Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie przedsiębiorstwem usługowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-12-Z13o-ZaPrzUs
Kod Erasmus / ISCED: 04.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie przedsiębiorstwem usługowym
Jednostka: Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem
Grupy: Zarządzanie, nst, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł organizacyjny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy zarządzania.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 9 godz. wykładu, 9 godz. ćwiczeń, 4 godz. konsultacji (łącznie 22 godz.),

2. praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 23 godz.,

3. czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 30 godz.

Razem nakład pracy studenta 75 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Absolwent zna i rozumie istotę przedsiębiorstwa usługowego, jego charakterystyczne elementy i procesy decyzyjne z punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu – K_W03.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Absolwent potrafi diagnozować i interpretować problemy

gospodarcze, społeczne, prawne i techniczne (szanse i zagrożenia), występujące w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa usługowego – K_U01.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w procesie rozwiązywania problemów decyzyjnych charakterystycznych dla przedsiębiorstwa usługowego – K_K04.

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład problemowy prowadzony metodą tradycyjną z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w sposób zapewniający możliwość dyskutowania ze studentami omawianych zagadnień.


Ćwiczenia: konwersacja ze studentami, w ramach której są rozwiązywane zadania, analizowane studia przypadków, dyskutowane i rozwiązywane praktyczne problemy decyzyjne z zakresu zagadnień odnoszących się do podejmowanego przedmiotu.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

W toku zajęć prezentowane są zagadnienia pozwalające uchwycić istotę i specyfikę usług, działalności usługowej i konkretnych problemów decyzyjnych występujących w ramach zarządzania działalnością usługową.

Celem tego przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy umożliwiającej zrozumienie istoty i znaczenia zarządzania przedsiębiorstwem usługowym oraz identyfikację specyfiki tego procesu, a także nabycie umiejętności wykorzystywania właściwych narzędzi i metod w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów decyzyjnych w sferze zarządzania przedsiębiorstwem usługowym.

Pełny opis:

Zakres przedmiotu realizowanego w ramach wykładu problemowego mającego na celu osiągnięcie efektów uczenia się (W1) obejmują następujące zagadnienia:

• istota i znaczenie usług oraz działalności usługowej,

• funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie usługowym,

• organizacja przedsiębiorstwa usługowego,

• instrumenty rynkowe w przedsiębiorstwie usługowym,

• zarządzanie zdolnościami produkcyjnymi w przedsiębiorstwie usługowym,

• zarządzanie kolejkami.

Zakres przedmiotu realizowanego w ramach ćwiczeń mających na celu osiągnięcie efektów uczenia się (U1 i K1) obejmują następujące zagadnienia:

• cechy usług i ich konsekwencje dla zarządzania działalnością usługową,

• planowanie procesu świadczenia usług,

• ilościowe i jakościowe metody wyboru projektu nowej usługi w procesie jej planowania,

• mierniki osiągnięć procesu świadczenia usług,

• kształtowanie optymalnego poziomu zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa usługowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• B. Filipiak, A. Panasiuk (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, PWN, Warszawa 2008.

• B. Hollins, S. Shinkins, Zarządzanie usługami. Projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa 2009.

• S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa (red.), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

• J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel, gastronomia, turystyka, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, Poznań 2007.

• K. Rogoziński, Usługi rynkowe, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2000.

• M. Daszkowska, Usługi. Produkcja, rynek, marketing, PWN, Warszawa 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

W1 – zaliczenie pisemne w formie testu z odpowiedziami do wyboru

Kryteria oceniania testu:

0-50% niezaliczony

Pow. 50%-70% - dostateczny

71%-90% - dobry

91%- 100% - bardzo dobry

Ćwiczenia:

U1 – wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie rozwiązania problemu decyzyjnego charakterystycznego dla przedsiębiorstwa usługowego.

Ocena w skali od 2 do 5 zgodnie z następującymi kryteriami: poprawność merytoryczna, kompleksowość podejmowanego problemu, oryginalność zaproponowanych rozwiązań,

K1 – obserwacja aktywności i kreatywności studenta

Podstawą oceny końcowej z ćwiczeń jest ocena pracy zaliczeniowej, która może być podwyższona ponadprzeciętną aktywnością studenta w ramach ćwiczeń i wyróżniającą się kreatywnością.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Glabiszewski
Prowadzący grup: Waldemar Glabiszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)