Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Projekty UE dla każdego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG1-PUEdK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekty UE dla każdego
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w ćwiczeniach – 30 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- zapoznanie z literaturą oraz materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej – 10 godz.


Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (godz.):

- przygotowanie do zaliczenia- 10 godz.


Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę o unijnych źródłach finansowania projektów rozwojowych.

W2: Ma wiedzę o zasadach i metodach przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej do projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Analizuje dokumenty programowe w celu zweryfikowania możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE.


U2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej.


U3: Ocenia możliwości pozyskania dofinansowania na realizację konkretnego przedsięwzięcia inwestycyjnego na podstawie wybranych kryteriów formalnej i merytorycznej oceny projektów.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Proponuje rozwiązania służące rozwojowi organizacji, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz (prezentacje multimedialne).


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny),

- pogadanka.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- metoda ćwiczeniowa,

- metoda projektu,

- studium przypadku.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem środków finansowych z funduszy UE, a także kompetencji w zakresie przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne. Jego celem jest przekazanie wiedzy w sposób prosty i zrozumiały dla każdego studenta, niezależnie od studiowanego przez niego kierunku studiów. Jest realizowany z założeniem, że wiedza o projektach i funduszach UE nie jest „wiedzą tajemną”, a przygotowanie projektu jest możliwe nawet dla laika, który z ekonomią i zarządzaniem nie ma nic wspólnego.

Pełny opis:

Przedmiot ma charakter ćwiczeniowo-warsztatowy.

Na zajęciach dokonywany jest przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności UE. Omawiane są także teoretyczne podstawy zarządzania projektami oraz idea i zasady opracowywania studiów wykonalności/biznesplanów.

W części ćwiczeniowo-warsztatowej analizowane są podstawowe dokumenty programowe (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych wraz z załącznikami) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków UE (elementy studium wykonalności/biznesplanu, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów ubiegających się o dofinansowanie ze środków UE, w tym pod kątem spełniania przez nie wybranych kryteriów oceny formalnej i merytorycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dubel, P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi UE, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.

2. Murzyn, D., Kierunki wpływu funduszy Unii Europejskiej na rozwój inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, Scholar, 2019.

3. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.

4. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

5. Strategia Europejski Zielony Ład (dostępna na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN).

6. Teksty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/).

7. Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R., Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Helion, 2016.

2. Willa, R., Świstak, M., Tkaczyński, J.W., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, 2009.

3. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).

4. Umowa Partnerstwa (dostępna na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109763/Umowa_Partnerstwa na lata 2021-2027

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- ćwiczenia/projekty (W1, W2, U1, U2, U3, K1).

Kryteria oceniania:

ndst: [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst: (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus: (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db: (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus: (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb: (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Maria Kola-Bezka
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=6838
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie".

Literatura:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie".

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie zdalnej synchronicznej z wykorzystaniem narzędzi MS Teams i Moodle. Dane do logowania zostaną przesłane studentom zapisanym na zajęcia przed ich rozpoczęciem.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)