Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z12-0-ZarzJa
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Katedra Doskonałości Biznesowej
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 2 rok, I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania organizacją.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń, 5 godzin konsultacji.

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 25 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 30 godz.


Razem nakład pracy studenta 105 godzin.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat problematyki zarządzania jakością i rozwiązań z obszaru kompleksowego zarządzania jakością (K_W01)

W2. Absolwent zna możliwości wykorzystania różnych instrumentów zarządzania jakością oraz posiada ogólną wiedzę z zakresu doboru poszczególnych instrumentów (K_W08)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Absolwent posiada umiejętność doboru poszczególnych instrumentów zarządzania jakością do zaistniałej sytuacji i specyfiki organizacji (K_U04)

U2. Absolwent rozumie procesy zachodzące w organizacjach biznesowych i potrafi wykorzystać tą umiejętność w procesie doskonalenia jakości (K_U07)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Potrafi współpracować w zespole, podejmuje konstruktywne role grupowe istotne dla efektywnej współpracy zespołowej (K_K05)

K2. Absolwent Potrafi kreatywnie uczestniczyć w przedsięwzięciach (zespołach) związanych z rozwiązywaniem problemów społecznych instytucji biznesowych (K_K06)

Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacje multimedialne, case study

Ćwiczenia: pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study)

1. Istota jakości – W1

2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1

3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2

4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1

5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2

a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości

b) Standardy zarządzania jakością

Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidualnie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study)

1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2):

a) 5S i Kaizen

b) Just in Time (JIT)

c) Benchmarking

d) Statystyczna kontrola procesu (SPC)

e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków

f) Metoda Taguchi

g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości

Literatura:

Wykład:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

Ćwiczenia:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

Uzupełniająco: artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Zaliczenie końcowe ma charakter egzaminu pisemnego (pytanie otwarte). Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Egzamin uznaje się za zaliczony, jeśli student uzyska z niego minimum 50% przewidywanej punktacji maksymalnej. Przystąpienie do zaliczenia końcowego wymaga w pierwszej kolejności uzyskania zaliczenia z ćwiczeń.

Ćwiczenia:

Podstawowymi metodami oceny jest końcowy projekt zaliczeniowy przygotowany w formie pisemnej i ustnej – studenci rozwiązują konkretny problem z zakresu zarządzania jakością oraz kolokwium zaliczeniowe. Ponadto 10% oceny jest uzależnione od aktywności studenta podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie w realizowane ćwiczenia)

Przy ustalaniu oceny końcowej z wykładu i ćwiczeń stosuje się następującą regułę przeliczenia uzyskanych punktów procentowych:

ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%,

ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),

ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),

ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),

ocena dst. - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).

W1- egzamin końcowy +++,

W2- egzamin końcowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++

U1- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +,

U2- końcowy projekt zaliczeniowy +++, kolokwium zaliczeniowe ++, egzamin końcowy +,

K1- końcowy projekt zaliczeniowy +++,

K2- końcowy projekt zaliczeniowy +++,

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Karaszewski
Prowadzący grup: Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study)

1. Istota jakości – W1

2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1

3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2

4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1

5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2

a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości

b) Standardy zarządzania jakością

Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study)

1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2):

a) 5S i Kaizen

b) Just in Time (JIT)

c) Benchmarking

d) Statystyczna kontrola procesu (SPC)

e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków

f) Metoda Taguchi

g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości

Literatura:

Wykład:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

Ćwiczenia:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

„Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Cegliński
Prowadzący grup: Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study)

1. Istota jakości – W1

2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1

3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2

4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1

5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2

a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości

b) Standardy zarządzania jakością

Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study)

1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2):

a) 5S i Kaizen

b) Just in Time (JIT)

c) Benchmarking

d) Statystyczna kontrola procesu (SPC)

e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków

f) Metoda Taguchi

g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości

Literatura:

Wykład:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

Ćwiczenia:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

„Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Cegliński
Prowadzący grup: Paweł Cegliński, Kamila Skrzypczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania jakością oraz wykształcenie/doskonalenie umiejętności praktycznych związanych w wykorzystaniem tej wiedzy w praktyce biznesowej.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu oraz uzupełniających go ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie przede wszystkim zaprezentowanie studentom podstawowych rozważań teoretycznych z zakresu zarządzania jakością. W ramach 30 godzin wykładów przewiduje się prezentację następujących zagadnień: (prezentacje multimedialne, case study)

1. Istota jakości – W1

2. Zarządzanie jakością – geneza, ewolucja, podejście kompleksowe – W1

3. Współczesne rozwiązania w zakresie kompleksowego zarządzania jakością – W1, W2

4. Instrumenty wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości – W2, U1

5. Modele zarządzania jakością – rozwiązania standaryzacyjne – W2, U2

a) Modele zarządzania jakością skodyfikowane w programach wybranych krajowych i międzynarodowych nagród jakości

b) Standardy zarządzania jakością

Zajęcia ćwiczeniowe zakładają aktywne uczestnictwo studentów w dyskusjach i zadaniach realizowanych grupowo lub indywidulanie. W ramach 15 godzin ćwiczeń przewiduje się realizację następujących tematów: (pogadanka, dyskusja w grupach, praca zespołowa, prezentacje, wystąpienia ustne, case study)

1. Instrumentarium wykorzystywane w procesie doskonalenia jakości (W2, U1, U2, K1, K2):

a) 5S i Kaizen

b) Just in Time (JIT)

c) Benchmarking

d) Statystyczna kontrola procesu (SPC)

e) Failure Mode and Effects Analysis – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków

f) Metoda Taguchi

g) Quality Function Deployment (QFD ) – metoda zaawansowanego planowania jakości

Literatura:

Wykład:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

Ćwiczenia:

R. Karaszewski, K. Skrzypczyńska, Zarządzanie jakością, Wyd. TNOiK, Toruń 2013

„Problemy jakości” – artykuły wskazane przez prowadzącego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)