Kompetencje analityczne menedżera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG1-KAM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje analityczne menedżera |
Jednostka: | Katedra Ekonometrii i Statystyki |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2,0 pkt. ECTS - 55 godzin, w tym: 30 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas laboratorium 10 godzin pracy indywidualnej, która potrzebna jest do pomyślnego zdania przedmiotu 10 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie prac zaliczeniowych 5 godzin - konsultacje indywidualne |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie metody i narzędzia analizy danych biznesowych niezbędnych do podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich (K_W08) W2: Student zna i rozumie możliwości wykorzystania technik i narzędzi wizualizacji danych w procesie podejmowania decyzji (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi prawidło wyciągać wiedzę z danych biznesowych na podstawie metod analizy danych i uczenia maszynowego (K_U01) U2: Student potrafi w sposób etyczny wykorzystać narzędzia AI (sztucznej inteligencji) w analizie danych oraz procesach podejmowania decyzji menedżerskich (K_W07) U3: Student potrafi przedstawić wiedzę ukrytą w danych przy wykorzystaniu technik wizualizacji danych oraz metody storytellingu (K_U12) U4: Student potrafi wykorzystać oprogramowanie Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT3.5 (AI) w procesach wspomagających podejmowanie decyzji (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest gotów przeprowadzić analizę danych, która pozwoli na realizację określonych celów i zadań z zakresu podejmowania racjonalnych decyzji menedżerskich (K_K02) K2: Student jest gotów przekształcać durowe dane w informację i wiedzę wspomagającą podejmowanie decyzji (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny) oraz wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: laboratoryjna, studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć laboratoryjnych są tworzone konkretne rozwiązania analityczne w oparciu o dostępne narzędzia, tj. Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT 3.5. Celem przedmiotu jest rozwój menedżerskich kompetencji w zakresie wykorzystania nowych technologii, analizy danych z wykorzystaniem metod statystycznych oraz uczenia maszynowego, a także etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy. |
Pełny opis: |
Zakres zagadnień omawianych podczas zajęć laboratoryjnych: 1. Statystyczny opis danych biznesowych oraz możliwości wykorzystania w procesach zarządczych 2. Budowa modeli statystyczno-ekonometrycznych i modeli uczenia maszynowego oraz ich wykorzystanie w procesach decyzyjnych 3. Modelowanie cykliczności procesów biznesowych (takich jak sprzedaż, produkcja) 4. Wizualizacja danych biznesowych pochodzących z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa (omówienie podstawowych koncepcji, wykresów oraz dobrych praktyk w wizualizacji) 5. Przygotowywanie kokpitów menedżerskich oraz dashboardów, a także udostępnianie wyników dla celów zarządczych 6. Wykorzystanie narzędzi AI w biznesie, usprawnianie pracy własnej z zastosowaniem generatywnej AI (zastosowanie Chat GPT 3.5) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2002 i nowsze wydania 2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa, 2009 3. Kufel T., Ekonometryczna analiza cykliczności procesów o wysokiej częstotliwości obserwowania, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Helion, Gliwice 2014. 5. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Helion, Gliwice 2020. 6. Publikacje, artykuły, blogi nt. wykorzystania Chat GPT 3.5 w zarządzaniu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratoriów: Projekt zaliczeniowy – W1, W2, U1, U2, U3, U4 Aktywność – K1, K2 Kryteria oceniania: ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%) dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%) dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%) db – 71 - 80 pkt (71% - 80%) db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%) bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Geise | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć laboratoryjnych są tworzone konkretne rozwiązania analityczne w oparciu o dostępne narzędzia, tj. Excel, Gretl, PS Imago (SPSS) oraz ChatGPT 3.5. Celem przedmiotu jest rozwój menedżerskich kompetencji w zakresie wykorzystania nowych technologii, analizy danych z wykorzystaniem metod statystycznych oraz uczenia maszynowego, a także etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy. |
|
Pełny opis: |
Zakres zagadnień omawianych podczas zajęć laboratoryjnych: 1. Statystyczny opis danych biznesowych oraz możliwości wykorzystania w procesach zarządczych 2. Budowa modeli statystyczno-ekonometrycznych i modeli uczenia maszynowego oraz ich wykorzystanie w procesach decyzyjnych 3. Modelowanie cykliczności procesów biznesowych (takich jak sprzedaż, produkcja) 4. Wizualizacja danych biznesowych pochodzących z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa (omówienie podstawowych koncepcji, wykresów oraz dobrych praktyk w wizualizacji) 5. Przygotowywanie kokpitów menedżerskich oraz dashboardów, a także udostępnianie wyników dla celów zarządczych 6. Wykorzystanie narzędzi AI w biznesie, usprawnianie pracy własnej z zastosowaniem generatywnej AI (zastosowanie Chat GPT 3.5) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Sobczyk M., Statystyka, wyd. 4 zmienione, PWN, Warszawa 2002 i nowsze wydania 2. Piłatowska M., Repetytorium ze statystyki, PWN, Warszawa, 2009 3. Kufel T., Ekonometryczna analiza cykliczności procesów o wysokiej częstotliwości obserwowania, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010 4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Helion, Gliwice 2014. 5. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Helion, Gliwice 2020. 6. Publikacje, artykuły, blogi nt. wykorzystania Chat GPT 3.5 w zarządzaniu |
|
Uwagi: |
Zaliczenie laboratoriów: Projekt zaliczeniowy – W1, W2, U1, U2, U3, U4 Aktywność – K1, K2 Kryteria oceniania: ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%) dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%) dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%) db – 71 - 80 pkt (71% - 80%) db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%) bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.