Komunikacja i negocjacje w praktyce menedżera personalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-Z22-ZZ-KNwPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.002
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja i negocjacje w praktyce menedżera personalnego |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy psychologii zachowań społecznych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 200 godzin, w tym: 60 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas ćwiczeń (45 godzin) i wykładu (15 godzin) 40 godzin w ramach konsultacji indywidualnych 60 godzin studiów indywidualnych (przygotowanie do zajęć, czytanie literatury) 20 godzin pracy indywidualnej studenta 20 godzin przygotowanie się do quizów zaliczeniowych |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada wiedzę na temat istoty kompetencji interpersonalnych i ich znaczenia w różnych typach prac - K_W06 W2: posiada wiedzę o znaczeniu komunikacji niewerbalnej w relacjach międzyludzkich - K_W06 W3: wie jaka jest istota zachowań asertywnych - K_W06 W4: zna dynamikę konfliktu i procesu negocjacyjnego - K_W07 W5: zna techniki negocjacyjne - K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi sformułować cel w oparciu o regułę SMART - K_U05 U2: potrafi prawidłowo sformułować polecenie - K_U06 U3: potrafi zdiagnozować potrzeby klienta w oparciu o adekwatne pytania i parafrazę komunikacyjną - K_U06 U4: potrafi sformułować konstruktywną informację zwrotną - K_U05 U5: potrafi wywierać wpływ poprzez stosowanie procedury korygowania zachowań - K_U06 U6: potrafi zdefiniować cel, przedmiot i zakres negocjacji - K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi dokonać analizy sytuacji interpersonalnej - K_K04 K2: potrafi w komunikatywny sposób wyrażać swoje zdanie - K_K02 K3: potrafi dokonać wyboru adekwatnego instrumentu komunikacyjnego w danej sytuacji - K_K01 K4: potrafi adekwatnie używać technik i metod negocjacyjnych, do realizacji swoich celów - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną przez dwa semestry z następującym podziałem: sem. zimowy - 30 godz. ćwiczeń, sem letni - 15 godz. ćwiczeń i 15 godz. wykładu. Spotkania z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć oraz wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu nauczenie pakietu umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych warunkujących sprawność interpersonalną każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań relacji pracowniczych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność). W1, K1 Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART). U1 Formułowanie poleceń. U2 Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2 Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). U3, K3 Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). U4, K2, K3 Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, U5, U6, K2 Konsekwencje stylów negocjacyjnych. W4 Rozpoznawanie interesów partnera negocjacji. U3, K1 Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). U7 Czynienie ustępstw w negocjacjach. K3 Negocjowanie warunków zatrudnienia (perspektywa pracodawcy i pracownika, przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). U7, K1, K2, K3 Wykład: Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów (zdefiniowanie interesów wspólnych i rozbieżnych). W4, K1, K2 Rodzaje negocjacji – specyfika negocjacji pracowniczych. W4 Style negocjacyjne – rodzaje, konsekwencje. W4 Fazy negocjacji (przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). W4 Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). W5 Sztuka czynienia ustępstw. W5 Istota negocjacji pracowniczych. W5 |
Literatura: |
Literatura do modułu komunikacyjnego: 1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012 Literatura do modułu negocjacyjnego: 1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007. 2. Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe: kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000. 3. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. 4. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007. 5. Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmenów, Wyd MT Biznes, 2018. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie na ocenę, test wiadomości, warunkiem koniecznym zaliczenia testu jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi; Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, przygotowanie prezentacji/eseju dotyczącego komunikacji i negocjacji i zastosowania tej wiedzy w praktyce; opracowanie strategii negocjacyjnej , Obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych na zajęciach - Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych z powyższych zadań. Kryteria oceniania: ndst – poniżej 50% pkt dst –51% - 60% pkt dst plus- 61 - 70% pkt db – 71 - 85% pkt db plus – 86 - 94% pkt bdb – 95 - 100% pkt |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Dolna | |
Prowadzący grup: | Hanna Dolna | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1349 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle Harmonogram zajęć dla poszczególnych grup semestr zimowy: Grupa 106: 8.10 (on-line), 22.10 (on-line), 5.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 10.12 (on-line), 7.01 (on-line), 21.01 (off-line) Grupa 6: 15.10 (on-line), 29.10 )on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 3.12 (on-line), 17.12 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line) Semestr letni: Sesje on-line na Ms Teams, sesje off-line na Moodle. Wykład (wtorki) po 4 godziny co tydzień według harmonogramu: 23.02 (Ms Teams), 2.03 (Ms Teams), 9.03 (Ms Teams), 16.03 (Moodle - quiz) – 3 godz. Ćwiczenia (czwartki) w dwóch grupach (6 i 106) według harmonogramu, po 4 godziny każda grupa, co dwa tygodnie według harmonogramu: Grupa 6: 25.02 (Ms Teams), 11.03 (Ms Teams), 25.03 (Ms Teams), 8.04 (Moodle) – 3 godz. Grupa 106: 4.03 (Ms Teams), 18.03 (Ms Teams), 1.04 (Ms Teams), 8.04 (Moodel) – 3 godz. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Dolna | |
