Zarządzanie własną karierą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG1-ZWK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie własną karierą |
Jednostka: | Katedra Gospodarowania Zasobami Pracy |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2,0 pkt. ECTS - 50 godzin, w tym: 18 godzin pracy bezpośredniej z nauczycielem podczas konwersatorium 12 godzin pracy przez Internet 13 godzin - przygotowanie do zajęć, wykonanie prac zaliczeniowych 7 godzin - konsultacje indywidualne |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- posiada wiedzę na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy, zna oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy W2 - zna standardy kompetencji zawodowych i kwalifikacji zawodowych zgodne z Europejską Klasyfikacją Umiejętności, kompetencji, kwalifikacji, zawodów - ESCO W3 - wie jak i gdzie szukać informacji o rynku pracy W4 - zna narzędzia zarządzania karierą i instytucje wspierające karierę zawodową W5 - zna współczesne standardy dokumentów aplikacyjnych (cv, listu motywacyjnego) W6 - posiada podstawową wiedzę na temat istoty, siły i znaczenia przekazu niewerbalnego w relacjach międzyludzkich W7 – wie jak zadbać o własny dobrostan i zachować równowagę praca-życie |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - formułuje cele zawodowe zgodnie z regułą SMART U2 - dokonuje samooceny swoich kompetencji, identyfikuje obszary wymagające rozwoju, planuje adekwatne działania rozwojowe, tj, opracowuje indywidualny plan rozwoju U3 - przygotowuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z aktualnymi standardami U4 - potrafi dokonać autoprezentacji w oparciu o metodę STAR U5 - wykorzystuje media społecznościowe do budowania własnej marki U6 - wykorzystuje wiedzę na temat przekazu niewerbalnego do zarządzania pierwszym wrażeniem i kreowania własnego wizerunku |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - potrafi dokonać analizy SWOT własnych zasobów K2 - potrafi w sposób komunikatywny wyrażać swoje zdanie K3 - uświadamia sobie własny potencjał w zakresie cech osobowościowych i kompetencji zawodowych K4 - podejmuje odpowiedzialność za swoją karierę zawodową |
Metody dydaktyczne: | Przedmiot jest realizowany metodą blended-learning przez jeden semestr w formie konwersatorium w wymiarze 30 godzin. Spotkania bezpośrednie z nauczycielem realizowane są w formie warsztatu psychoedukacyjnego z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników: pokazy, testy typu papier- ołówek, scenki, dyskusje grupowe, autoprezentacje, zadania indywidualne. Praca na platformie Moodle z wykorzystaniem metod e-learningowych takich jak: pliki tekstowe, zadania indywidualne do wykonania, kwestionariusze, lekcje, prezentacje. Zajęcia są realizowane hybrydowo: stacjonarnie (18h) i przez internet asynchronicznie (12h) z wykorzystaniem platformy Moodle. Terminy pracy przez internet znajdują się w zakładce "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z kształtowaniem kariery zawodowej w perspektywie całożyciowego procesu podejmowania decyzji. Propaguje holistyczne i zrównoważone podejście do kariery zawodowej, które oznacza nie tylko systematyczne doskonalenie kompetencji zawodowych i społecznych, sprawne poruszanie się po rynku pracy, ale również rozwój osobisty oraz dbanie o własny dobrostan i równowagę praca-życie. Jego celem jest dostarczenie wiedzy na temat wymagań współczesnego rynku pracy i nauka aktywnego poruszania się po nim, zdiagnozowanie i uświadomienie uczestnikom ich potencjału w zakresie kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, wskazanie instrumentów przydatnych w zarządzaniu własną karierą. Zajęcia przygotowują studentów do dobrego startu na rynku pracy. |
Pełny opis: |
1. Potrzeby i wymagania współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy. W1, W3 2. Oczekiwania absolwentów wobec pierwszej pracy. Losy edukacyjno-zawodowe absolwentów szkół wyższych – system ELA, Europejska Klasyfikacja Umiejętności, kompetencji, kwalifikacji i zawodów - ESCO. W2 3. Diagnoza preferencji zawodowych. K3, K4 4. Omówienie wyników kwestionariuszy. K3, K4 5. Analiza SWOT własnych zasobów. K1, K3 6. Wartości i oczekiwania związane z pracą. K3 7. Życiowe doświadczenia i osiągnięcia - wstęp do metody STAR. U4, K3 8. Autoprezentacja w oparciu o metodę STAR. U4, U6, K2, 9. Formułowanie celów zawodowych krótko- i długookresowych zgodnie z formułą SMART. U1, K4 10. Identyfikacja kompetencji wymagających rozwoju z perspektywy pożądanego celu zawodowego - sporządzanie indywidualnego wykresu. W4, U2 11. Instrumenty umożliwiające rozwój kompetencji. Programy wsparcia zatrudnienia młodzieży. W4, U2 12. Własny dobrostan i zachowanie równowagi praca -życie. W7 13. Tworzenie IPR - indywidualnego planu rozwoju. W4, W7, U2, K4 14. Przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej: struktura rozmowy, metody rekrutacyjne na współczesnym rynku pracy. W1,W6, K2 15. Standardy dokumentów aplikacyjnych: cv, list motywacyjny, kwestionariusze aplikacyjne. W5, U3 16. Tworzenie dokumentów aplikacyjnych - indywidualna korekta. W5, U3 17. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji. W6, U6 W5, U3 18. Portfolio kariery zawodowej. W5, U3 19. Wykorzystanie mediów społecznościowych do budowania własnej marki na rynku pracy, przegląd platform internetowych dedykowanych rynkowi pracy i zakładanie profili. W3, U5 20. Przegląd instytucji wspierających karierę zawodową. W4 |
Literatura: |
Podstawowa: 1. M. Maksim, Ze szkoły na rynek pracy. Modele, koncepcje i instrumenty wsparcia, TNOiK, Toruń 2021 (rozdz.3 i rozdz.4) 2. A. Pocztowski, A. Miś, U. Pauli, W górę - to jedyna droga. Poradnik rozwoju zawodowego dla studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, UE, Kraków 2013. 3. A. Bańka, Psychologiczne doradztwo karier, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań 2016. Dodatkowa: 1. J. Lees, Jak zapewnić sobie awans? Podręcznik rozwoju kariery, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008. 2. S. Covey, 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, REBIS, Poznań 2007. 3. wybrane artykuły czasopisma "Personel i Zarządzanie", poświęcone problematyce rozwoju i kształtowania kariery zawodowej 4. K. Jagiełka, A. Szymańska, Kompetencje dla przyszłości. Sylwetki i ścieżki karier zawodowych absolwentów UMK, BK UMK, Toruń 2011. 5. portale: pracuj.pl, Linkedin.com |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: przygotowanie CV i opracowanie indywidualnego planu rozwoju - W1, W2, W3, W4, W5, W7, U1, U2, U3, K1, K3, K4 (w pełnym stopniu +++), obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych i zespołowych na zajęciach - W6, U4, U5, U6, K2, K4 (częściowo +) Kryteria oceniania: ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%) dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%) dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%) db – 71 - 80 pkt (71% - 80%) db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%) bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Maksim | |
Prowadzący grup: | Monika Maksim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Terminy zajęć przez Internet: 10.10.2024 14.11.2024 12.12.2024 19.12.2024 09.01.2025 30.01.2025 Link do kursu na Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7263 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.