Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Archeologia architektury pradziejowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AAR-AAP-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia architektury pradziejowej
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

–udział w wykładach–30 godz.

–konsultacje z nauczycielem akademickim–5 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

–czytanie literatury–5 godz.;

–przygotowanie do sprawdzianu pisemnego–20 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

– ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);

– ma wiedzę o podstawowej terminologii dotyczącej pradziejów oraz źródeł z tego okresu, szczególnie związanymi z najstarszymi konstrukcjami mieszkalnymi prahistorycznej Europy (K_W02);

– ma uporządkowaną wiedzę metodologiczną z zakresu archeologii, stosowaną podczas badań najstarszych struktur mieszkalnych (K_W03);

– ma podstawową wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej (K_W04);

– posiada podstawową wiedzę pozwalającą na analizę stanowisk archeologicznych i interpretację źródeł archeologicznych z okresów pradziejowych, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych i przyrodniczych stosowanych podczas badań stanowisk, na których zadokumentowano źródła związane z najstarszymi konstrukcjami mieszkalnymi (K_U01)

– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla archeologii z zakresu rodzajów stanowisk archeologicznych oraz interpretacji reliktów najstarszych konstrukcji mieszkalnych (K_U04)

– potrafi rozpoznać i scharakteryzować podstawowe materiały źródłowe związane z reliktami najstarszej architektury pod kątem funkcji oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno-kulturowej oraz funkcji (K_U05)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01)

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego

(K_K03)

– wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K05)



Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny).

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Wykład dotyczy wybranych zagadnień związanych z początkami architektury na terenie Europy, bazujących na reliktach struktur mieszkalnych, od okresu paleolitu do końca pradziejów.

Pełny opis:

Tematyka wykładu dotyczy niektórych, wybranych zagadnień podejmowanych w ramach archeologii prehistorycznej, szczególnie w odniesieniu do zagadnień związanych z początkami architektury na terenie Europy, bazujących na reliktach struktur mieszkalnych, od okresu paleolitu do końca pradziejów. Omówione zagadnienia wstępne ściśle związane są z terminologią przedmiotu i źródłami oraz antropologią budownictwa.

Część zagadnień dotyczy aspektów związanych z wykorzystywaniem w poszczególnych okresach pradziejów naturalnych schronień, np. jaskiń i ich adaptacji. Omówieniu zostaną poddane najstarsze europejskie stanowiska z reliktami konstrukcji, uwzględniając podział na typy i rodzaje źródeł. Oddzielne spotkania zostaną poświęcone obiektom mieszkalnym człowieka neandertalskiego i człowieka anatomicznie współczesnego, z podziałem na obiekty łowców górnego paleolitu, ostatnich łowców i pierwszych rolników.

Podczas zajęć przybliżone zostaną ponadto zagadnienia związane z kultem i architekturą monumentalną: kręgi i megality (dolmeny, menhiry).

Literatura:

Bieliński B., Starożytny Bliski Wschód od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985.

Cyrek K., Paleolitycznesposoby adaptacji jaskiń do zasiedlenia, [w:] Budownictwo i budow-niczowie w przeszłości, red. A. Abramowicz, J. Maik, Łódź 2002, s. 27–38.

Černyš A. P., Issledovaniâ stajanki Molodova V v 1955 g., Kratkie Soobščeniâ Instituta Arheologii AN SSSR 73, 1955, s. 48–56.

Čzernyš A. P., Ostatky žilišča musterskogo vremeni na Dniestre, Sovetskaââ Etnografiâ 1, 1960, s. 141–155.

Daniel G., Megalith builders of western Europe, London, Hutchinson 1958.

Dollfus J., Les aspects de l’architecture populaire dans le monde,Paris 1955.

Evans J., Malta, London 1959.

Formozov A. A., Peščernaâ stojanka Starosiele, Materialy i Isseldovaniâ po Arheologii SSSR, nr 71, Moskva 1958.

Formozov A. A., K harakteristike paleolitičeskogo poseleniâ Malta, Sovetskaâ Arheologiâ 2, 1976, s. 205–210.

Ginter B., Połtowicz M., Pawlikowski M., Skiba S., Trąbska J., Wacnik A., Dzierżysław 35–stanowisko magdaleńskie na przedpolu Bramy Morawskiej, [w:] Starsza i środkowa epoka kamienia w Karpatach polskich, red. J. Gancarski, Krosno 2002, s. 11–145.

Jelínek J., Domostwa i osady człowieka prehistorycznego, [w:] J. JelínekWielki atlas prehi-storii człowieka, Warszawa 1977, s. 211–274.

Jelínek J., Das Dach über dem Kopf. Die Anfänge der menschlichen Architektur, Brünn 2000.

Jelínek J., Střecha nad hlavou. Kořeny nejstarší architektury a bydleni, Brno 2006.

Kozłowski J. K., Kozłowski S. K., Osadnictwo i obiekty mieszkalne, [w:] Pradzieje Europy od XL do IV tysiąclecia p.n.e., Warszawa 1975.

Kozłowski J. K., Encyklopedia Historyczna Świata, t. 1: Prehistoria, Kraków 1999.

Krzak Z., Megality Europy, Warszawa 1994.

Krzak, Z., Megality świata, Wrocław 2001. La prehistoire Francaise, t. 1: Les civilisation paleolithiques et mesolithiques de la France, red. H. de Lumley, Paris 1976.

Michel D., La Roche Gélétan: gisement structure du paléolithique inférieure:Saint-Germain-des-Vaux (Manche), Paris 1994.

Niesiołowska-Wędzka A., Początki i rozwój grodów kultury łużyckiej, Wrocław 1974.

Picq P., Berceau de l’humanité. Des origines à l’Age de Bronze, Larousse, Paris2003.

Soffer O.,The Upper Paleolithic of the Central Russian Plain,Orlando 1985.

Wielka historia świata, t. 1: Świat przed „rewolucją” neolityczną, ed. J. K. Kozłowski, Kraków 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

–sprawdzian pisemny.

Kryteria oceniania:

–obecność na zajęciach;

– pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego;

wymagany próg: ocena dostateczna (3) – 26– 30 pkt (52–60%);

ocena dostateczna plus (3,5) – 31–55 pkt (62–70%);

ocena dobra (4) – 36– 40 pkt (71–80%);

ocena dobra plus (4,5) – 41–45 pkt (82–90%);

ocena bardzo dobra (5) – 46–50 (92–100%).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wiewióra
Prowadzący grup: Marcin Wiewióra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Wiewióra
Prowadzący grup: Łukasz Czyżewski, Marcin Wiewióra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)