Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Procesy personalne w organizacjach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z21-HR-ProPe
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procesy personalne w organizacjach
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: Zarządzanie - plan studiów 1 rok 2 stopnia
Zarządzanie, 1 rok II stopnia, PRK, sp. HR Biznes Partner
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta: 150 godzin, w tym:


W kontakcie z prowadzącym:

30 godzin - wykład,

30 godzin - ćwiczenia,

15 godzin - konsultacje indywidualne.


Praca indywidualna studenta:

30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń, realizacja projektu zespołowego

45 godzin - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i egzaminu końcowego

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu złożone procesy personalne w organizacji i ich uwarunkowania - K_W02,


W2 - zna i rozumie w sposób pogłębiony metody i techniki niezbędnych do realizacji procesów personalnych w przedsiębiorstwie - K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - potrafi prognozować, identyfikować i analizować problemy personalne w organizacji - K_U01,


U2 - potrafi projektować przedsięwzięcia wiążące się z rozwiązywaniem złożonych problemów dotyczących procesów personalnych - K_U02


U3 - potrafi sprawnie stosować nowoczesne i zaawansowane metody i techniki zarządzania w prognozowaniu i projektowaniu procesów personalnych - K_U04


U4- potrafi sprawnie posługiwać się systemami normatywnymi oraz normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi - K_U07

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej w zakresie realizacji procesów personalnych w organizacji - K_K03

Metody dydaktyczne:

Wykład konwetrsatoryjny z prezentacją multimedialną


Dyskusja grupowa

Case study

Projekt zespołowy

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu dotyczy przebiegu podstawowych procesów personalnych w organizacjach (z wyłączeniem systemu motywowania), ich instrumentów i uwarunkowań.

Pełny opis:

Podstawowe procesy personalne w organizacji i ich uwarunkowania

Organizacja procesów personalnych w przedsiębiorstwie.

Role i kompetencje działu zasobów ludzkich. Rozwiązania organizacyjne w obszarze funkcji personalnej. Outsourcing zadań personalnych

Analiza pracy i planowanie zasobów ludzkich. – istota, metody narzędzia

Źródła poszukiwań kandydatów do pracy i ich determinanty. Sposoby docierania do pracowników na zewnętrznym rynku pracy (direct search – istota i formy, rekrutacja on- line- rola mediów społecznościowych w procesie poszukiwań). Przemieszczenia i relokacja pracowników.

Dobór pracowników- istota, procedura. Tradycyjne i nowoczesne metody i narzędzia diagnozowania kompetencji (wywiady selekcyjne ich zalety i ograniczenia, Assessment Center).

Proces adaptacji społeczno-zawodowej nowych pracowników. Tworzenie skutecznych programów wdrożenia nowego pracownika

Proces derekrutacji personelu, przyczyny oraz formy. Zwolnienia grupowe. Kryteria doboru do zwolnień. Zasady nowoczesnej derekrutacji.Outplacement

Proces oceny pracy i jej efektów. Kompetencyjne systemy oceniania pracowników. Projektowanie procedury oceniania. Narzędzia wykorzystywane do oceny pracowników. Zasady prowadzenia rozmowy oceniającej. Błędy w sztuce oceniania

Proces rozwoju zawodowego pracowników. Strategie organizacji w zakresie rozwoju pracowników. Proces szkolenia pracowników.

Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pracowników. Metody szkoleniowe. Ocena efektywności szkoleń - narzędzia pomiaru. Rola coachingu i mentoringu w rozwoju zawodowym pracowników

Proces kształtowania karier w organizacji i jego narzędzia

Zarządzanie osobami o wysokim potencjale/ zarządzanie talentami ( jak pozyskać, utrzymać i rozwijać talenty w organizacji)

Proces budowania zaangażowania organizacyjnego– metody, narzędzia, determinanty

Proces komunikacji wewnętrznej w organizacji. Rola działu zasobów ludzkich w komunikacji wewnętrznej. Wybrane metody i narzędzia komunikacji wewnętrznej

Patologie w przebiegu procesów personalnych i sposoby ich eliminacji

Literatura:

Podstawowa:

H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa 2022

A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2018.

M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków 2016.

T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.

Czasopisma: „Personel i Zarządzanie”, „HR Business Partner”, „Personel Plus”, „Zarządzanie zasobami ludzkimi”, „Edukacja ekonomistów i Menedżerów”

Uzupełniająca:

Z. Sekuła, Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.

S. Taylor, Płynność zatrudnienia. Jak zatrzymać pracowników w firmie, Wolters Kluwer Polska - Oficyna, Kraków 2006.

P. Wacławska, Jak dobrać bezbłędnych pracowników, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2008.

M. Dale, Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013.

B. Jamka, Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2001.

W. Golnau, Motywacyjne kształtowanie wynagrodzeń za pracę. Teoria i wnioski dla praktyki, CeDeWu, Warszawa 2021.

S. Borkowska, Motywować skutecznie, IPiSS, Warszawa 2004.

Z. Sekuła, Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

M. Sidor-Rządkowska, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2013.

J. Jędrzejczak, Oceny okresowe. Zarządzanie przez ocenianie, Oddk, Gdańsk 2000.

L. Rae, Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001,

J. Berg-Peer, Outplacement w praktyce, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004,

K. Zawadzki, M. Wojdyło. (2023), „The Potential of Personality Tests in the Candidate Selection Process: A Critical Analysis Using Argument Mapping”, Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 3(364), s. 42-50.

K. Zawadzki, M. Wojdyło, Positive HRM and employee well-being, [w:] A. Sudolska, K. Zawadzki (red.) Human Capital Management in the Contemporary Workplace: Enhancing Organisation Sustainability, Taylor & Francis, New York, Oxon 2025, s. 114-127.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

egzamin pisemny - W1, W2, K1

Ćwiczenia:

przygotowanie i prezentacja projektu zespołowego oraz kolokwium - U1, U2, U3, U4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Oczki
Prowadzący grup: Jarosław Oczki, Kamil Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Oczki
Prowadzący grup: Monika Maksim, Jarosław Oczki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Oczki
Prowadzący grup: Jarosław Oczki, Kamil Zawadzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)