Zrównoważony rozwój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG1-ZrR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zrównoważony rozwój |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | BRAK |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30; konsultacje 5 godz. Wykład stacjonarny. Praca indywidualna potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 5 godz. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 10 godz. Razem nakład pracy studenta - 50 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student ma wiedzę dotyczącą idei zrównoważonego rozwoju oraz wie jakie działania są podjęte w celu zmniejszenia dysproporcji gospodarczej, społecznej i środowiskowej. W2: Student posiada wiedzę na temat: opracowanych sposobów oszczędzania energii, dokonywanych inwestycji w czystą energię, wspierania innowacji w zakresie energetyki. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K4: Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest gotów do krytycznego myślenia oraz samodzielnego i kreatywnego rozstrzygania dylematów dotyczących współdziałania i współuczestnictwa wszystkich grup społecznych w realizacji rozwoju zrównoważonego. |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint 2. Wykład z elementami dyskusji moderowanej 4. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - oxfordzka |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dowiedzenie oraz udokumentowanie, iż działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń są priorytetowe. |
Pełny opis: |
Główne założenia przedmiotu sprowadzają się do następujących kwestii:. 1. Trwały i zrównoważony rozwój 1.2. Gospodarka (sfera ekonomiczna) 1.3. Środowisko 1.4. Społeczeństwo 2. Odpowiedzialna konsumpcja 3. Technologie pozyskiwania energii elektrycznej z punktu widzenia degradacji środowiska naturalnego 4. Porozumienia międzynarodowe, rozwiązania prawne w zakresie ochrony środowiska 5. Problemy społeczne w świetle rozwoju zrównoważonego 6. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego. |
Literatura: |
Literatura H. Rogall, Ekonomia rozwoju zrównoważonego, PWN, Warszawa 2011. Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii i w praktyce, red. A. Graczyk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2007. W kierunku zrównoważonego rozwoju. Is the European Union Making Progress on Energy Decarbonisation While Moving towards Sustainable Development? Bąk Iwona, Barwińska-Małajowicz Anna, Wolska Grażyna [i in.], Energies, 2021, vol. 14, nr 13, s.1-18, Numer artykułu:3792. DOI:10.3390/en14133792 Wolska Grażyna Ocena jakości życia w wybranych krajach UE w latach 2004-2019 na przykładzie wskaźnika rozwoju społecznego HDI, Polska myśl ekonomiczna - wybrane problemy. Księga jubileuszowa dedykowana pracy naukowo-badawczej prof. dr hab. Urszuli Zagóry-Jonszty, red. Danowska-Prokop Barbara, Pęciak Renata, Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice 2023, s.179-188, ISBN 978-83-7875-747-4_ Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech , Koncepcje, interpretacje, konteksty, Katedra Socjologii Ogólnej Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016. http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32- w kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf Pondel Hanna, Środowisko przyrodnicze w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich na przykładzie Wielkopolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Zaliczenie na ocenę: przygotowanie CV i opracowanie indywidualnego planu rozwoju - W1, W2, W3, W4, W5, W7, U1, U2, U3, K1, K2, K3 (w pełnym stopniu +++), obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych i zespołowych na zajęciach - W6, U4, U5, U6, K1, K2 (częściowo +) Kryteria oceniania: ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%) dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%) dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%) db – 71 - 80 pkt (71% - 80%) db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%) bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Wolska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Wolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.