Zrównoważony rozwój
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1100-OG1-ZrR |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Zrównoważony rozwój |
| Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
| Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | BRAK |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - konsultacje przedmiotowe - 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - zapoznanie z literaturą oraz notatkami z wykładu – 5 godz. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (godz.): - przygotowanie do zaliczenia- 10 godz. Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
| Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumie istotę, cele oraz uwarunkowania zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym. W2: Student posiada wiedzę o narzędziach, regulacjach prawnych oraz dobrych praktykach w obszarze zrównoważonego rozwoju, a także rozumie etyczne i kulturowe aspekty odpowiedzialności jednostek, instytucji i biznesu wobec współczesnych globalnych i lokalnych wyzwań. |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi analizować i oceniać zjawiska społeczne, gospodarcze i środowiskowe w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz proponować praktyczne rozwiązania wspierające równowagę między rozwojem gospodarczym, ochroną środowiska i dobrostanem społecznym. |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest gotów do krytycznego myślenia oraz samodzielnego i kreatywnego rozstrzygania dylematów dotyczących współdziałania i współuczestnictwa wszystkich grup społecznych w realizacji rozwoju zrównoważonego. |
| Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, pogadanka, dyskusje. |
| Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających zrozumienie zasad zrównoważonego rozwoju oraz ich zastosowanie w różnych obszarach życia społecznego, gospodarczego i środowiskowego. Przedmiot ma na celu uświadomienie znaczenia równowagi pomiędzy rozwojem ekonomicznym, ochroną środowiska i odpowiedzialnością społeczną, a także przygotowanie studentów do podejmowania świadomych decyzji sprzyjających zachowaniu zasobów dla obecnych i przyszłych pokoleń. |
| Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z ideą rozwoju, który łączy potrzeby obecnych i przyszłych pokoleń, uwzględniając równowagę między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Omawia genezę koncepcji, jej wartości i cele zawarte w Agendzie 2030 ONZ (SDG), a także praktyczne implikacje dla jednostek, organizacji i państw. Zajęcia prowadzone są w sposób interaktywny – poprzez dyskusje, burze mózgów, metody aktywizujące – tak, aby studenci mogli nie tylko zrozumieć teoretyczne podstawy zrównoważonego rozwoju, lecz także powiązać je z własnym życiem, przyszłą karierą zawodową oraz decyzjami biznesowymi. Po ukończeniu kursu student rozumie istotę i genezę zrównoważonego rozwoju, zna jego podstawowe wartości i dokumenty strategiczne (Agenda 2030, SDG) oraz potrafi dostrzegać znaczenie tej koncepcji w życiu codziennym i biznesie. Dostrzega współzależność między filarami gospodarczym, społecznym i środowiskowym, potrafi krytycznie analizować pojęcie wzrostu gospodarczego i odróżniać je od trwałego rozwoju. Zna wyzwania związane z kryzysem klimatycznym, transformacją energetyczną i zielonymi miejscami pracy, rozumie znaczenie zasobów naturalnych i bioróżnorodności dla gospodarki i społeczeństwa. Potrafi wyjaśnić istotę gospodarki o obiegu zamkniętym i innowacji ekologicznych, a także dostrzega rolę nierówności społecznych, etyki i reputacji w biznesie. Rozumie znaczenie zrównoważonego rozwoju miast i społeczności dla jakości życia, potrafi łączyć tę koncepcję z dobrostanem jednostki, zdrowiem, edukacją i work-life balance. Zna narzędzia biznesowej odpowiedzialności (CSR, ESG, raportowanie niefinansowe) oraz polityki publiczne i strategie rozwoju w Polsce i UE. Orientuje się w obszarze finansów zrównoważonych, takich jak zielone obligacje i inwestycje etyczne, i potrafi analizować procesy globalizacji i handlu międzynarodowego w kontekście szans i zagrożeń dla rynku pracy oraz własnej kariery. |
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań, Wyd. Zysk i s-ka. 2. Stiglitz J. E., Fitoussi J. P., Durand M. (2019), Poza PKB. Mierzmy to, co ma znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Seroka-Stolka, O. (2021). Środowisko naturalne w strategiach przedsiębiorstw. Perspektywa interesariuszy. Częstochowa, Wyd. Politechniki Częstochowskiej. 2. Sadowska K., Siudek, T., Zawojska, A. (2025). Rozwój zrównoważony na poziomie lokalnym. Wyd. CeDeWu Sp. z o.o. 3. Hadryjańska, B. (2022). Droga do zrównoważonego rozwoju w Polsce w świetle założeń Agendy 2030. Wyd. Difin. 4. Kamiński, R. (2022). Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw jako przedmiot raportowania niefinansowego. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 5. Mankiw, N. G., & Taylor, M. P. (2022). Makroekonomia. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 6. Stiglitz, J. E. (red.). (2013). Błąd pomiaru: dlaczego PKB nie wystarcza: raport Komisji ds. Pomiaru Wydajności Ekonomicznej i Postępu Społecznego. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. 7. Hausner, J. (red.) (2009) Ekonomia społeczna a rozwój, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, UE w Krakowie, 2009. 8. Gajowiak, M. (2012). Kapitał społeczny: przypadek Polski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: W1 – zaliczenie pisemne +++ W2 – zaliczenie pisemne +++ U1, K1 - obserwacja ciągła na zajęciach +++ Kryteria oceniania: ndst [0%-60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst (60%- 65%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus (65%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
| Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grażyna Wolska | |
| Prowadzący grup: | Grażyna Wolska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Tomasz Grodzicki, Maria Kola-Bezka | |
| Prowadzący grup: | Tomasz Grodzicki, Maria Kola-Bezka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
| Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
| Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
