Zarządzanie przedsiębiorstwem usługowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1152-12-Z13o-ZaPrzUs |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie przedsiębiorstwem usługowym |
Jednostka: | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem |
Grupy: |
Zarządzanie, nst, 3 rok, I stopnia, PRK, moduł organizacyjny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy zarządzania. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 9 godz. wykładu, 9 godz. ćwiczeń, 4 godz. konsultacji (łącznie 22 godz.), 2. praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 23 godz., 3. czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 30 godz. Razem nakład pracy studenta 75 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Absolwent zna i rozumie istotę przedsiębiorstwa usługowego, jego charakterystyczne elementy i procesy decyzyjne z punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu – K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Absolwent potrafi diagnozować i interpretować problemy gospodarcze, społeczne, prawne i techniczne (szanse i zagrożenia), występujące w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa usługowego – K_U01. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w procesie rozwiązywania problemów decyzyjnych charakterystycznych dla przedsiębiorstwa usługowego – K_K04. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład problemowy prowadzony metodą tradycyjną z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w sposób zapewniający możliwość dyskutowania ze studentami omawianych zagadnień. Ćwiczenia: konwersacja ze studentami, w ramach której są rozwiązywane zadania, analizowane studia przypadków, dyskutowane i rozwiązywane praktyczne problemy decyzyjne z zakresu zagadnień odnoszących się do podejmowanego przedmiotu. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W toku zajęć prezentowane są zagadnienia pozwalające uchwycić istotę i specyfikę usług, działalności usługowej i konkretnych problemów decyzyjnych występujących w ramach zarządzania działalnością usługową. Celem tego przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy umożliwiającej zrozumienie istoty i znaczenia zarządzania przedsiębiorstwem usługowym oraz identyfikację specyfiki tego procesu, a także nabycie umiejętności wykorzystywania właściwych narzędzi i metod w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów decyzyjnych w sferze zarządzania przedsiębiorstwem usługowym. |
Pełny opis: |
Zakres przedmiotu realizowanego w ramach wykładu problemowego mającego na celu osiągnięcie efektów uczenia się (W1) obejmują następujące zagadnienia: • istota i znaczenie usług oraz działalności usługowej, • funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie usługowym, • organizacja przedsiębiorstwa usługowego, • instrumenty rynkowe w przedsiębiorstwie usługowym, • zarządzanie zdolnościami produkcyjnymi w przedsiębiorstwie usługowym, • zarządzanie kolejkami. Zakres przedmiotu realizowanego w ramach ćwiczeń mających na celu osiągnięcie efektów uczenia się (U1 i K1) obejmują następujące zagadnienia: • cechy usług i ich konsekwencje dla zarządzania działalnością usługową, • planowanie procesu świadczenia usług, • ilościowe i jakościowe metody wyboru projektu nowej usługi w procesie jej planowania, • mierniki osiągnięć procesu świadczenia usług, • kształtowanie optymalnego poziomu zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa usługowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • B. Filipiak, A. Panasiuk (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, PWN, Warszawa 2008. • B. Hollins, S. Shinkins, Zarządzanie usługami. Projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa 2009. • S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa (red.), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: • J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel, gastronomia, turystyka, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, Poznań 2007. • K. Rogoziński, Usługi rynkowe, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2000. • M. Daszkowska, Usługi. Produkcja, rynek, marketing, PWN, Warszawa 1998. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: W1 – zaliczenie pisemne w formie testu z odpowiedziami do wyboru Kryteria oceniania testu: 0-50% niezaliczony Pow. 50%-70% - dostateczny 71%-90% - dobry 91%- 100% - bardzo dobry Ćwiczenia: U1 – wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie rozwiązania problemu decyzyjnego charakterystycznego dla przedsiębiorstwa usługowego. Ocena w skali od 2 do 5 zgodnie z następującymi kryteriami: poprawność merytoryczna, kompleksowość podejmowanego problemu, oryginalność zaproponowanych rozwiązań, K1 – obserwacja aktywności i kreatywności studenta Podstawą oceny końcowej z ćwiczeń jest ocena pracy zaliczeniowej, która może być podwyższona ponadprzeciętną aktywnością studenta w ramach ćwiczeń i wyróżniającą się kreatywnością. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Glabiszewski | |
Prowadzący grup: | Waldemar Glabiszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.