Prowadzący grup: | Hanna Dolna | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1844 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną. Spotkania bezpośrednie z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć (24 godz. w sem. zimowym i 11 godz. w sem., letnim). Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: quizy samodoskonalące, pliki tekstowe, mini skrypty, zadania indywidualne do wykonania, lekcje, dyskusje na forum aktualności (6 godz. sem. zimowy i 4 godz. sem. letni)). Informacja o terminach pracy przez Internet w Uwagach poniżej. Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w trybie rocznym. Składa się z ćwiczeń i wykładu. W semestrze zimowym realizowany jest Moduł Komunikacyjny, w semestrze letni - Moduł Negocjacyjny. Ćwiczenia są realizowane co dwa tygodnie, po 4 godziny lekcyjne każde spotkanie. W semestrze zimowym na ćwiczeniach podczas VIII sesji są realizowane następujące zagadnieniom: I sesja, stacjonarna - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych II sesja, stacjonarna - diagnoza własnego stylu odnoszenia się do innych, formułowanie celów, wydawanie poleceń, definiowanie celów, procedura SMART, wyznaczenie osobistego celu rozwojowego III sesja, stacjonarna - znaczenia przekazu niewerbalnego w relacjach interpersonalnych, jego znaczenie, siła, zakłócenia, instrumenty aktywnego słuchania: pytania, parafraza IV sesja, zdalna, off-line Moodle - konstruowanie poprawnej informacji zwrotnej (krytyki, pochwały), diagnoza struktury osobowości według Analizy Transakcyjnej, zastosowanie parafrazy i informacji zwrotnej w konkretnych sytuacjach społecznych - wykonanie zadań obowiązkowych na zaliczenie (parafraza, informacja zwrotna)narzędzia komunikacyjne aktywnego słuchania V sesja, stacjonarna - omówienie zadania: konstruktywna informacja zwrotna, istota zachowań asertywnych, struktura osobowości według Analizy Transakcyjne VI sesja, stacjonarna - prawa asertywne, obrona swojego terytorium: zgoda bezwarunkowa, zgoda warunkowa, odmawianie sytuacyjne, odmawianie osobiste, odpieranie presji: procedura zdartej płyty, reagowanie na oceny - wstęp VII sesja, stacjonarna - reagowanie na krytykę uogólnioną, obraźliwą, zaskakującą, aluzyjną, częściowo słuszną, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć VIII sesja, zdalna, off-line, Moodle - aplikacja procedury korygowania zachowań w rzeczywistej sytuacji społecznej uczestnika (zadanie na zaliczenie) W semestrze letnim realizowane są następujące zagadnienia: I sesja, stacjonarna - istota negocjacji, style negocjacyjne, diagnoza swojego stylu rozwiązywania konfliktów, teoria gier a negocjacje, gra o sumie niezerowej i zerowej II sesja, stacjonarna - omówienie przydatności poszczególnych stylów w praktyce negocjacji, wyznaczanie strategii negocjacyjnej: cel, przedmiot, kwestie, priorytety, zakres, równoważniki ustępstw III sesja, stacjonarna - sztuka czynienia ustępstw, negocjacje pracownicze, negocjowanie warunków zatrudnienia IV sesja, zdalna, off-line Moodle - opracowanie pełnej strategii negocjacyjnej do dowolnie wybranej sytuacji społecznej Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022) Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe. Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody: - metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty) - metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy) - metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje). W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom. Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle). |
|
Literatura: |
Literatura do modułu komunikacyjnego: 1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. Literatura do modułu negocjacyjnego: 1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007. 2. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Harmonogram zajęć dla poszczególnych grup Semestr zimowy: Grupa 106: 14.10 (stac.), 28.10 (stac.), 10.11 (stac.) - zajęcia we środę, 18.11 (off-line Moodle), 25.11 (stac.), 9.12 (stac.), 13.01 (stac.), 27.01 - 2 godz. (off-line Moodle). Grupa 6: 7.10 (stac.), 21.10 (stac.), 4.11 (stac.), 18.11 (off-line Moodle), 2.12 (stac.), 16.12 (stac.), 20.01 (stac.), 27.01 - 2 godz. (off-line Moodle). Semestr letni: Wykład on-line na Ms Teams (co tydzień po 4 godziny): 25.02, 4.03, 11.03, 18.03 (3 godz.) Ćwiczenia Grupa 6: 24.02 (Ms Teams sesja wspólna dla obydwu grup), 3.03, 17.03, 31.03 (off-line Moodle 3 godz.) Grupa 106: 24.02 (Ms Teams sesja wspólna dla obydwu grup), 10.03, 24.03, 31.03 (off-line Moodle 3 godz.) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jaworska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną. Przedmiot ma na celu nauczenie pakietu umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych warunkujących sprawność interpersonalną każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań relacji pracowniczych. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia: Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność). W1, K1 Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART). U1 Formułowanie poleceń. U2 Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2 Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). U3, K3 Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). U4, K2, K3 Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, U5, U6, K2 Konsekwencje stylów negocjacyjnych. W4 Rozpoznawanie interesów partnera negocjacji. U3, K1 Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). U7 Czynienie ustępstw w negocjacjach. K3 Negocjowanie warunków zatrudnienia (perspektywa pracodawcy i pracownika, przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). U7, K1, K2, K3 Wykład: Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów (zdefiniowanie interesów wspólnych i rozbieżnych). W4, K1, K2 Rodzaje negocjacji – specyfika negocjacji pracowniczych. W4 Style negocjacyjne – rodzaje, konsekwencje. W4 Fazy negocjacji (przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). W4 Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). W5 Sztuka czynienia ustępstw. W5 Istota negocjacji pracowniczych. W5 |
|
Literatura: |
Literatura do modułu komunikacyjnego: 1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. 2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000. 4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012 Literatura do modułu negocjacyjnego: 1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007. 2. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007. 3.. Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmenów, Wyd MT Biznes, 2018 |
|
Uwagi: |
Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną przez dwa semestry z następującym podziałem: sem. zimowy - 30 godz. ćwiczeń, sem letni - 15 godz. ćwiczeń i 15 godz. wykładu. Spotkania z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć oraz wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Zajęcia realizowane są w blokach po 4 godziny, w odstępach tygodniowych według planu w USOS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.