Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do inwestowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-OG2-WdIn
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do inwestowania
Jednostka: Katedra Inwestycji i Nieruchomości
Grupy: Blok kompetencyjny - Inwestycje i nieruchomości
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza o gospodarce i przedsiębiorczości.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: zajęcia dydaktyczne – 30 godzin; konsultacje 4 godziny.

2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 10 godz.

3. Czas na przygotowanie się i uczestnictw0 w procesie oceniania: 26 godz.

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (34 godz.):

- udział w zajęciach dydaktycznych – 30;

- konsultacje z nauczycielami akademickimi - 4

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (26 godz.)

- przygotowanie bieżące do zajęć, studia literaturowe – 16

- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 10

Suma godzin 60/2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 Student zna istotę inwestycji i inwestowania, rozumie: immanentność projektów inwestycyjnych, podstawowe miary oceny tych projektów.

W2 Zna fazy procesów inwestycyjnych oraz podejmowane w ich ramach działania, powiązania uczestników procesów inwestycyjnych oraz identyfikuje ryzyka towarzyszące inwestycjom.

W3 Zna obowiązki uczestników procesów inwestycyjnych.

W4 Rozumie szczególne znaczenie przestrzegania przez nich zasad odpowiedzialności biznesowej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 Student potrafi pozyskiwać informacje dotyczące możliwości i uwarunkowań inwestycyjnych oraz dokonywać krytycznej ich oceny.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Student uzyskuje zdolność formułowania, oceny i wykorzystania przesłanek podejmowania decyzji inwestycyjnych, określania priorytetów dotyczących przedsięwzięć inwestycyjnych z uwzględnieniem aspektów społecznej odpowiedzialności.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia informacyjno-konwersatoryjne i warsztatowe.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest przedstawienie studentom wybranych zagadnień dotyczących problematyki inwestycji, projektów i procesów inwestycyjnych, zarządzania procesami inwestycyjnymi finansowania inwestycji przedsiębiorstw oraz ryzyk związanych z inwestycjami.

Pełny opis:

1. Inwestycje w procesach rozwojowych - ujęcie makro i mikroekonomiczne.

2. Istota inwestycji i podstawowe pojęcia: inwestycja, przedsięwzięcie inwestycyjne, zadanie inwestycyjne, obiekt inwestycyjny.

3. Podział inwestycji według podstawowych kryteriów.

4. Inwestowanie w aktywa rzeczowe

5. Inwestowanie w akcje i obligacje

6. Inwestowanie w fundusze inwestycyjne

7. Inwestowanie na rynku nieruchomości

8. Inwestycje emocjonalne

9. Projekt inwestycyjny, proces inwestycyjny, uczestnicy procesu inwestycyjnego.

10. Podstawowe miary stosowane w ocenie projektów inwestycyjnych.

11. Cykl rozwoju projektu inwestycyjnego.

12 Źródła finansowania projektów inwestycyjnych przedsiębiorstw.

13. Ryzyko inwestowania.

14. Społeczna odpowiedzialność uczestników procesów inwestycyjnych

Literatura:

Wskazane fragmenty podanych niżej publikacji

Literatura podstawowa:

1. K. Marcinek, Wprowadzenie do inwestowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2014.

Literatura uzupełniająca

1.W. Behrens, P.M. Hawranek, Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility, UNIDO, Warszawa 2003;

2. J. Czarnek (red.), Efektywność projektów inwestycyjnych, Wydawnictwo „Dom Organizator”, Toruń 2010.

Metody i kryteria oceniania:

W – zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.

U - prezentacja na zaliczenie,

K - aktywność na zajęciach

Podstawowymi kryteriami oceniania będą:

1. praca pisemna obejmująca pięć pytań (zagadnień)

2. prezentacja obejmująca wybrane przykłady inwestycji

Kryteria oceny egzaminu pisemnego

bdb [90-100%]

db+ [85-90%)

db [75-85%)

dst+ [65-75%)

dst [60-65%)

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Karaszewski
Prowadzący grup: Włodzimierz Karaszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)