Archeologia architektury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AAR-AAA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia architektury antycznej |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: – udział w wykładach – 30 godz. – konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: – czytanie literatury – 30 godz. – przygotowanie do sprawdzianu ustnego – 20 godz. Łącznie: 90 godz. (3 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | – zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii oraz innych naukach humanistycznych, w tym szczególnie historii i antropologii kulturowej (K_W02) – ma podstawową wiedzę z zakresu archeologii antycznej (K_W04) – ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi (K_W05) – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, wła-ściwych dla archeologii (K_W06) – zna i rozumie podstawowe metody analizy różnych wytworów kultury i ich interpretacji prowadzonych na gruncie wybranych tradycji, teorii lub szkół badaw-czych rozwijanych w archeologii (K_W07) – ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego (K_W09) – zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa (K_W11) – posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12) – ma podstawową wiedzę dotyczącą prac technicznych w trakcie badań archeologicznych i prac inwentaryzacyjno-laboratoryjnych, w tym z zakresu konserwacji zabytków archeologicznych (K_W15) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjo-nować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych (K_U01) – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscy-plin naukowych, właściwych dla archeologii (K_U02) – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03) – potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05) – potrafi prowadzić prace techniczne w trakcie terenowych i gabinetowych badań archeologicznych, w tym z zakresu podstawowej konserwacji zabytków archeologicznych (K_U11) – umie korzystać z podstawowych technologii informacyjnych, multimediów i zasobów Internetu oraz przetwarzać dane archeologiczne poprzez zastosowa-nie podstawowych programów komputerowych oraz urządzeń i technik multimedialnych (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01) – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K03) – bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowi-skowych (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Wykład Metody dydaktyczne: – podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną – eksponująca: pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych zjawisk dla architektury antycznej (sakralnej, miejskiej, mieszkalnej, sepulkralnej i obronnej); opanowanie zasadniczych terminów związanych z architekturą antyczną, Egiptu, Mezopotamii, Grecji i Rzymu; geneza i charakterystyka stylów w budownictwie antycznym; zapoznanie z najważniejszymi obiektami architektury starożytnej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu genezy i historii architektury antycznej i jej wpływu na architekturę kolejnych epok. Podczas kursu omawiane są najważniejsze obiekty sakralne i świeckie Egiptu, Mezopotamii; style w architekturze starożytnej Grecji, plany i konstrukcja świątyń, najważniejsze greckie sanktuaria; zabudowa miejska: agora, stoa, teatr, dom; architektura etruska – styl toskański, architektura sepulkralna; architektura rzymska: opus cementicum – wpływ nowej technologii na budownictwo publiczne: drogi, mosty, akwedukty; świątynie i sanktuaria rzymskie; architektura miejska: dom, termy, bazylika, teatr, amfiteatr. |
Literatura: |
