisk społecznych w organizacji, które pojawiają się w przestrzeni międzykulturowej (K_U01)

U2: student potrafi określić ryzyko nowych przedsięwzięć biznesowych w przestrzeni rynków globalnych, ze względu na różnice kulturowe (K_U05)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student posiada kompetencje w zakresie ciągłego rozwijania swej wiedzy i umiejętności oraz inspirowania do tego innych (K_K01)

Metody dydaktyczne:

Projekty zespołowe

Analiza przypadku


Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Kurs przybliża słuchaczom istotę najważniejszych różnic kulturowych wpływających na zachowania ludzi w biznesie. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w środowisku wielokulturowym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje następujące problemy:

1. Znaczenie różnic kulturowych w zarządzaniu - W1

2. Komunikacja w środowisku wielokulturowym (komunikacja werbalna i niewerbalna) - W1

3. Stosunek do czasu i przestrzeni jako zmienna kulturowa - W1

4. Nawiązywanie relacji w biznesie międzynarodowym W1, AACSB

5. Etykieta w relacjach międzynarodowych – U1

6. Wartości w zarządzaniu międzykulturowym (modele G.Hofstede i F.Trompenaars’a) i ich znaczenie dla zachowań organizacyjnych - W1, U1, AACSB

7. Relacje między kulturami narodowymi w przedsiębiorstwie wielokulturowym - W1, U2, AACSB

8. Funkcje i cechy globalnego menedżera - W1, K1, AACSB

9. Logistyka a różnice kulturowe – U1, U2, AACSB

Literatura:

1. G.Hofstede, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000

2. F.Trompenaars, Ch.Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002

3. R.R.Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

4. R.D. Lewis, When Cultures Collide. Managing Successfully Across Cultures, Nicholas Brealey Publishing, London 2006

6. G.P.Ferraro, The Cultural Dimension of International Business, Pearson Prentice Hall, 2006

7. J.Mole, Mind Your Manners. Managing Business Cultures in the New Global Europe, Nicholas Brealey Publishing, London 2005

8. A.Glińska-Neweś, Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2007

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja wiedzy: W1, AACSB – prezentacja efektów realizacji zadania (wywiad z osobą pracującą za granicą) +++

Weryfikacja umiejętności - U1, U2 – realizacje zadania: przeprowadzenie wywiadu z osobą pracującą za granicą +++

Weryfikacja kompetencji społecznych – K1 - aktywność +++, K2 - obserwacja przez opiekuna +++,

1. Realizacja zadania (wywiad z osobą pracującą za granicą):

5 (bdb) - studentka/student realizuje w pracy zespołowej wymaganą liczbę wywiadów, przedstawia ich transkrypcję, konstruuje opisy sytuacji i wyjaśnia ich podłoże

4( db) - studentka/student realizuje w pracy zespołowej wymaganą liczbę wywiadów, przedstawia ich transkrypcję, konstruuje opisy sytuacji, ale wyjaśnienia ich podłoża są niepełne lub nieprawidłowe

3 (dst) - studentka/student realizuje w pracy zespołowej wymaganą liczbę wywiadów, przedstawia ich transkrypcję, konstruuje opisy sytuacji nieodwołujące się do różnic kulturowych i nieprawidłowo wyjaśnia ich podłoże.

2. Aktywność na zajęciach:

5 (bdb) - studentka/student bierze udział we wszystkich dyskusjach odbywających się na zajęciach

4 (db) - studentka/student bierze udział w 50% dyskusji na zajęciach

3 (dst) - studentka/student jest obecna/y, ale nie bierze udziału w dyskusjach na zajęciach

Ocena końcowa obliczana jest następująco: 80% oceny z realizacji zadania + 20% oceny aktywności na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Glińska-Neweś
Prowadzący grup: Aldona Glińska-Neweś, Nina Rapo-Wierzchoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Glińska-Neweś
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Glińska-Neweś
Prowadzący grup: Paweł Brzustewicz, Aldona Glińska-Neweś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)