Projekty UE dla każdego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG1-PUEdK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty UE dla każdego |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - zapoznanie z literaturą oraz materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej – 10 godz. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (godz.): - przygotowanie do zaliczenia- 10 godz. Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę o unijnych źródłach finansowania projektów rozwojowych. W2: Ma wiedzę o zasadach i metodach przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej do projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje dokumenty programowe w celu zweryfikowania możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE. U2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej. U3: Ocenia możliwości pozyskania dofinansowania na realizację konkretnego przedsięwzięcia inwestycyjnego na podstawie wybranych kryteriów formalnej i merytorycznej oceny projektów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Proponuje rozwiązania służące rozwojowi organizacji, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem środków finansowych z funduszy UE, a także kompetencji w zakresie przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne. Jego celem jest przekazanie wiedzy w sposób prosty i zrozumiały dla każdego studenta, niezależnie od studiowanego przez niego kierunku studiów. Jest realizowany z założeniem, że wiedza o projektach i funduszach UE nie jest „wiedzą tajemną”, a przygotowanie projektu jest możliwe nawet dla laika, który z ekonomią i zarządzaniem nie ma nic wspólnego. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma charakter ćwiczeniowo-warsztatowy. Na zajęciach dokonywany jest przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności UE. Omawiane są także teoretyczne podstawy zarządzania projektami oraz idea i zasady opracowywania studiów wykonalności/biznesplanów. W części ćwiczeniowo-warsztatowej analizowane są podstawowe dokumenty programowe (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych wraz z załącznikami) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków UE (elementy studium wykonalności/biznesplanu, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów ubiegających się o dofinansowanie ze środków UE, w tym pod kątem spełniania przez nie wybranych kryteriów oceny formalnej i merytorycznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dubel, P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi UE, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021. 2. Murzyn, D., Kierunki wpływu funduszy Unii Europejskiej na rozwój inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, Scholar, 2019. 3. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004. 4. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 5. Strategia Europejski Zielony Ład (dostępna na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN). 6. Teksty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/). 7. Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R., Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Helion, 2016. 2. Willa, R., Świstak, M., Tkaczyński, J.W., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, 2009. 3. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/). 4. Umowa Partnerstwa (dostępna na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109763/Umowa_Partnerstwa na lata 2021-2027 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ćwiczenia/projekty (W1, W2, U1, U2, U3, K1). Kryteria oceniania: ndst: [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst: (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus: (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db: (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus: (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb: (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=6838 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie". |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w formie zdalnej synchronicznej z wykorzystaniem narzędzi MS Teams i Moodle. Dane do logowania zostaną przesłane studentom zapisanym na zajęcia przed ich rozpoczęciem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.