Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG1-ZrR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zrównoważony rozwój
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Blok kompetencyjny - Mój los w moich rękach - jak odnieść sukces w biznesie i pracy zawodowej
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

BRAK

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 30; konsultacje 5 godz. Wykład stacjonarny.

Praca indywidualna potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 5 godz.

Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 10 godz.

Razem nakład pracy studenta - 50 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student ma wiedzę dotyczącą idei zrównoważonego rozwoju oraz wie jakie działania są podjęte w celu zmniejszenia dysproporcji gospodarczej, społecznej i środowiskowej.

W2: Student posiada wiedzę na temat: opracowanych sposobów oszczędzania energii, dokonywanych inwestycji w czystą energię, wspierania innowacji w zakresie energetyki.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K4: Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest gotów do krytycznego myślenia oraz samodzielnego i kreatywnego rozstrzygania dylematów dotyczących współdziałania i współuczestnictwa wszystkich grup społecznych w realizacji rozwoju zrównoważonego.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

2. Wykład z elementami dyskusji moderowanej

4. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- oxfordzka

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dowiedzenie oraz udokumentowanie, iż działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń są priorytetowe.

Pełny opis:

Główne założenia przedmiotu sprowadzają się do następujących kwestii:.

1. Trwały i zrównoważony rozwój

1.2. Gospodarka (sfera ekonomiczna)

1.3. Środowisko

1.4. Społeczeństwo

2. Odpowiedzialna konsumpcja

3. Technologie pozyskiwania energii elektrycznej z punktu widzenia degradacji środowiska naturalnego

4. Porozumienia międzynarodowe, rozwiązania prawne w zakresie ochrony środowiska

5. Problemy społeczne w świetle rozwoju zrównoważonego

6. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego.

Literatura:

Literatura H. Rogall, Ekonomia rozwoju zrównoważonego, PWN, Warszawa 2011.

Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii i w praktyce, red. A. Graczyk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2007.

W kierunku zrównoważonego rozwoju.

Is the European Union Making Progress on Energy Decarbonisation While Moving towards Sustainable Development?

Bąk Iwona, Barwińska-Małajowicz Anna, Wolska Grażyna [i in.], Energies, 2021, vol. 14, nr 13, s.1-18, Numer artykułu:3792. DOI:10.3390/en14133792

Wolska Grażyna Ocena jakości życia w wybranych krajach UE w latach 2004-2019 na przykładzie wskaźnika rozwoju społecznego HDI, Polska myśl ekonomiczna - wybrane problemy. Księga jubileuszowa dedykowana pracy naukowo-badawczej prof. dr hab. Urszuli Zagóry-Jonszty, red. Danowska-Prokop Barbara, Pęciak Renata, Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice 2023, s.179-188, ISBN 978-83-7875-747-4_

Rokicka Ewa, Woźniak Wojciech , Koncepcje, interpretacje, konteksty, Katedra Socjologii Ogólnej Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki,

Łódź 2016. http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32- w kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf

Pondel Hanna, Środowisko przyrodnicze w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich na przykładzie Wielkopolski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania Zaliczenie na ocenę: przygotowanie CV i opracowanie indywidualnego planu rozwoju - W1, W2, W3, W4, W5, W7, U1, U2, U3, K1, K2, K3 (w pełnym stopniu +++), obserwacja udziału w zadaniach indywidualnych i zespołowych na zajęciach - W6, U4, U5, U6, K1, K2 (częściowo +)

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 60 pkt (poniżej 60%)

dst – 60 - 64 pkt (60% - 64%)

dst plus- 65 - 70 pkt (65% - 70%)

db – 71 - 80 pkt (71% - 80%)

db plus – 81 - 85 pkt (81% - 85%)

bdb – 86 - 100 pkt (86% - 100%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wolska
Prowadzący grup: Grażyna Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)