Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Inwestycje zagraniczne i działalność przedsiębiorstw międzynarodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG2-IZiDPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Inwestycje zagraniczne i działalność przedsiębiorstw międzynarodowych
Jednostka: Katedra Inwestycji i Nieruchomości
Grupy: Blok kompetencyjny - Inwestycje i nieruchomości
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu przedsiębiorczości oraz zajęć „Wprowadzenie do inwestowania” z bloku kompetencyjnego.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 godz.

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu – 15 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się do bieżących zajęć – 15 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student rozumie proces internacjonalizacji przedsiębiorstw, zna jego teoretyczne objaśnienia, rozpoznaje motywy i formy ekspansji zagranicznej, rozpoznaje strategie konkurencji w biznesie międzynarodowym oraz sposoby organizacji przedsiębiorstw międzynarodowych, a także identyfikuje etapy budowania strategii internacjonalizacji.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi identyfikować problemy towarzyszące internacjonalizacji przedsiębiorstw oraz poszukiwać informacji na temat potencjalnych rynków ekspansji zagranicznej.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student wykorzystuje zdobytą wiedzę – także podczas pracy zespołowej – w poszukiwaniu praktycznych rozwiązań w zakresie przygotowania strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną (MS Power Point), prezentacja konkretnych przypadków, zagadnienia problemowe.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej poza granicami kraju, w tym w szczególności tej podejmowanej w ramach bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Student powinien zaznajomić się z problematyką internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym poznać teoretyczne podstawy procesu umiędzynarodowienia działalności gospodarczej, motywy i formy wejścia na rynki zagraniczne, etapy budowania strategii internacjonalizacji oraz strategie konkurencji w biznesie międzynarodowym, a także sposoby organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych.

Pełny opis:

W ramach zajęć zaprezentowane będą następujące tematy:

1. Globalizacja i internacjonalizacja gospodarki światowej: pojęcie i cechy globalizacji i internacjonalizacji, geneza globalizacji, mierniki internacjonalizacji

2. Motywy oraz formy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw

3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne: pojęcie, istota, źródła informacji statystycznych

4. Klasyfikacje i formy bezpośrednich inwestycji zagranicznych

5. Ryzyko bezpośrednich inwestycji zagranicznych

6. Wybrane teorie objaśniające bezpośrednie inwestycje zagraniczne

7. Bezpośrednie inwestycje w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw

8. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw; znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych w tworzeniu potencjału konkurencyjności w skali międzynarodowej

9. Największe korporacje multinarodowe i ich miejsce w gospodarce światowej

10. Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw za granicą

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. M. Kuzel, Kapitał intelektualny organizacji w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw – inwestorów zagranicznych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018.

2. M. Gorynia, Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym. Aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca:

1. M. Jaworek, W. Karaszewski, M. Kuczmarska, M. Kuzel, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Republice Kazachstanu (na przykładzie aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2022.

2. K. Obłój, A. Wąsowska (red.), Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa 2014.

3. J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.

4. E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009.

5. P. Kotler, K.L. Keller, Marketing, REBIS, Poznań 2018.

6. E. Chilimoniuk-Przeździecka, Offshoring we współczesnej gospodarce światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018.

7. M. Rosińska-Bukowska, Global business networks. Concept – structure – Competitiveness, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020.

8. J.H. Dunning, S.M. Lundan, Multinational enterprises and the global economy, Second Edition, Edward Elgar, Cheltenham–Northampton 2008.

Metody i kryteria oceniania:

W – podstawowym kryterium oceny będzie test jednokrotnego.

Kryteria oceniania zaliczenia pisemnego:

bdb [90%-100%]

db+ [85%-90%)

db [75%-85%)

dst+ [65%-75%)

dst [60%-65%)

U, K – aktywność na zajęciach, praca w grupie.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Karaszewski, Marcin Kuzel
Prowadzący grup: Włodzimierz Karaszewski, Marcin Kuzel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)