Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie własną karierą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG-ZarzWlKar
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie własną karierą
Jednostka: Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy
Grupy: KRK, grupa wykładów ogólnouczelnianych, stacjonarne i niestacjonarne WNEiZ
Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Całkowity nakład pracy studenta:

2,0 pkt. ECTS - 50 godzin, w tym:

18 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas konwersatorium

12 godzin pracy przez Internet

13 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie prac zaliczeniowych

7 godzin - konsultacje indywidualne

Efekty uczenia się - wiedza:

W1- posiada wiedzę na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy, zna oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy

W2 - zna standardy kompetencji zawodowych i kwalifikacji zawodowych zgodne z Europejską Klasyfikacją Umiejętności, kompetencji, kwalifikacji, zawodów - ESCO

W3 - wie jak i gdzie szukać informacji o rynku pracy

W4 - zna narzędzia zarządzania karierą i instytucje wspierające karierę zawodową

W5 - zna współczesne standardy dokumentów aplikacyjnych (cv, listu motywacyjnego)

W6 - posiada podstawową wiedzę na temat istoty, siły i znaczenia przekazu niewerbalnego w relacjach międzyludzkich

W7 – wie jak zadbać o własny dobrostan i zachować równowagę praca-życie

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - formułuje cele zawodowe zgodnie z regułą SMART

U2 - dokonuje samooceny swoich kompetencji, identyfikuje obszary wymagające rozwoju, planuje adekwatne działania rozwojowe, tj, opracowuje indywidualny plan rozwoju

U3 - potrafi przygotować dokumenty aplikacyjne zgodnie z aktualnymi standardami

U4 - potrafi dokonać autoprezentacji w oparciu o metodę STAR

U5 - wykorzystuje media społecznościowe do budowania własnej marki

U6 - wykorzystuje wiedzę na temat przekazu niewerbalnego do zarządzania pierwszym wrażeniem i kreowania własnego wizerunku

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - potrafi dokonać analizy SWOT własnych zasobów

K2 - potrafi w sposób komunikatywny wyrażać swoje zdanie

K3 - uświadamia sobie własny potencjał w zakresie cech osobowościowych i kompetencji zawodowych

K4 - podejmuje odpowiedzialność za swoją karierę zawodową

Metody dydaktyczne:

Przedmiot jest realizowany metodą blended-learning przez jeden semestr w formie konwersatorium w wymiarze 30 godzin. Spotkania bezpośrednie z nauczycielem realizowane są w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, testy typu papier- ołówek, scenki, dyskusje grupowe, autoprezentacje, zadania indywidualne.

Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych: pliki tekstowe, zadania indywidualne do wykonania, kwestionariusze, lekcje, prezentacje.

Zajęcia są realizowane hybrydowo: stacjonarnie (18h) i przez internet asynchronicznie (12h) z wykorzystaniem platformy Moodle.


Terminy pracy przez internet znajdują się w zakładce"Informacje o zajęciach w cyklu".

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z kształtowaniem kariery zawodowej w perspektywie całożyciowego procesu podejmowania decyzji. Propaguje holistyczne i zrównoważone podejście do kariery zawodowej, które oznacza nie tylko systematyczne doskonalenie kompetencji zawodowych i społecznych, sprawne poruszanie się po rynku pracy, ale również rozwój osobisty oraz dbanie o własny dobrostan i równowagę praca-życie. Jego celem jest dostarczenie wiedzy na temat wymagań współczesnego rynku pracy i nauka aktywnego poruszania się po nim, zdiagnozowanie i uświadomienie uczestnikom ich potencjału w zakresie kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, wskazanie instrumentów przydatnych w zarządzaniu własną karierą. Zajęcia przygotowują studentów do dobrego startu na rynku pracy.

