Metody badań społecznych w ZZL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z21-ZZ-MBS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0410) Biznes i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań społecznych w ZZL |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość zagadnień z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy: 50 godzin, w tym: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 15 godzin: ćwiczenia + 10 godzin konsultacje. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta – 15 godzin: przygotowanie i uzupełnienie notatek, czytanie literatury, przygotowanie projektu badawczego. 3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia – 10 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student zna, rozumie i rozpatruje w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pozyskiwania danych, opisu, modelowania oraz identyfikowania prawidłowości rządzących procesami gospodarczymi - K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi analizować przyczyny i przebieg złożonych procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować - K_U03 U2: student posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i wdrażania proponowanych rozwiązań K_U06 U3: student posiada w pogłębionym stopniu umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie właściwym dla praktyki biznesu - K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student posiada umiejętność samodzielnego kreowania i stosowania instrumentów zdobywania informacji i wiedzy niezbędnych do funkcjonowania instytucji w globalnym środowisku - K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną Prezentacje Dyskusja grupowa |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć student zdobędzie podstawową wiedzę i umiejętności projektowania badań społecznych dotyczących problemów personalnych w organizacji oraz analizowania uzyskanych wyników, formułowania wniosków i prezentacji rezultatów. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu student zapozna się z następującymi problemami: - Teoria naukowa a teoria filozoficzna lub dogmat religijny; - teoria indukcyjna vs. teoria dedukcyjna, - paradygmat, teoria i empiria, „reguła” a „prawo” Proces badawczy: etapy (określenie problemu badawczego i celów, sformułowanie hipotez, określenie zakresu badan, określenie metod i technik, wybór narzędzi badawczych, dobór próby, przeprowadzenie badania, określenie sposobu analizy wyników), - Pomiar w badaniach społecznych – skale i metody, badania wyczerpujące i reprezentacyjne, zmienna a warianty zmiennej - Wybrane metody i techniki badań społecznych (ankieta, indywidualny wywiad pogłębiony, zogniskowany wywiad grupowy, obserwacja, eksperyment) - Poprawny i przyjazny odbiorcy opis wyników badań - Zakres wykorzystania wyników badań społecznych (zewnętrznych i wewnętrznych) w ZZL Dzięki temu zrealizuje efekty uczenia się: W1 W ramach ćwiczeń przygotuje i zaprezentuje zespołowy projekt badawczy - U1; U2; U3; K1 |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. M. Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010 S. Chełpa, Metody badań problematyki kadrowej, w: T. Listwan (red.), C.H.Beck, Warszawa 2004. H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa 2006 lub 2010. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007 lub późniejsze |
Metody i kryteria oceniania: |
W1; U1 - test jednokrotnego wyboru U2; U3; K1 - zespołowy projekt badawczy - przygotowanie i prezentacja Kryteria oceny: 0-50% - ndst 51-60% - dst 61-70% - dst+ 71-80% - db 81-90% - db+ 91% - 100% bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.