Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja w praktyce menedżera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z21-HR-KwPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w praktyce menedżera
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 2 stopnia
Zarządzanie, 1 rok II stopnia, PRK, sp. HR Biznes Partner
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wymagane do zaliczenia przedmiotów: Podstawy psychologii ogólnej, Psychologia społeczna


Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy 100 godz.

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela

30 godz. ćwiczeń, 20 godz. konsultacji indywidualnych

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu

25 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania

25 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna podstawowe techniki i zasady komunikacji– K_W06, K_W07

W2: Student przedstawia strategie komunikacyjne i perswazyjne menedżera w stosunku do zespołu i jednostki – K_W06

W3: Student identyfikuje style komunikacji wykorzystywane do zarządzania zespołem -K_W06 K_W07

W4: Student zna role i zadania menadżera i rozumienie znaczenie komunikacji w realizacji tych ról - K_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student posiada umiejętność rozmawiania z ludźmi wykorzystując narzędzia komunikacyjne – K_U05, K_U13

U2: Student potrafi rozpoznawać potrzeby innych i prowadzić rozmową, tak aby zaspakajać potrzeby i osiągać cele rozmowy - K_U13 K_U14

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1:Student potrafi wykorzystywać wiedzę i umiejętności w codziennych sytuacjach osobistych i zawodowych K_K01, K_K02.

K2: Student potrafi współpracować z innymi korzystając ze swoich zasobów i kompetencji komunikacyjnych K_K02, K_K03

Metody dydaktyczne:

Praca grupowa nad materiałem źródłowym, dyskusja moderowana, praca nad studium przypadku, indywidualna analiza danych i autorefleksja.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- projektu
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu nauczenie pakietu umiejętności komunikacyjnych warunkujących sprawność interpersonalną każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań relacji pracowniczych oraz funkcji i roli menadżera.

Pełny opis:

Zakres merytoryczny zajęć.

Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność) oraz wpływ temperamentu na proces komunikacyjny W1, K1

Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART) oraz planowanie rozmowy W4, U1, K2

Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2, U2

Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). W1, W3, K2

Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). W1, U2, K2

Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, W4, K2

Konsekwencje stosowanych stylów komunikacji W4

Literatura:

1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.

2.Szymanowska E., Sękowska M., Analiza transakcyjna w zarządzaniu. WPSB Kraków, 2000.

3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012

5. Scott K., Szef wymagający, szef wyrozumiały, Wyd. MT Biznes, 2019

6. Allen D. Getting things done, Wyd. one press, 2016

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: test końcowy pisemny na ocenę, opracowanie studium przypadku z wykorzystaniem realizowanych treści dotyczącego komunikacji i zastosowania tej wiedzy w praktyce menadżera;

Obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych na zajęciach;

Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych z powyższych zadań.

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 50% pkt

dst –51% - 60% pkt

dst plus- 61 - 70% pkt

db – 71 - 85% pkt

db plus – 86 - 94% pkt

bdb – 95 - 100% pkt

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jaworska
Prowadzący grup: Jolanta Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jaworska
Prowadzący grup: Jolanta Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)