Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG1-ZrR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zrównoważony rozwój
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

BRAK

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

- udział w wykładach – 30 godz.

- konsultacje przedmiotowe - 5 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

- zapoznanie z literaturą oraz notatkami z wykładu – 5 godz.


Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (godz.):

- przygotowanie do zaliczenia- 10 godz.


Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna i rozumie istotę, cele oraz uwarunkowania zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym.

W2: Student posiada wiedzę o narzędziach, regulacjach prawnych oraz dobrych praktykach w obszarze zrównoważonego rozwoju, a także rozumie etyczne i kulturowe aspekty odpowiedzialności jednostek, instytucji i biznesu wobec współczesnych globalnych i lokalnych wyzwań.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi analizować i oceniać zjawiska społeczne, gospodarcze i środowiskowe w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz proponować praktyczne rozwiązania wspierające równowagę między rozwojem gospodarczym, ochroną środowiska i dobrostanem społecznym.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów do krytycznego myślenia oraz samodzielnego i kreatywnego rozstrzygania dylematów dotyczących współdziałania i współuczestnictwa wszystkich grup społecznych w realizacji rozwoju zrównoważonego.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, pogadanka, dyskusje.


Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest kształtowanie wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających zrozumienie zasad zrównoważonego rozwoju oraz ich zastosowanie w różnych obszarach życia społecznego, gospodarczego i środowiskowego. Przedmiot ma na celu uświadomienie znaczenia równowagi pomiędzy rozwojem ekonomicznym, ochroną środowiska i odpowiedzialnością społeczną, a także przygotowanie studentów do podejmowania świadomych decyzji sprzyjających zachowaniu zasobów dla obecnych i przyszłych pokoleń.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z ideą rozwoju, który łączy potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń, uwzględniając równowagę między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Omawia genezę koncepcji, jej wartości i cele zawarte w Agendzie 2030 ONZ (SDG), a także praktyczne implikacje dla jednostek, organizacji i państw.

Zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny – poprzez dyskusje, burze mózgów, metody aktywizujące – tak, aby studenci mogli nie tylko zrozumieć teoretyczne podstawy zrównoważonego rozwoju, lecz także powiązać je z własnym życiem, przyszłą karierą zawodową oraz decyzjami biznesowymi.

Po ukończeniu kursu student rozumie istotę i genezę zrównoważonego rozwoju, zna jego podstawowe wartości i dokumenty strategiczne (Agenda 2030, SDG) oraz potrafi dostrzegać znaczenie tej koncepcji w życiu codziennym i biznesie. Dostrzega współzależność między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować pojęcie wzrostu gospodarczego i odróżniać je od trwałego rozwoju. Zna wyzwania związane z kryzysem klimatycznym, transformacją energetyczną i zielonymi miejscami pracy, rozumie znaczenie zasobów naturalnych i bioróżnorodności dla gospodarki i społeczeństwa. Potrafi wyjaśnić istotę gospodarki o obiegu zamkniętym i innowacji ekologicznych, a także dostrzega rolę nierówności społecznych, etyki i reputacji w biznesie. Rozumie znaczenie zrównoważonego rozwoju miast i społeczności dla jakości życia, potrafi łączyć tę koncepcję z dobrostanem jednostki, zdrowiem, edukacją i work-life balance. Zna narzędzia biznesowej odpowiedzialności (CSR, ESG, raportowanie niefinansowe) oraz polityki publiczne i strategie rozwoju w Polsce i UE. Orientuje się w obszarze finansów zrównoważonych, takich jak zielone obligacje i inwestycje etyczne, i potrafi analizować procesy globalizacji i handlu międzynarodowego w kontekście szans i zagrożeń dla rynku pracy oraz własnej kariery.

Literatura:

Podstawowa:

1. Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań, Wyd. Zysk i s-ka.

2. Stiglitz J. E., Fitoussi J. P., Durand M. (2019), Poza PKB. Mierzmy to, co ma znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Seroka-Stolka, O. (2021). Środowisko naturalne w strategiach przedsiębiorstw. Perspektywa interesariuszy. Częstochowa, Wyd. Politechniki Częstochowskiej.

2. Sadowska K., Siudek, T., Zawojska, A. (2025). Rozwój zrównoważony na poziomie lokalnym. Wyd. CeDeWu Sp. z o.o.

3. Hadryjańska, B. (2022). Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wyd. Difin.

4. Kamiński, R. (2022). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw jako przedmiot raportowania niefinansowego. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

5. Mankiw, N. G., & Taylor, M. P. (2022). Makroekonomia. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

6. Stiglitz, J. E. (red.). (2013). Błąd pomiaru: dlaczego PKB nie wystarcza: raport Komisji ds. Pomiaru Wydajności Ekonomicznej i Postępu Społecznego. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

7. Hausner, J. (red.) (2009) Ekonomia społeczna a rozwój, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, UE w Krakowie, 2009.

8. Gajowiak, M. (2012). Kapitał społeczny: przypadek Polski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

W1 – zaliczenie pisemne +++

W2 – zaliczenie pisemne +++

U1, K1 - obserwacja ciągła na zajęciach +++

Kryteria oceniania:

ndst [0%-60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst (60%- 65%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus (65%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wolska
Prowadzący grup: Grażyna Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grodzicki, Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Tomasz Grodzicki, Maria Kola-Bezka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)