Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z13p-FuWsRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia
Zarządzanie, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł personalny-Menedżer HR
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu teorii ekonomii.

Całkowity nakład pracy studenta:

120 godzin, w tym:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 45 godzin: wykład 30 godzin, ćwiczenia 15 godzin

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 45 godzin: powtórzenie materiału, czytanie literatury, wykonanie zadań domowych

3. Czas wymagany do przygotowania się do egzaminu i kolokwium – 30 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student potrafi rozpoznawać i nazywać zjawiska zachodzące na rynku pracy - K_W02

W2: student zna sposób organizacji i działania instytucji rynku pracy - K_W03, K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi diagnozować, analizować i rozwiązywać wybrane problemy z obszaru rynku pracy - K_U01,

K_U02 U2: student potrafi znaleźć i dokonać interpretacji statystyk obrazujących stan rynku pracy - KU_03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: student ma świadomość samorozwoju opartego o ciągłe pogłębianie wiedzy i twórczą refleksję w odniesieniu do własnych doświadczeń - K_K01

K2: student posiada kompetencje zdobywania wiedzy, informacji i danych potrzebnych w procesach rozwiązywania problemów na rynku pracy - K_K02

K3: student posiada kompetencje w zakresie udziału w przedsięwzięciach zespołowych, pełniąc w nich różne role - K_K05

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących: prezentacje studentów, dyskusja grupowa, gra obrazująca sposób funkcjonowania rynku pracy, wizyta w powiatowym urzedzie pracy.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi ze współczesnym rynkiem pracy. Wiedza zdobyta w ramach wykładu, w trakcie ćwiczeń zostanie pogłębiona i uzupełniona, a także wykorzystana do aktywnego analizowania bieżących zjawisk na rynku pracy.

Pełny opis:

Przegląd literatury na temat rynku pracy i źródeł danych statystycznych (W1, K1, K2)

Pojęcie i funkcje rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)

Popyt na pracę i metody jego badania (W1, U1, U2, K1, K2)

Podaż pracy (W1, U1, U2, K1, K2)

Równowaga na rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)

Bezrobocie – istota, rodzaje, przyczyny, skutki (W1, U1, U2, K1, K2)

Podstawowe wskaźniki rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)

Grupy problemowe na rynku pracy (W1, U1, U2, K1, K2)

Instytucje rynku pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Publiczne Służby Zatrudnienia w Polsce (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Fundusz Pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Funkcje polityki rynku pracy (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Instrumenty aktywnej polityki rynku pracy: rodzaje, beneficjenci, kryteria przyznawania (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Instrumenty pasywnej polityki rynku pracy: rodzaje, beneficjenci, kryteria przyznawania (W1, W2, U1, U2, K1, K2)

Literatura:

Z. Wiśniewski, M. Wojdyło-Preisner (red.), Diagnozowanie stopnia zagrożenia długotrwałym bezrobociem. Teoria i praktyka, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, www.analizy.mpips.gov.pl

E. Kwiatkowski, Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2002.

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 roku, Dz.U.2004, Nr 99, poz.101 z późn. zm.

Metody i kryteria oceniania:

wykład: egzamin pisemny - W1, W2, U1, U2 (+++)

ćwiczenia:

- udział w grze obrazującej sposób funkcjonowania rynku pracy - U1, K1, K2, K3 (++)

- udział w zajęciach prowadzonych na terenie powiatowego urzędu pracy - W2, U1, K1, K2, K3 (++)

- opracowanie i prezentacja projektu zaliczeniowego W2, U2, K1, K2, K3 (++)

- ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, obecność i przygotowanie do zajęć - U1, U2, K1, K2 (+)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wojdyło
Prowadzący grup: Monika Wojdyło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim, Monika Wojdyło
Prowadzący grup: Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy na temat współczesnego rynku pracy i nauka aktywnego poruszania się po nim.

Pełny opis:

Wykład

1. Pojęcie i funkcje rynku pracy. Popyt na pracę i podaż pracy, Cechy indywidualnego rynku pracy.

2. Równowaga na rynku pracy

3. Bezrobocie - istota, rodzaje, przyczyny, skutki

4. Podstawowe wskaźniki rynku pracy

5. Grupy problemowe na rynku pracy. Sytuacja młodzieży na rynku pracy w krajach UE. Podejmowanie pracy przez studentów. Losy edukacyjno-zawodowe absolwentów i młodych dorosłych w Polsce - system ELA

6. Potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy: oferty pracy w Internecie, Barometr zawodów, Europejska Klasyfikacja Umiejętności, Kompetencji i zawodów - ESCO

7. Badanie potencjału kompetencyjnego studenta/absolwenta: analiza portfolio kariery, analiza SWOT własnych zasobów

8. Współczesne techniki poszukiwania pracy

9. Budowanie wizerunku w mediach społecznościowych

10. Analiza ofert pracy pod kątem spełniania przez studenta/absolwenta wymagań pracodawcy

11. Metody rekrutacji na współczesnym rynku pracy

12. Standardy dokumentów aplikacyjnych - CV

13.Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Autoprezentacja w oparciu o metodę STAR

14. Instrumenty polityki rynku pracy wspierające zatrudnienie młodzieży/absolwentów. Oferta powiatowego urzędy pracy dla młodzieży

15. Przegląd instytucji wspierających zatrudnienie młodzieży - Biuro Karier, Powiatowy Urząd Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, agencje zatrudnienia, one-stop-shop agency

Ćwiczenia

1. Podstawowe pojęcia związane z rynkiem pracy. Rodzaje i mierniki bezrobocia.

2. Tworzenie portfolio kariery

3. Analiza SWOT własnych zasobów

4. Analiza i ocena ofert pracy pod kątem spełniania wymagań przez absolwenta

5. Opracowanie CV

6. Autoprezentacja w oparciu o metodę STAR

7. Profil w mediach społecznościowych LinkedIN

Literatura:

1. Góra M., Sztanderska U., Wprowadzenie do analizy lokalnego rynku pracy. Przewodnik, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2006.

2. Maksim M., Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021.

3. Maksim M., Wojdyło M., Zawadzki K., Innowacyjne modele wspierania uczniów i bezrobotnych szkół kształcenia zawodowego w przechodzeniu z systemu edukacji na rynek pracy, UMK, Toruń 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)