Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kompetencje analityczne menedżera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG1-KAM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje analityczne menedżera
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy: Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

2,0 pkt. ECTS - 55 godzin, w tym:


30 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas laboratorium


10 godzin pracy indywidualnej, która potrzebna jest do pomyślnego zdania przedmiotu


10 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie prac zaliczeniowych


5 godzin - konsultacje indywidualne


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna i rozumie metody i narzędzia analizy danych biznesowych niezbędnych do podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich (K_W08)

W2: Student zna i rozumie możliwości wykorzystania technik i narzędzi wizualizacji danych w procesie podejmowania decyzji (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi prawidło wyciągać wiedzę z danych biznesowych na podstawie metod analizy danych i uczenia maszynowego (K_U01)

U2: Student potrafi w sposób etyczny wykorzystać narzędzia AI (sztucznej inteligencji) w analizie danych oraz procesach podejmowania decyzji menedżerskich (K_W07)

U3: Student potrafi przedstawić wiedzę ukrytą w danych przy wykorzystaniu technik wizualizacji danych oraz metody storytellingu (K_U12)

U4: Student potrafi wykorzystać oprogramowanie Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT3.5 (AI) w procesach wspomagających podejmowanie decyzji (K_U12)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów przeprowadzić analizę danych, która pozwoli na realizację określonych celów i zadań z zakresu podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich (K_K02)

K2: Student jest gotów przekształcać durowe dane w informację i wiedzę wspomagającą podejmowanie decyzji (K_K02)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny) oraz wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące: laboratoryjna, studium przypadku

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

W trakcie zajęć laboratoryjnych są tworzone konkretne rozwiązania analityczne w oparciu o dostępne narzędzia, tj. Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT 3.5.

Celem przedmiotu jest rozwój menedżerskich kompetencji w zakresie wykorzystania nowych technologii, analizy danych z wykorzystaniem metod statystycznych oraz uczenia maszynowego, a także etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy.

Pełny opis:

Zakres zagadnień omawianych podczas zajęć laboratoryjnych:

1. Statystyczny opis danych biznesowych oraz możliwości wykorzystania w procesach zarządczych

2. Budowa modeli statystyczno-ekonometrycznych i modeli uczenia maszynowego oraz ich wykorzystanie w procesach decyzyjnych

3. Modelowanie cykliczności procesów biznesowych (takich jak sprzedaż, produkcja)

4. Wizualizacja danych biznesowych pochodzących z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa (omówienie podstawowych koncepcji, wykresów oraz dobrych praktyk w wizualizacji)

5. Przygotowywanie kokpitów menedżerskich oraz dashboardów, a także udostępnianie wyników dla celów zarządczych

6. Wykorzystanie narzędzi AI w biznesie, usprawnianie pracy własnej z zastosowaniem generatywnej AI (zastosowanie Chat GPT 3.5)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2002 i nowsze wydania

2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa, 2009

3. Kufel T., Ekonometryczna analiza cykliczności procesów o wysokiej częstotliwości obserwowania, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010

4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Helion, Gliwice 2014.

5. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Helion, Gliwice 2020.

6. Publikacje, artykuły, blogi nt. wykorzystania Chat GPT 3.5 w zarządzaniu

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie laboratoriów:

Projekt zaliczeniowy – W1, W2, U1, U2, U3, U4

Aktywność – K1, K2

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%)

dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%)

dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%)

db – 71 - 80 pkt (71% - 80%)

db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%)

bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Geise
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W trakcie zajęć laboratoryjnych są tworzone konkretne rozwiązania analityczne w oparciu o dostępne narzędzia, tj. Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT 3.5.

Celem przedmiotu jest rozwój menedżerskich kompetencji w zakresie wykorzystania nowych technologii, analizy danych z wykorzystaniem metod statystycznych oraz uczenia maszynowego, a także etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy.

Pełny opis:

Zakres zagadnień omawianych podczas zajęć laboratoryjnych:

1. Statystyczny opis danych biznesowych oraz możliwości wykorzystania w procesach zarządczych

2. Budowa modeli statystyczno-ekonometrycznych i modeli uczenia maszynowego oraz ich wykorzystanie w procesach decyzyjnych

3. Modelowanie cykliczności procesów biznesowych (takich jak sprzedaż, produkcja)

4. Wizualizacja danych biznesowych pochodzących z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa (omówienie podstawowych koncepcji, wykresów oraz dobrych praktyk w wizualizacji)

5. Przygotowywanie kokpitów menedżerskich oraz dashboardów, a także udostępnianie wyników dla celów zarządczych

6. Wykorzystanie narzędzi AI w biznesie, usprawnianie pracy własnej z zastosowaniem generatywnej AI (zastosowanie Chat GPT 3.5)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2002 i nowsze wydania

2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa, 2009

3. Kufel T., Ekonometryczna analiza cykliczności procesów o wysokiej częstotliwości obserwowania, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010

4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Helion, Gliwice 2014.

5. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Helion, Gliwice 2020.

6. Publikacje, artykuły, blogi nt. wykorzystania Chat GPT 3.5 w zarządzaniu

Uwagi:

Zaliczenie laboratoriów:

Projekt zaliczeniowy – W1, W2, U1, U2, U3, U4

Aktywność – K1, K2

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%)

dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%)

dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%)

db – 71 - 80 pkt (71% - 80%)

db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%)

bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)