Pełny opis:

1. Potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy. W1, W3

2. Oczekiwania absolwentów wobec pierwszej pracy. Losy edukacyjno-zawodowe absolwentów szkół wyższych – system ELA, Europejska Klasyfikacja Umiejętności, kompetencji, kwalifikacji i zawodów - ESCO. W2

3. Diagnoza preferencji zawodowych. K3, K4

4. Omówienie wyników kwestionariuszy. K3, K4

5. Analiza SWOT własnych zasobów. K1, K3

6. Wartości i oczekiwania związane z pracą. K3

7. Życiowe doświadczenia i osiągnięcia - wstęp do metody STAR. U4, K3

8. Autoprezentacja w oparciu o metodę STAR. U4, U6, K2,

9. Formułowanie celów zawodowych krótko- i długookresowych zgodnie z formułą SMART. U1, K4

10. Identyfikacja kompetencji wymagających rozwoju z perspektywy pożądanego celu zawodowego - sporządzanie indywidualnego wykresu. W4, U2

11. Instrumenty umożliwiające rozwój kompetencji. Programy wsparcia zatrudnienia młodzieży. W4, U2

12. Własny dobrostan i zachowanie równowagi praca -życie. W7

13. Tworzenie IPR - indywidualnego planu rozwoju. W4, U2, K4

14. Przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej: struktura rozmowy, metody rekrutacyjne na współczesnym rynku pracy. W1,W6, K2

15. Standardy dokumentów aplikacyjnych: cv, list motywacyjny, kwestionariusze aplikacyjne. W5, U3

16. Tworzenie dokumentów aplikacyjnych - indywidualna korekta. W5, U3

17. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji. W6, U6

18. Portfolio kariery zawodowej. W5, U3

19. Wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania własnej marki na rynku pracy, przegląd platform internetowych dedykowanych rynkowi pracy i zakładanie profili. W3, U5

20. Przegląd instytucji wspierających karierę zawodową. W4

Literatura:

Podstawowa:

1. M. Maksim, Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021 (rozdz.3 i rozdz.4)

2. A. Pocztowski, A. Miś, U. Pauli, W górę - to jedyna droga. Poradnik rozwoju zawodowego dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, UE, Kraków 2013.

3. A. Bańka, Psychologiczne doradztwo karier, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań 2016.

Dodatkowa:

1. J. Lees, Jak zapewnić sobie awans? Podręcznik rozwoju kariery, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008.

2. S. Covey, 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, REBIS, Poznań 2007.

3. wybrane artykuły czasopisma "Personel i Zarządzanie", poświęcone problematyce rozwoju i kształtowania kariery zawodowej

4. K. Jagiełka, A. Szymańska, Kompetencje dla przyszłości. Sylwetki i ścieżki karier zawodowych absolwentów UMK, BK UMK, Toruń 2011.

5. portale: pracuj.pl, Linkedin.com

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: przygotowanie CV i opracowanie indywidualnego planu rozwoju - W1, W2, W3, W4, W5, W7, U1, U2, U3, K1, K3, K4 (w pełnym stopniu +++), obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych i zespołowych na zajęciach - W6, U4, U5, U6, K2, K4 (częściowo +)

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%)

dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%)

dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%)

db – 71 - 80 pkt (71% - 80%)

db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%)

bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim
Prowadzący grup: Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Terminy pracy przez Internet (12h):

24.02.2022 - online, Ms Teams

03.03.2022 - offline, Moodle

31.03.2022 - offline, Moodle

21.04.2022 - offline, Moodle

19.05.2022 - offline, Moodle

02.06.2022 - offline, Moodle

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim
Prowadzący grup: Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Terminy pracy przez Internet (12h):

16.03.2023 - offline, Moodle

20.04.2023 - offline, Moodle

04.05.2023 - offline, Moodle

11.05.2023 - offline, Moodle

01.06.2023 - offline, Moodle

22.06.2023 - offline, Moodle

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Maksim
Prowadzący grup: Monika Maksim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Terminy pracy przez Internet (12h):

27.02.2024 - offline, Moodle

26.03.2024 - offline, Moodle

23.04.2024 - offline, Moodle

30.04.2024 - offline, Moodle

28.05.2024 - offline, Moodle

11.06.2024 - offline, Moodle

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)