Antropologia fizyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AR2-AF-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia fizyczna |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 2 roku, 3 sem. Archeologia, s1 - przedm. obow. dla 2 roku, 4 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład - 15h, laboratorium - 15h, praca własna - 30h (przygotowanie do zajęć i egzaminu). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zapoznanie studentów z podstawami nauki zajmującej się zróżnicowaniem biologii i morfologii człowieka; przyswojenie wiadomości z zakresu metodyki i metodologii współczesnych badań antropologicznych; zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu biologii i ekologii człowieka. WIEDZA: – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu antropologii fizycznej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); – ma podstawową wiedzę o powiązaniach antropologii i archeologii z dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowych z obszaru nauk przyrodniczych (K_W05); – ma podstawową wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dyscyplin przyrodniczych właściwych dla archeologii – antropologii fizycznej (K_W16); – zna podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię stosowane w antropologii fizycznej (K_W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla dyscyplin przyrodniczych – antropologii fizycznej (K_U13); – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych metod przyrodniczych (K_U14). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – rozumie role nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących w kształtowaniu więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K08); – potrafi współdziałać i pracować w interdyscyplinarnym zespole badawczym, między innymi prowadzącym badania przyrodnicze (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Wykład, pokaz, prezentacja multimedialna, film,laboratorium. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Antropologia fizyczna - definicje; działy antropologii, historia antropologii; ewolucja człowieka, fizjologia płci, dymorfizm płciowy, dziedziczność, rozwój osobniczy człowieka i jego uwarunkowania, autekologia i synekologia człowieka. |
Pełny opis: |
Miejsce antropologii w obrębie nauk społecznych i biologicznych badających człowieka; nauki pomocnicze antropologii; działy antropologii i dyscypliny powstałe na bazie metod stosowanych w antropologii; historia antropologii na świecie i w Polsce; miejsce człowieka w systemie istot żywych ze szczególnym uwzględnieniem rzędu naczelnych, sposoby i zakres badań zróżnicowania człowieka; przebieg antropogenezy; elementy paleoantropologii, mechanizmy ewolucji, źródła zmienności człowieka, koncepcje rasy w antropologii, pojęcie płci; dymorfizm płciowy, dziedziczność, teoretyczne podstawy dziedziczności, związek pomiędzy dziedzicznością a właściwościami morfologicznymi i fizjologicznymi człowieka, pojęcie rozwoju osobniczego - ontogeneza i jej uwarunkowania, elementy ekologii człowieka. |
Literatura: |
Campbell B., 1995, Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka. Prószyński i S-ka, Warszawa Malinowski A. Strzałko J.(red)., 1985 Antropologia, Wyd. PWN. Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych. Zarys Metodyczny, Poznań. Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1980 Populacje ludzkie jako systemy biologiczne. Wydawnictwo PWN. Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian umiejętności praktycznych (na oryginalnym materiale kostnym - laboratorium); egzamin pisemny (test sprawdzający wiedzę pozyskaną podczas konwersatorium). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 18 miejsc
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 8 miejsc
Wykład, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.