Inwestycje zagraniczne i działalność przedsiębiorstw międzynarodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-OG2-IZiDPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Inwestycje zagraniczne i działalność przedsiębiorstw międzynarodowych |
Jednostka: | Katedra Inwestycji i Nieruchomości |
Grupy: |
Blok kompetencyjny - Inwestycje i nieruchomości |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu przedsiębiorczości oraz zajęć „Wprowadzenie do inwestowania” z bloku kompetencyjnego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 godz. 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu – 15 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do bieżących zajęć – 15 godz. Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student rozumie proces internacjonalizacji przedsiębiorstw, zna jego teoretyczne objaśnienia, rozpoznaje motywy i formy ekspansji zagranicznej, rozpoznaje strategie konkurencji w biznesie międzynarodowym oraz sposoby organizacji przedsiębiorstw międzynarodowych, a także identyfikuje etapy budowania strategii internacjonalizacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi identyfikować problemy towarzyszące internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz poszukiwać informacji na temat potencjalnych rynków ekspansji zagranicznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student wykorzystuje zdobytą wiedzę – także podczas pracy zespołowej – w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań w zakresie przygotowania strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną (MS Power Point), prezentacja konkretnych przypadków, zagadnienia problemowe. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej poza granicami kraju, w tym w szczególności tej podejmowanej w ramach bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Student powinien zaznajomić się z problematyką internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym poznać teoretyczne podstawy procesu umiędzynarodowienia działalności gospodarczej, motywy i formy wejścia na rynki zagraniczne, etapy budowania strategii internacjonalizacji oraz strategie konkurencji w biznesie międzynarodowym, a także sposoby organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć zaprezentowane będą następujące tematy: 1. Globalizacja i internacjonalizacja gospodarki światowej: pojęcie i cechy globalizacji i internacjonalizacji, geneza globalizacji, mierniki internacjonalizacji 2. Motywy oraz formy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw 3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne: pojęcie, istota, źródła informacji statystycznych 4. Klasyfikacje i formy bezpośrednich inwestycji zagranicznych 5. Ryzyko bezpośrednich inwestycji zagranicznych 6. Wybrane teorie objaśniające bezpośrednie inwestycje zagraniczne 7. Bezpośrednie inwestycje w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw 8. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw; znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w tworzeniu potencjału konkurencyjności w skali międzynarodowej 9. Największe korporacje multinarodowe i ich miejsce w gospodarce światowej 10. Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw za granicą |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M. Kuzel, Kapitał intelektualny organizacji w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw – inwestorów zagranicznych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018. 2. M. Gorynia, Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym. Aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: 1. M. Jaworek, W. Karaszewski, M. Kuczmarska, M. Kuzel, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Republice Kazachstanu (na przykładzie aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2022. 2. K. Obłój, A. Wąsowska (red.), Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 2014. 3. J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012. 4. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009. 5. P. Kotler, K.L. Keller, Marketing, REBIS, Poznań 2018. 6. E. Chilimoniuk-Przeździecka, Offshoring we współczesnej gospodarce światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018. 7. M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – Competitiveness, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020. 8. J.H. Dunning, S.M. Lundan, Multinational enterprises and the global economy, Second Edition, Edward Elgar, Cheltenham–Northampton 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
W – podstawowym kryterium oceny będzie test jednokrotnego. Kryteria oceniania zaliczenia pisemnego: bdb [90%-100%] db+ [85%-90%) db [75%-85%) dst+ [65%-75%) dst [60%-65%) U, K – aktywność na zajęciach, praca w grupie. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Karaszewski, Marcin Kuzel | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Karaszewski, Marcin Kuzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.