Procesy personalne w organizacjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z21-HR-ProPe |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0410) Biznes i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy personalne w organizacjach |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: |
Zarządzanie - plan studiów 1 rok 2 stopnia Zarządzanie, 1 rok II stopnia, PRK, sp. HR Biznes Partner |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 150 godzin, w tym: W kontakcie z prowadzącym: 30 godzin - wykład, 30 godzin - ćwiczenia, 15 godzin - konsultacje indywidualne. Praca indywidualna studenta: 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń, realizacja projektu zespołowego 45 godzin - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i egzaminu końcowego |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu złożone procesy personalne w organizacji i ich uwarunkowania - K_W02, W2 - zna i rozumie w sposób pogłębiony metody i techniki niezbędnych do realizacji procesów personalnych w przedsiębiorstwie - K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi prognozować, identyfikować i analizować problemy personalne w organizacji - K_U01, U2 - potrafi projektować przedsięwzięcia wiążące się z rozwiązywaniem złożonych problemów dotyczących procesów personalnych - K_U02 U3 - potrafi sprawnie stosować nowoczesne i zaawansowane metody i techniki zarządzania w prognozowaniu i projektowaniu procesów personalnych - K_U04 U4- potrafi sprawnie posługiwać się systemami normatywnymi oraz normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej w zakresie realizacji procesów personalnych w organizacji - K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwetrsatoryjny z prezentacją multimedialną Dyskusja grupowa Case study Projekt zespołowy |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu dotyczy przebiegu podstawowych procesów personalnych w organizacjach (z wyłączeniem systemu motywowania), ich instrumentów i uwarunkowań. |
Pełny opis: |
Podstawowe procesy personalne w organizacji i ich uwarunkowania Organizacja procesów personalnych w przedsiębiorstwie. Role i kompetencje działu zasobów ludzkich. Rozwiązania organizacyjne w obszarze funkcji personalnej. Outsourcing zadań personalnych Analiza pracy i planowanie zasobów ludzkich. – istota, metody narzędzia Źródła poszukiwań kandydatów do pracy i ich determinanty. Sposoby docierania do pracowników na zewnętrznym rynku pracy (direct search – istota i formy, rekrutacja on- line- rola mediów społecznościowych w procesie poszukiwań). Przemieszczenia i relokacja pracowników. Dobór pracowników- istota, procedura. Tradycyjne i nowoczesne metody i narzędzia diagnozowania kompetencji (wywiady selekcyjne ich zalety i ograniczenia, Assessment Center). Proces adaptacji społeczno-zawodowej nowych pracowników. Tworzenie skutecznych programów wdrożenia nowego pracownika Proces derekrutacji personelu, przyczyny oraz formy. Zwolnienia grupowe. Kryteria doboru do zwolnień. Zasady nowoczesnej derekrutacji.Outplacement Proces oceny pracy i jej efektów. Kompetencyjne systemy oceniania pracowników. Projektowanie procedury oceniania. Narzędzia wykorzystywane do oceny pracowników. Zasady prowadzenia rozmowy oceniającej. Błędy w sztuce oceniania Proces rozwoju zawodowego pracowników. Strategie organizacji w zakresie rozwoju pracowników. Proces szkolenia pracowników. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pracowników. Metody szkoleniowe. Ocena efektywności szkoleń - narzędzia pomiaru. Rola coachingu i mentoringu w rozwoju zawodowym pracowników Proces kształtowania karier w organizacji i jego narzędzia Zarządzanie osobami o wysokim potencjale/ zarządzanie talentami ( jak pozyskać, utrzymać i rozwijać talenty w organizacji) Proces budowania zaangażowania organizacyjnego– metody, narzędzia, determinanty Proces komunikacji wewnętrznej w organizacji. Rola działu zasobów ludzkich w komunikacji wewnętrznej. Wybrane metody i narzędzia komunikacji wewnętrznej Patologie w przebiegu procesów personalnych i sposoby ich eliminacji |
Literatura: |
Podstawowa: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa 2022 A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2018. M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków 2016. T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009. Czasopisma: „Personel i Zarządzanie”, „HR Business Partner”, „Personel Plus”, „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, „Edukacja ekonomistów i Menedżerów” Uzupełniająca: Z. Sekuła, Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001. S. Taylor, Płynność zatrudnienia. Jak zatrzymać pracowników w firmie, Wolters Kluwer Polska - Oficyna, Kraków 2006. P. Wacławska, Jak dobrać bezbłędnych pracowników, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008. M. Dale, Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013. B. Jamka, Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2001. W. Golnau, Motywacyjne kształtowanie wynagrodzeń za pracę. Teoria i wnioski dla praktyki, CeDeWu, Warszawa 2021. S. Borkowska, Motywować skutecznie, IPiSS, Warszawa 2004. Z. Sekuła, Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005. M. Sidor-Rządkowska, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013. J. Jędrzejczak, Oceny okresowe. Zarządzanie przez ocenianie, Oddk, Gdańsk 2000. L. Rae, Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001, J. Berg-Peer, Outplacement w praktyce, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, K. Zawadzki, M. Wojdyło. (2023), „The Potential of Personality Tests in the Candidate Selection Process: A Critical Analysis Using Argument Mapping”, Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 3(364), s. 42-50. K. Zawadzki, M. Wojdyło, Positive HRM and employee well-being, [w:] A. Sudolska, K. Zawadzki (red.) Human Capital Management in the Contemporary Workplace: Enhancing Organisation Sustainability, Taylor & Francis, New York, Oxon 2025, s. 114-127. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny - W1, W2, K1 Ćwiczenia: przygotowanie i prezentacja projektu zespołowego oraz kolokwium - U1, U2, U3, U4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Oczki | |
Prowadzący grup: | Jarosław Oczki, Kamil Zawadzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Oczki | |
Prowadzący grup: | Monika Maksim, Jarosław Oczki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Oczki | |
Prowadzący grup: | Jarosław Oczki, Kamil Zawadzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.