Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja i negocjacje w praktyce menedżera personalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-Z22-ZZ-KNwPM
Kod Erasmus / ISCED: 04.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja i negocjacje w praktyce menedżera personalnego
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 9.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy psychologii zachowań społecznych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

200 godzin, w tym:

60 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas ćwiczeń (45 godzin) i wykładu (15 godzin)

40 godzin w ramach konsultacji indywidualnych

60 godzin studiów indywidualnych (przygotowanie do zajęć, czytanie literatury)

20 godzin pracy indywidualnej studenta

20 godzin przygotowanie się do quizów zaliczeniowych


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: posiada wiedzę na temat istoty kompetencji interpersonalnych i ich znaczenia w różnych typach prac - K_W06

W2: posiada wiedzę o znaczeniu komunikacji niewerbalnej w relacjach międzyludzkich - K_W06

W3: wie jaka jest istota zachowań asertywnych - K_W06

W4: zna dynamikę konfliktu i procesu negocjacyjnego - K_W07

W5: zna techniki negocjacyjne - K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi sformułować cel w oparciu o regułę SMART - K_U05

U2: potrafi prawidłowo sformułować polecenie - K_U06

U3: potrafi zdiagnozować potrzeby klienta w oparciu o adekwatne pytania i parafrazę komunikacyjną - K_U06

U4: potrafi sformułować konstruktywną informację zwrotną - K_U05

U5: potrafi wywierać wpływ poprzez stosowanie procedury korygowania zachowań - K_U06

U6: potrafi zdefiniować cel, przedmiot i zakres negocjacji - K_U05

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi dokonać analizy sytuacji interpersonalnej - K_K04

K2: potrafi w komunikatywny sposób wyrażać swoje zdanie - K_K02

K3: potrafi dokonać wyboru adekwatnego instrumentu komunikacyjnego w danej sytuacji - K_K01

K4: potrafi adekwatnie używać technik i metod negocjacyjnych, do realizacji swoich celów - K_K02


Metody dydaktyczne:

Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną przez dwa semestry z następującym podziałem: sem. zimowy - 30 godz. ćwiczeń, sem letni - 15 godz. ćwiczeń i 15 godz. wykładu.

Spotkania z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć oraz wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.




Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- okrągłego stołu
- panelowa
- projektu
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu nauczenie pakietu umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych warunkujących sprawność interpersonalną każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań relacji pracowniczych.

Pełny opis:

Ćwiczenia:

Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność). W1, K1

Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART). U1

Formułowanie poleceń. U2

Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2

Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). U3, K3

Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). U4, K2, K3

Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, U5, U6, K2

Konsekwencje stylów negocjacyjnych. W4

Rozpoznawanie interesów partnera negocjacji. U3, K1

Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). U7

Czynienie ustępstw w negocjacjach. K3

Negocjowanie warunków zatrudnienia (perspektywa pracodawcy i pracownika, przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). U7, K1, K2, K3

Wykład:

Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów (zdefiniowanie interesów wspólnych i rozbieżnych). W4, K1, K2

Rodzaje negocjacji – specyfika negocjacji pracowniczych. W4

Style negocjacyjne – rodzaje, konsekwencje. W4

Fazy negocjacji (przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). W4

Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). W5

Sztuka czynienia ustępstw. W5

Istota negocjacji pracowniczych. W5

Literatura:

Literatura do modułu komunikacyjnego:

1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.

2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012

Literatura do modułu negocjacyjnego:

1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007.

2. Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe: kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.

3. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

4. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007.

5. Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmenów, Wyd MT Biznes, 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie na ocenę, test wiadomości, warunkiem koniecznym zaliczenia testu jest uzyskanie 51% prawidłowych odpowiedzi;

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, przygotowanie prezentacji/eseju dotyczącego komunikacji i negocjacji i zastosowania tej wiedzy w praktyce;

opracowanie strategii negocjacyjnej ,

Obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych na zajęciach -

Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych z powyższych zadań.

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 50% pkt

dst –51% - 60% pkt

dst plus- 61 - 70% pkt

db – 71 - 85% pkt

db plus – 86 - 94% pkt

bdb – 95 - 100% pkt

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Dolna
Prowadzący grup: Hanna Dolna
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1349
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zajęcia w całości prowadzone zdalnie: on-line Ms Teams i off-line Platforma Moodle

Harmonogram zajęć dla poszczególnych grup semestr zimowy:

Grupa 106: 8.10 (on-line), 22.10 (on-line), 5.11 (on-line), 19.11 (off-line), 26.11 (on-line), 10.12 (on-line), 7.01 (on-line), 21.01 (off-line)

Grupa 6: 15.10 (on-line), 29.10 )on-line), 12.11 (on-line), 19.11 (off-line), 3.12 (on-line), 17.12 (on-line), 14.01 (on-line), 21.01 (off-line)

Semestr letni:

Sesje on-line na Ms Teams, sesje off-line na Moodle.

