Biznes plan dla początkujących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG1-BPdP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biznes plan dla początkujących |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w ćwiczeniach – 15 godz. - konsultacje przedmiotowe - 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do ćwiczeń- 5 - wykonanie zadań - 5 - czytanie literatury - 5 - zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej - 5 Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (godz.): - przygotowanie do zaliczenia- 5 godz. Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o celach, zasadach i etapach przygotowywania biznesplanów. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zdefiniować swój pomysł na biznes, tzn. sformułować misję i wizję projektowanego przedsiębiorstwa, wskazać przedmiot planowanej działalności gospodarczej, jej cele oraz strukturę organizacyjno-prawną. U2: Posiada umiejętność analizowania rynku i konkurencji planowanego przedsiębiorstwa. U3: Identyfikuje możliwości pozyskania różnych źródeł finansowania dla planowanej działalności gospodarczej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Proponuje rozwiązania marketingowe, finansowe i strategiczne służące rozwojowi planowanej działalności gospodarczej. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem podstawowego narzędzia początkującego przedsiębiorcy, tj. biznesplanu. Jego celem jest przekazanie wiedzy w sposób prosty i zrozumiały dla każdego studenta, niezależnie od studiowanego przez niego kierunku studiów. Jest realizowany z założeniem, że przygotowanie biznesplanu jest możliwe nawet dla laika, który z ekonomią i zarządzaniem własną firmą nie miał do tej pory nic wspólnego. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma charakter wykładowo-ćwiczeniowo-warsztatowy. Na zajęciach omawiane są kolejne etapy tworzenia biznesplanu, poruszane są różne zagadnienia pokrewne z tym związane oraz wyjaśniane są podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii i zarządzania, których znajomość jest niezbędna przy tworzeniu dokumentów planistycznych początkującego przedsiębiorcy. Następnie ćwiczone jest przygotowanie poszczególnych elementów biznesplanu, począwszy od przedstawienia podstawowych informacji o przedsiębiorstwie/przedsięwzięciu, poprzez wybór formy organizacyjno-prawnej, wykonanie analizy rynku, opracowanie planu marketingowego, przeprowadzenie analizy strategicznej, aż do opracowania planu działalności operacyjnej i planu finansowego przedsięwzięcia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. T. Hermaniuk, Biznesplan: pytania i odpowiedzi, Difin, Warszawa 2014. 2. K. Marecki, M. Wieloch (red.), Biznesplan: elementy planowania działalności rozwojowej, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. 3. K. Opolski, Biznes plan : jak go budować i analizować, CeDeWu.pl, Warszawa 2017. 4. J.T. Skrzypek, Biznesplan: model najlepszych praktyk, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2012. 5. J.T. Skrzypek, Biznesplan w 10 krokach: przewodnik od pomysłu do wdrożenia, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2014. 6. A. Tokarski, M. Tokarski, J. Wójcik, Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu, Warszawa 2016. 7. K. Williams, Biznesplan: co trzeba wiedzieć i zrobić, aby stworzyć doskonały plan, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. G. Reszka, Biznesplan w zarysie: poradnik dla osób planujących założenie działalności gospodarczej, Wojewódzki Urząd Pracy. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Warszawa 2018. 2. I. Flis, M. Makiewicz, Własna firma: przewodnik po świecie biznesu, "ParkProfit", Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2009. 3. G. Sutton, Jak napisać biznesplan gwarantujący sukces, Instytut Praktycznej Edukacji, 2014. 4. B. Szczepańska-Bernaś, Jak napisać poprawny biznesplan, Forum Doradców Podatkowych, Kraków 2013. 5. S. Szukalski, Procedury budowy planów biznesowych i ocena wiarygodności planów, Difin, Warszawa 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ćwiczenia/projekty (W1, U1, U2, U3, K1). Kryteria oceniania: ndst: [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst: (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus: (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db: (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus: (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb: (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=6837 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w formie zdalnej synchronicznej z wykorzystaniem narzędzi: MS Teams i platforma Moodle. Dane do logowania zostaną przesłane studentom zapisanym na zajęcia przed ich rozpoczęciem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.