Merchandising
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1152-OG-Merch |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Merchandising |
Jednostka: | Katedra Ekonomii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu marketingu i zarządzania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy Studenta wynosi 100 godzin: 1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 40 godzin a) wykład: 24 godziny b) dyżury konsultacyjne: 8 godzin c) konsultacje e-mailowe: 8 godzin 2) Czas poświęcony przez Studenta na studiowanie literatury: 30 godzin 3) Przygotowanie się Studenta do zaliczenia przedmiotu i uczestnictwo w egzaminie: 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu merchandisingu W2: Student wymienia i opisuje podstawowe elementy merchandisingu stosowane w praktyce w dużych i małych jednostkach handlowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student interpretuje, ocenia, analizuje i wykorzystuje wybrane elementy merchandisingu w celu podjęcia właściwej decyzji sprzedażowej / konsumenckiej |
Metody dydaktyczne: | W ramach przedmiotu wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: 1) wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint 2) wykład konwersatoryjny 3) studium przypadku 4) burza mózgów |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: 1) Wprowadzenie do merchandisingu 2) Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej 3) Sterowanie ruchem i wyborem klientów 4) Kreowanie atmosfery sklepu 5) Ekspozycja produktów na półce 6) Promocja w miejscu sprzedaży 7) Tworzenie witryn sklepowych |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy: 1) Wprowadzenie do merchandisingu [W1] a) Pojęcie merchandisingu (wąska i szeroka definicja) b) Istota merchandisingu c) Funkcje merchandisingu (Model AIDA) d) Instrumenty merchandisingu-mix 2) Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej [W2; U1] a) Typy aranżacji przestrzeni sprzedażowej b) Zasady zagospodarowania przestrzeni sprzedażowej 3) Sterowanie ruchem i wyborem klientów [W2; U1] a) Efekt "kuli do kręgli" b) Ruch prawostronny c) Reguły zachowań konsumenckich 4) Kreowanie atmosfery sklepu (Marketing sensoryczny) [W2; U1] a) Wykorzystanie bodźców wizualnych b) Wykorzystanie bodźców słuchowych c) Wykorzystanie bodźców zapachowych d) Wykorzystanie bodźców dotykowych e) Wykorzystanie bodźców smakowych 5) Ekspozycja produktów na półce [W2; U1] a) Istota polityki zarządzania półką sklepową b) Narzędzia zarządzania półką sklepową 6) Promocja w miejscu sprzedaży [W2; U1] a) Materiały POS b) Stanowiska degustacyjne c) Urządzenia interaktywne 7) Tworzenie witryn sklepowych [W2; U1] a) Funkcje witryn sklepowych b) Rodzaje witryn sklepowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) B. Borusiak, Merchandising, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2006. 2) L. Witek, Merchandising w małych i dużych firmach handlowych. Teoria i praktyka. Cenne wskazówki, trendy, wyniki badań, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1) J. Diamond, Merchandising: magnetyzm przestrzeni handlowej, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007. 2) A. Baruk, Jak skutecznie oddziaływać na odbiorców? Wybrane formy sprzedaży i wywierania wpływu na nabywców, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym składającym się z części teoretycznej oraz części sprawdzającej umiejętność zastosowania teorii do rozwiązywania konkretnych problemów związanych z merchandisingiem. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie co najmniej 60% punktów. Ocena z egzaminu może być podniesiona dzięki aktywnemu udziałowi Studenta w dyskusjach, burzach mózgów i rozwiązywaniu case studies. W1: Egzamin pisemny +++ W2: Egzamin pisemny +++, aktywność na zajęciach + U1: Egzamin pisemny +++, aktywność na zajęciach ++ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.