Wykład (wtorki) po 4 godziny co tydzień według harmonogramu: 23.02 (Ms Teams), 2.03 (Ms Teams), 9.03 (Ms Teams), 16.03 (Moodle - quiz) – 3 godz.

Ćwiczenia (czwartki) w dwóch grupach (6 i 106) według harmonogramu, po 4 godziny każda grupa, co dwa tygodnie według harmonogramu:

Grupa 6: 25.02 (Ms Teams), 11.03 (Ms Teams), 25.03 (Ms Teams), 8.04 (Moodle) – 3 godz.

Grupa 106: 4.03 (Ms Teams), 18.03 (Ms Teams), 1.04 (Ms Teams), 8.04 (Moodel) – 3 godz.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Dolna
Prowadzący grup: Hanna Dolna
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=1844
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną.

Spotkania bezpośrednie z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć (24 godz. w sem. zimowym i 11 godz. w sem., letnim).

Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: quizy samodoskonalące, pliki tekstowe, mini skrypty, zadania indywidualne do wykonania, lekcje, dyskusje na forum aktualności (6 godz. sem. zimowy i 4 godz. sem. letni)).

Informacja o terminach pracy przez Internet w Uwagach poniżej.

Przedmiot podlega ewaluacji w systemie USOS i w oparciu o ankietę oceniająca pracę zdalną w kursie na Moodle.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w trybie rocznym. Składa się z ćwiczeń i wykładu. W semestrze zimowym realizowany jest Moduł Komunikacyjny, w semestrze letni - Moduł Negocjacyjny.

Ćwiczenia są realizowane co dwa tygodnie, po 4 godziny lekcyjne każde spotkanie.

W semestrze zimowym na ćwiczeniach podczas VIII sesji są realizowane następujące zagadnieniom:

I sesja, stacjonarna - wprowadzenie do zajęć, istota kompetencji interpersonalnych, wymiary kompetencji interpersonalnych

II sesja, stacjonarna - diagnoza własnego stylu odnoszenia się do innych, formułowanie celów, wydawanie poleceń, definiowanie celów, procedura SMART, wyznaczenie osobistego celu rozwojowego

III sesja, stacjonarna - znaczenia przekazu niewerbalnego w relacjach interpersonalnych, jego znaczenie, siła, zakłócenia, instrumenty aktywnego słuchania: pytania, parafraza

IV sesja, zdalna, off-line Moodle - konstruowanie poprawnej informacji zwrotnej (krytyki, pochwały), diagnoza struktury osobowości według Analizy Transakcyjnej, zastosowanie parafrazy i informacji zwrotnej w konkretnych sytuacjach społecznych - wykonanie zadań obowiązkowych na zaliczenie (parafraza, informacja zwrotna)narzędzia komunikacyjne aktywnego słuchania

V sesja, stacjonarna - omówienie zadania: konstruktywna informacja zwrotna,

istota zachowań asertywnych, struktura osobowości według Analizy Transakcyjne

VI sesja, stacjonarna - prawa asertywne, obrona swojego terytorium: zgoda bezwarunkowa, zgoda warunkowa, odmawianie sytuacyjne, odmawianie osobiste, odpieranie presji: procedura zdartej płyty, reagowanie na oceny - wstęp

VII sesja, stacjonarna - reagowanie na krytykę uogólnioną, obraźliwą, zaskakującą, aluzyjną, częściowo słuszną, procedura korygowania zachowań, podsumowanie zajęć

VIII sesja, zdalna, off-line, Moodle - aplikacja procedury korygowania zachowań w rzeczywistej sytuacji społecznej uczestnika (zadanie na zaliczenie)

W semestrze letnim realizowane są następujące zagadnienia:

I sesja, stacjonarna - istota negocjacji, style negocjacyjne, diagnoza swojego stylu rozwiązywania konfliktów, teoria gier a negocjacje, gra o sumie niezerowej i zerowej

II sesja, stacjonarna - omówienie przydatności poszczególnych stylów w praktyce negocjacji, wyznaczanie strategii negocjacyjnej: cel, przedmiot, kwestie, priorytety, zakres, równoważniki ustępstw

III sesja, stacjonarna - sztuka czynienia ustępstw, negocjacje pracownicze, negocjowanie warunków zatrudnienia

IV sesja, zdalna, off-line Moodle - opracowanie pełnej strategii negocjacyjnej do dowolnie wybranej sytuacji społecznej

Wsparciem do realizacji przedmiotu jest kurs przygotowany na platformie Moodle (link w akapicie strona przedmiotu powyżej w zakładce cyklu 2021/2022)

Podczas sesji stacjonarnych są wykorzystywane metody aktywizujące uczestników: symulacje, ćwiczenia w parach, analizy przypadków, testy indywidulane, dyskusje grupowe.

Podczas sesji zdalnych są wykorzystywane metody:

- metody służące prezentacji treści (pliki tekstowe, mini skrypty)

- metody rozwijające refleksyjne myślenie (testy diagnozujące kompetencje, quizy)

- metod odnoszących się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji (zadania, lekcje).

