Strategie rozwoju miast i regionów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG-StrRoMiR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju miast i regionów |
Jednostka: | Katedra Integracji Europejskiej i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu – 10, - czytanie literatury – 10, - przygotowanie do kolokwium – 15. Łącznie: 50 godz. (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o istocie, uwarunkowaniach i przesłankach rozwoju miast i regionów oraz strategii jako narzędziu zarządzania tym rozwojem. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje dokumenty strategii miast i regionów formułując krytyczne uwagi odnośnie do ich struktury i zawartości. U2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania strategicznego do opracowania wybranych elementów dokumentu strategii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Proponuje rozwiązania służące rozwojowi miasta lub regionu na podstawie wiedzy o czynnikach konkurencyjności jednostek terytorialnych. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny). Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Studentom przekazywana jest wiedza z zakresu teorii konkurencyjności i rozwoju jednostek terytorialnych, w szczególności miast i regionów. Omawiane są czynniki i przesłanki rozwoju miast i regionów. Studenci są zapoznawani z zasadami opracowywania strategii rozwoju jednostek terytorialnych. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter teoretyczno-praktyczny. Studenci są zapoznawani z teoretycznymi modelami rozwoju społeczno-gospodarczego oraz modelami konkurencyjności jednostek terytorialnych (w szczególności miast i regionów). Dokonywany jest przegląd źródeł, uwarunkowań i przesłanek rozwoju oraz konkurencyjności. Omawiane są: istota, cele i narzędzia zarządzania strategicznego, a także ekonomiczne, społeczne i środowiskowe uwarunkowania formułowania i realizacji strategii rozwoju miast i regionów. Studenci poznają zasady opracowywania dokumentów strategii oraz ćwiczą formułowanie wybranych ich elementów. Analizują strategie wybranych miast i regionów oraz formułują w stosunku do nich krytyczne uwagi. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Z. Strzelecki (red.), Gospodarka regionalna i lokalna w Polsce. Czynniki i bariery, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011. 2. E. Łaźniewska, M. Gorynia (red.), Konkurencyjność regionalna. Koncepcje-strategie-przykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 3. B. Kożuch, Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wyd. Placet, Warszawa 2004. 4. H. Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. Uzupełniająca: 1. A. Potoczek, J. Stępień, Podstawy strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008. 2. R. Brol (red.), Ekonomika i zarządzanie miastem, Wyd. AE im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004. 3. S. Korenik, Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, CeDeWu, Warszawa 2011. 4. M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001. 5. M.E. Porter, The Competitive Advantage of Nations, Macmillan, London 1998. 6. J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki, Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu, Warszawa 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - kolokwium pisemne (W1), - ćwiczenia/zadania wykonywane w trakcie wykładu (w kilkuosobowych grupach) (U1, U2, K1). Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne: ndst – 0-10 pkt. (0%-50%) dst- 11-12 pkt (55%-60%) dst plus- 13-14 pkt (65%-70%) db- 15-16 pkt (75%-80%) db plus- 17-18 pkt. (85%-90%) bdb- 19-20 pkt. (95%-100%) - ćwiczenia/zadania wykonywane w trakcie wykładu: ndst – 0-5 pkt. (0%-50%) dst- 6 pkt (60%) dst plus- 7 pkt (70%) db- 8 pkt (80%) db plus- 9 pkt. (90%) bdb- 10 pkt. (100%) Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z kolokwium pisemnego i ćwiczeń/zadań wykonywanych w trakcie wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.