Zarządzanie jakością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z12-0-ZarzJa |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością |
Jednostka: | Katedra Doskonałości Biznesowej |
Grupy: |
Zarządzanie - plan studiów 2 rok 1 stopnia Zarządzanie, 2 rok, I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania organizacją. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń, 5 godzin konsultacji. 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 25 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 30 godz. Razem nakład pracy studenta 105 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat problematyki zarządzania jakością i rozwiązań z obszaru kompleksowego zarządzania jakością (K_W01) W2. Absolwent zna możliwości wykorzystania różnych instrumentów zarządzania jakością oraz posiada ogólną wiedzę z zakresu doboru poszczególnych instrumentów (K_W08) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Absolwent posiada umiejętność doboru poszczególnych instrumentów zarządzania jakością do zaistniałej sytuacji i specyfiki organizacji (K_U04) U2. Absolwent rozumie procesy zachodzące w organizacjach biznesowych i potrafi wykorzystać tą umiejętność w procesie doskonalenia jakości (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi współpracować w zespole, podejmuje konstruktywne role grupowe istotne dla efektywnej współpracy zespołowej (K_K05) K2. Absolwent Potrafi kreatywnie uczestniczyć w przedsięwzięciach (zespołach) związanych z rozwiązywaniem problemów społecznych instytucji biznesowych (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacje multimedialne, case study Ćwiczenia: pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1 3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2 4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1 5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2 a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości b) Standardy zarządzania jakością Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): a) 5S i Kaizen b) Just in Time (JIT) c) Benchmarking d) Statystyczna kontrola procesu (SPC) e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków f) Metoda Taguchi g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości |
Literatura: |
Wykład: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 Ćwiczenia: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 Uzupełniająco: artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Zaliczenie końcowe ma charakter egzaminu pisemnego (pytanie otwarte). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zaliczony, jeśli student uzyska z niego minimum 50% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń. Ćwiczenia: Podstawowymi metodami oceny jest końcowy projekt zaliczeniowy przygotowany w formie pisemnej i ustnej – studenci rozwiązują konkretny problem z zakresu zarządzania jakością oraz kolokwium zaliczeniowe. Ponadto 10% oceny jest uzależnione od aktywności studenta podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie w realizowane ćwiczenia) Przy ustalaniu oceny końcowej z wykładu i ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych: ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%, ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie), ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie), ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie), ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie). W1- egzamin końcowy +++, W2- egzamin końcowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++ U1- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +, U2- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +, K1- końcowy projekt zaliczeniowy +++, K2- końcowy projekt zaliczeniowy +++, |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Karaszewski | |
Prowadzący grup: | Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1 3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2 4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1 5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2 a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości b) Standardy zarządzania jakością Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): a) 5S i Kaizen b) Just in Time (JIT) c) Benchmarking d) Statystyczna kontrola procesu (SPC) e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków f) Metoda Taguchi g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości |
|
Literatura: |
Wykład: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 Ćwiczenia: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 „Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Cegliński | |
Prowadzący grup: | Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1 3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2 4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1 5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2 a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości b) Standardy zarządzania jakością Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): a) 5S i Kaizen b) Just in Time (JIT) c) Benchmarking d) Statystyczna kontrola procesu (SPC) e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków f) Metoda Taguchi g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości |
|
Literatura: |
Wykład: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 Ćwiczenia: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 „Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Cegliński | |
Prowadzący grup: | Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń. Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study) 1. Istota jakości – W1 2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1 3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2 4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1 5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2 a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości b) Standardy zarządzania jakością Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study) 1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2): a) 5S i Kaizen b) Just in Time (JIT) c) Benchmarking d) Statystyczna kontrola procesu (SPC) e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków f) Metoda Taguchi g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości |
|
Literatura: |
Wykład: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 Ćwiczenia: R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013 „Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.