W kursie na Moodle opisano sposoby komunikowania się z prowadzącym oraz wymiar czasu dedykowany poszczególnym sesjom.

Zasady zaliczenia przedmiotu jak w warunkach ogólnych sylabusa (powtórzone w kursie na Moodle).

Literatura:

Literatura do modułu komunikacyjnego:

1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.

2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Literatura do modułu negocjacyjnego:

1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007.

2. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007.

Uwagi:

Harmonogram zajęć dla poszczególnych grup

Semestr zimowy:

Grupa 106: 14.10 (stac.), 28.10 (stac.), 10.11 (stac.) - zajęcia we środę, 18.11 (off-line Moodle), 25.11 (stac.), 9.12 (stac.), 13.01 (stac.), 27.01 - 2 godz. (off-line Moodle).

Grupa 6: 7.10 (stac.), 21.10 (stac.), 4.11 (stac.), 18.11 (off-line Moodle), 2.12 (stac.), 16.12 (stac.), 20.01 (stac.), 27.01 - 2 godz. (off-line Moodle).

Semestr letni:

Wykład on-line na Ms Teams (co tydzień po 4 godziny):

25.02, 4.03, 11.03, 18.03 (3 godz.)

Ćwiczenia

Grupa 6: 24.02 (Ms Teams sesja wspólna dla obydwu grup), 3.03, 17.03, 31.03 (off-line Moodle 3 godz.)

Grupa 106: 24.02 (Ms Teams sesja wspólna dla obydwu grup), 10.03, 24.03, 31.03 (off-line Moodle 3 godz.)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jaworska
Prowadzący grup: Jolanta Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną.

Przedmiot ma na celu nauczenie pakietu umiejętności komunikacyjnych i negocjacyjnych warunkujących sprawność interpersonalną każdego człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań relacji pracowniczych.

Pełny opis:

Ćwiczenia:

Istota umiejętności interpersonalnych (skuteczność, stosowność, klarowność). W1, K1

Formułowanie celów interpersonalnych (reguła SMART). U1

Formułowanie poleceń. U2

Specyfika komunikacji niewerbalnej: elementy składowe, siła, spójność, zakłócenia. W2

Instrumenty skutecznego słuchania (zadawanie pytań, parafrazowanie, podsumowania). U3, K3

Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej. Konstruktywne wyrażanie krytyki i pochwał (komunikat "JA"). U4, K2, K3

Zachowania asertywne jako instrument radzenia sobie z presją i manipulacją (wyrażanie próśb, zgoda warunkowa, odmawianie, reagowanie na krytykę i pochwały, konfrontowanie opinii, egzekwowanie zachowań). W3, U5, U6, K2

Konsekwencje stylów negocjacyjnych. W4

Rozpoznawanie interesów partnera negocjacji. U3, K1

Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). U7

Czynienie ustępstw w negocjacjach. K3

Negocjowanie warunków zatrudnienia (perspektywa pracodawcy i pracownika, przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). U7, K1, K2, K3

Wykład:

Negocjacje jako sposób rozwiązywania konfliktów (zdefiniowanie interesów wspólnych i rozbieżnych). W4, K1, K2

Rodzaje negocjacji – specyfika negocjacji pracowniczych. W4

Style negocjacyjne – rodzaje, konsekwencje. W4

Fazy negocjacji (przygotowanie, debata, finalizowanie, analiza wyników). W4

Definiowanie zakresu negocjacji (formułowanie celu negocjacyjnego, zdefiniowanie kwestii szczegółowych, zakresu ustępstw, strategia ustępstw warunkowych, równoważniki czynionych ustępstw). W5

Sztuka czynienia ustępstw. W5

Istota negocjacji pracowniczych. W5

Literatura:

Literatura do modułu komunikacyjnego:

1. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.

2. Nęcki Z. (red.), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

3. Król – Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

4. Stewart J., Mosty zamiast murów, Wyd. PWN, 2012

Literatura do modułu negocjacyjnego:

1. Ciesielski M., Jak wynegocjować najlepsze warunki zatrudnienia?, ABC a Wolters Kluwers business, Warszawa 2007.

2. Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK, Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2007.

3.. Dawson R., Sekrety negocjacji dla biznesmenów, Wyd MT Biznes, 2018

Uwagi:

Przedmiot jest realizowany metodą komplementarną przez dwa semestry z następującym podziałem: sem. zimowy - 30 godz. ćwiczeń, sem letni - 15 godz. ćwiczeń i 15 godz. wykładu.

Spotkania z nauczycielem są realizowane w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, gry dydaktyczne, testy typu papier-ołówek, symulacje, analizy przypadków, dyskusje grupowe, autoprezentacje, analizy nagrań wideo fragmentów zajęć oraz wykładu interaktywnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Zajęcia realizowane są w blokach po 4 godziny, w odstępach tygodniowych według planu w USOS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)