Barletta B. A., The Origins of the Greek Architectural Orders, 2009 Bernhard M. L., Sztuka grecka, tomy I – IV, Warszawa 1989 – 93. Boethius A., Ward-Perkins J.B., Etruscan and Roman Architecture, Baltimore 1970 Bravo B., Wipszycka E., Historia Starożytnych Greków. Tom III: okres hellenistyczny. Warszawa 1998 Burliga B., Religia i polityka w świecie antycznym, Gdańsk 2005 Connolly P., Dodge H., Antyczne miasta, Warszawa 1998 Copenhagen Polis Center, vol. 1 – 6, 1992-2002 Ducin S., Nadbrzeżne miejsca kultu i ich rola w starożytnej żegludze greckiej Meander 51, 1996, s. 587 – 605 Flacelière R., Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, Warszawa 1959 Hansen M. H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa w starożytności, warszawa 2011 Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996 Kulesza R., Argos. Szkice z dziejów politycznych miasta w V w. p.n.e., Warszawa 2004 Kulesza R., Ateny Peryklesa, Warszawa 991 Lengauer W., Trzcionkowski L., Majewski P., Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011 Majewski K. (red.), Kultura materialna starożytnej Grecji, t.1-3, Wrocław - Warszawa - Kraków 1977 (wybrane rozdziały) Mueller-Wiener W., Greckie budownictwo antyczne, przeł. D. Gorzelany, wyd. Platan 2004 Musielak M., Miasto-państwo Delfy w IV w. p.n.e., Poznań 1989 Nowicka M., Press L., Od Fanagorii do Apolonii. Z dziejów miast antycznych nad Morzem Czarnym, Warszawa 1962 Ostrowski J.A., Starożytne Rzym. Polityka i sztuka, Kraków 1999 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001 Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1975 Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1- 2, Warszawa 1975- 1980 Sarah B. Pomeroy, Stanley M. Burstein, Walter Donlan, Starożytna Grecja, Warszawa 2010 Veyne P., Imperium grecko-rzymskie, Warszawa 2008 Warszawa 1996 Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983 Żmudziński M., Świat starożytny i jego cuda, Wrocław 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian pisemny. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Rakoczy | |
Prowadzący grup: | Jacek Rakoczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Mosiejczyk | |
Prowadzący grup: | Jakub Mosiejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach kursu studenci poznają najważniejsze budowle świata antycznej Grecji i Rzymu. Studia obejmują obiekty architektury prywatnej, publicznej, sakralnej i obronnej. Przez pryzmat źródeł pisanych – dzieł Witruwiusza i Prokopiusza z Cezarei analizowane są pryncypia starożytnego budownictwa z uwzględnieniem najważniejszych technik budowlanych, materiałów konstrukcyjnych oraz zapraw. |
|
Literatura: |
Barletta B. A., The Origins of the Greek Architectural Orders, 2009 Bernhard M. L., Sztuka grecka, tomy I – IV, Warszawa 1989 – 93. Boethius A., Ward-Perkins J.B., Etruscan and Roman Architecture, Baltimore 1970 Bravo B., Wipszycka E., Historia Starożytnych Greków. Tom III: okres hellenistyczny. Warszawa 1998 Burliga B., Religia i polityka w świecie antycznym, Gdańsk 2005 Connolly P., Dodge H., Antyczne miasta, Warszawa 1998 Copenhagen Polis Center, vol. 1 – 6, 1992-2002 Ducin S., Nadbrzeżne miejsca kultu i ich rola w starożytnej żegludze greckiej Meander 51, 1996, s. 587 – 605 Flacelière R., Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, Warszawa 1959 Hansen M. H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa w starożytności, warszawa 2011 Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996 Kulesza R., Argos. Szkice z dziejów politycznych miasta w V w. p.n.e., Warszawa 2004 Kulesza R., Ateny Peryklesa, Warszawa 991 Lengauer W., Trzcionkowski L., Majewski P., Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011 Majewski K. (red.), Kultura materialna starożytnej Grecji, t.1-3, Wrocław - Warszawa - Kraków 1977 (wybrane rozdziały) Mueller-Wiener W., Greckie budownictwo antyczne, przeł. D. Gorzelany, wyd. Platan 2004 Musielak M., Miasto-państwo Delfy w IV w. p.n.e., Poznań 1989 Nowicka M., Press L., Od Fanagorii do Apolonii. Z dziejów miast antycznych nad Morzem Czarnym, Warszawa 1962 Ostrowski J.A., Starożytne Rzym. Polityka i sztuka, Kraków 1999 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001 Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1975 Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1- 2, Warszawa 1975- 1980 Sarah B. Pomeroy, Stanley M. Burstein, Walter Donlan, Starożytna Grecja, Warszawa 2010 Veyne P., Imperium grecko-rzymskie, Warszawa 2008 Warszawa 1996 Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983 Żmudziński M., Świat starożytny i jego cuda, Wrocław 2003 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.