Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Archeologia podwodna strefy śródlądowej Europy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AP-APSSE-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia podwodna strefy śródlądowej Europy
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 3.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

- zna najważniejsze stanowiska podwodne ze strefy śródlądowej Europy K_W04

- zna podstawowe typy stanowisk podwodnych ze strefy śródlądowej Europy K_W06

- rozumie złożoność procesów depozycyjnych i podepozycyjnych zachodzących na stanowiskach podwodnych K_W02

- rozumie potencjał archeologii podwodnej w rekonstrukcji procesów społecznych i gospodarczych do jakich dochodziło w przeszłości K_W05

- zna inne źródła archeologiczne pozwalające na rekonstrukcję aktywności społeczności pradziejowych i średniowiecznych w środowisku wodnym K_W12

- zna dowody archeologiczne na rekonstrukcję podstawowych typów osiedli nawodnych i przybrzeżnych K_W12

- rozumie znaczenie śródlądowej archeologii podwodnej dla archeologii poszczególnych epok i okresów chronologicznych K_W01


Efekty uczenia się - umiejętności:

- opisuje znaczenie podwodnego dziedzictwa kulturowego w akwenach śródlądowych K_U01

- dostrzega znaczenie archeologii podwodnej dla rozwoju wiedzy o minionych społecznościach pradziejowych i średniowiecznych K_U2

- przedstawia rolę osiedli nawodnych i przybrzeżnych dla rozwoju społeczności pradziejowych i średniowiecznych K_U5

- wymienia sposoby zabezpieczania, ochrony i prezentacji podwodnego dziedzictwa kulturowego w akwenach śródlądowych K_U03

- przedstawia znaczenie zatopionych osiedli nawodnych i przybrzeżnych dla rekonstrukcji procesów gospodarczych i społecznych zachodzących w poszczególnych rejonach Europy K_U06

- opisuje dostępne techniki poszukiwania, dokumentacji, eksploracji i ochrony śródlądowych stanowisk podwodnych K_U11



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie podwodnego dziedzictwa kulturowego K_K05

- potrafi przedstawiać tezy i argumenty naukowe i bronić ich w dyskusji w grupie K_K07


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii śródlądowej Europy. Student powinien poznać typy stanowisk podwodnych występujących w wodach śródlądowych. Ponadto powinien poznać i zrozumieć znaczenie osiedli nawodnych w pradziejach Europy.

Pełny opis:

Cel:

-Poznanie typów śródlądowych podwodnych stanowisk archeologicznych

-Poznanie typów osiedli nawodnych

-Zrozumienie roli osiedli nawodnych w pardziejach Europy

Tematyka:

-Rodzaje podwodnych stanowisk archeologicznych w strefie śródlądowej Europy

-Osiedla nawodne w strefie Alpiejskiej

-Osiedla nawodne w Polsce

-Historia transportu rzecznego

Literatura:

Chudziak W., Kaźmierczak R., Niegowski J.

2011 Podwodne dziedzictwo archeologiczne Polski, Toruń.

Chudziak W., Kaźmierczak R., Niegowski J.

2016 Podwodne dziedzictwo archeologiczne Polski, Toruń.

Gackowski J.

2017 Osiedla nawodne kultury kurhanów zachodniobałtyjskich w krajobrazie naturalnym i kontekście kulturowym północno-wschodniej Polski, Komunikaty Warmińsko-Mazurskie, nr 1, s. 3-22.

Ossowski W.

2010 Przemiany w szkutnictwie rzecznym w Polsce, Gdańsk.

Seng E. M., Helmut H., Wolf C., Sommer C. S., Göttmann F.

2017 Prähistorische Pfahlbauten im Alpenraum: Erschließung und Vermittlung eines Welterbes.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

– rozumie znaczenie archeologii podwodnej dla poznania poszczególnych epok i okresów chronologicznych (K_W01);

– zna stanowiska podwodne ze strefy śródlądowej Europy (K_W04);

– rozumie potencjał archeologii podwodnej w rekonstrukcji procesów politycznych i gospodarczych do jakich dochodziło w przeszłości (K_W05);

– ma wiedzę na temat złożoności procesów depozycyjnych i podepozycyjnych zachodzących na stanowiskach podwodnych (K_W11);

– zna źródła archeologiczne pozwalające na rekonstrukcje aktywności społeczności pradziejowych i średniowiecznych w środowisku wodnym (K_W12).

UMIEJĘTNOŚCI:

– dostrzega znaczenie archeologii podwodnej dla rozwoju wiedzy o minionych społecznościach pradziejowych i średniowiecznych (K_U01);

– umie określić znaczenie zatopionych osiedli nawodnych i przybrzeżnych dla rekonstrukcji procesów gospodarczych i społecznych zachodzących w poszczególnych rejonach Europy (K_U02);

– potrafi opisać techniki poszukiwania, dokumentacji, eksploracji i ochrony śródlądowych stanowisk podwodnych (K_U11).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

– zna sposoby zabezpieczania, ochrony i prezentacji podwodnego dziedzictwa kulturowego w strefie śródlądowej Europy (K_K05);

– potrafi przedstawiać tezy i argumenty naukowe i bronić ich w dyskusji w grupie (K_K07).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach; aktywny udział w zajęciach; referat; pisemna praca domowa; sprawdzian pisemny; egzamin ustny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pydyn
Prowadzący grup: Mateusz Popek, Andrzej Pydyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pydyn
Prowadzący grup: Mateusz Popek, Andrzej Pydyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pydyn
Prowadzący grup: Mateusz Popek, Andrzej Pydyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)