Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Merchandising

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1152-OG-Merch
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Merchandising
Jednostka: Katedra Ekonomii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu marketingu i zarządzania.

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy Studenta wynosi 100 godzin:


1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 40 godzin

a) wykład: 24 godziny

b) dyżury konsultacyjne: 8 godzin

c) konsultacje e-mailowe: 8 godzin


2) Czas poświęcony przez Studenta na studiowanie literatury: 30 godzin


3) Przygotowanie się Studenta do zaliczenia przedmiotu i uczestnictwo w egzaminie: 30 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu merchandisingu


W2: Student wymienia i opisuje podstawowe elementy merchandisingu stosowane w praktyce w dużych i małych jednostkach handlowych

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student interpretuje, ocenia, analizuje i wykorzystuje wybrane elementy merchandisingu w celu podjęcia właściwej decyzji sprzedażowej / konsumenckiej

Metody dydaktyczne:

W ramach przedmiotu wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne:


1) wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

2) wykład konwersatoryjny

3) studium przypadku

4) burza mózgów

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:

1) Wprowadzenie do merchandisingu

2) Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej

3) Sterowanie ruchem i wyborem klientów

4) Kreowanie atmosfery sklepu

5) Ekspozycja produktów na półce

6) Promocja w miejscu sprzedaży

7) Tworzenie witryn sklepowych

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy:

1) Wprowadzenie do merchandisingu [W1]

a) Pojęcie merchandisingu (wąska i szeroka definicja)

b) Istota merchandisingu

c) Funkcje merchandisingu (Model AIDA)

d) Instrumenty merchandisingu-mix

2) Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej [W2; U1]

a) Typy aranżacji przestrzeni sprzedażowej

b) Zasady zagospodarowania przestrzeni sprzedażowej

3) Sterowanie ruchem i wyborem klientów [W2; U1]

a) Efekt "kuli do kręgli"

b) Ruch prawostronny

c) Reguły zachowań konsumenckich

4) Kreowanie atmosfery sklepu (Marketing sensoryczny) [W2; U1]

a) Wykorzystanie bodźców wizualnych

b) Wykorzystanie bodźców słuchowych

c) Wykorzystanie bodźców zapachowych

d) Wykorzystanie bodźców dotykowych

e) Wykorzystanie bodźców smakowych

5) Ekspozycja produktów na półce [W2; U1]

a) Istota polityki zarządzania półką sklepową

b) Narzędzia zarządzania półką sklepową

6) Promocja w miejscu sprzedaży [W2; U1]

a) Materiały POS

b) Stanowiska degustacyjne

c) Urządzenia interaktywne

7) Tworzenie witryn sklepowych [W2; U1]

a) Funkcje witryn sklepowych

b) Rodzaje witryn sklepowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) B. Borusiak, Merchandising, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2006.

2) L. Witek, Merchandising w małych i dużych firmach handlowych. Teoria i praktyka. Cenne wskazówki, trendy, wyniki badań, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1) J. Diamond, Merchandising: magnetyzm przestrzeni handlowej, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.

2) A. Baruk, Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców? Wybrane formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym składającym się z części teoretycznej oraz części sprawdzającej umiejętność zastosowania teorii do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z merchandisingiem.

Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie co najmniej 60% punktów.

Ocena z egzaminu może być podniesiona dzięki aktywnemu udziałowi Studenta w dyskusjach, burzach mózgów i rozwiązywaniu case studies.

W1: Egzamin pisemny +++

W2: Egzamin pisemny +++, aktywność na zajęciach +

U1: Egzamin pisemny +++, aktywność na zajęciach ++

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)