Elementy i detale architektoniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AAR-EDA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy i detale architektoniczne |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu - 15 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 8 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 10 |
Efekty uczenia się - wiedza: | – zna pojęcia i terminologię stosowane w archeologii architektury (K_W02); – ma zaawansowaną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii architektury i w różnych kierunkach badań archeologicznych (K_W03); – ma zaawansowaną wiedzę z zakresu archeologii prahistorycznej, archeologii historycznej, archeologii antycznej zwłaszcza w odniesieniu do elementów i detali architektonicznych (K_W04); – ma wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego (K_W09); – posiada zaawansowaną wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów cywilizacji, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjo- nować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod archeologicznych, zwłaszcza dotyczących badań nad technikami stosowanymi w architekturze (K_U01); – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obej- mujące formułowanie i analizę problemów badaw- czych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowa- nie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązy- wanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla archeologii architek- tury (K_U02); – potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastoso- waniem typowych metod, w celu określenia ich treści i znaczeń, w tym przynależności chronologiczno- kulturowej oraz funkcji (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | –rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01); – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K05); – wykazuje niezależność i samodzielność w myśleniu, rozumiejąc i szanując jednocześnie prawo innych osób do tego samego (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | prezentacja multimedialna, dyskusja, wycieczki programowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Podstawowa wiedza na temat elementów i detali architektonicznych i terminologii z zakresu historii sztuki i architektury. |
Pełny opis: |
– Wprowadzenie w zagadnienia. Elementy architektury, podstawowa terminologia, definicja detalu. – Części składowe budowli sakralnych, architektura klasztorna, cerkwie, bożnice, meczety. – Ściany, wątki. – Otwory okienne I drzwiowe – Pionowe element konstrukcji – Sklepienia, stropy, dachy. – Konsola, fryz, gryms, lizena, pinakiel, wimperga – Architektura mieszczańska – Wyposażenie kościoła – Elementy sztui średniowiecznej (rzeźba, malarstwo |
Literatura: |
Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, Warszawa 1995. W. Borusiewicz, Budownictwo murowane w Polsce, Warszawa–Kraków 1985. B. Guerquin, Zamki w Polsce, Wrocław 1984. L. Kajzer, Wstęp do badań archeologiczno- architektonicznych, Łódź 1984. J. Kłębowski Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. W. Krassowski, Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, Warszawa 1989. M. Kutzner, Sztuka gotycka. Architektura, [w:] Dzieje Wielkopolski, t. 1, Do 1793, red. J. Topolski, Poznań 1969, s. 371–396. M. Kutzner, Cysterska architektura na Śląsku w latach 1200––1330, Toruń 1969. J. Łoziński, A. Miłobędzki, Atlas zabytków architektury w Polsce, Warszawa 1967. Z. Mączeński, Elementy i detale architektoniczne w rozwo- ju historycznym, Warszawa 1998. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963. A. Miłobędzki, Późnogotyckie typy sakralne w architektu- rze ziem polskich, [w:] Późny gotyk, Warszawa 1965, s. 83–112. T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1978. T. Mroczko, Architektura gotycka na Ziemi Chełmińskiej, Warszawa 1980. Z. Pianowski, Z dziejów średniowiecznego Wawelu, Kraków 1984. J. Pilch, Zabytki architektury Dolnego Śląska, Wrocław 1978. Z. Świechowski, Budownictwo romańskie |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; dyskusja; prezentacja; sprawdzian pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wiewióra | |
Prowadzący grup: | Marcin Wiewióra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Wiewióra | |
Prowadzący grup: | Marcin Wiewióra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.