Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropopresja w układach florystycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AS-AUF-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropopresja w układach florystycznych
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z paleobotaniki

Całkowity nakład pracy studenta:

zajęcia wymagają:

obecność i czynny udział studenta na zajęciach; 15 godzin - 0,5 pkt

praca własna:

zapoznanie z obowiązkową literaturą; 15 godzin - 0,5 pkt

przygotowanie do poszczególnych zagadnień obowiązujących na zajęciach (referat, esej, prezentacja); 15 godzin - 0,5 pkt

przygotowanie do kolokwium; 15 godzin - 0,5 pkt


Metody dydaktyczne:

Praca z materiałem, pokaz multimedialny

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Literatura:

1. Clark S.H.E., Edwards K.J. 2004. Elm bark beetle in Holocene peat deposits and the northwest European elm decline. Journal of Quaternary Science, t. 19, Issue 6: 525–528.

2. Hunt T. L. 2007. Rethinking Easter Island's ecological catastrofe. Journal of Archaeological Science, t. 34: 485–502.

3. Lamb H., Tompson A. 2005. Unusual mid-Holocene abundance of Ulmus in western Irland – human impact in the absence of a pathogen? The Holocene, t. 15, 3: 447–452.

4. Latałowa M. 2003. Holocen, [w:] Palinologia, red. S. Dybovej-Jachowicz, A. Sadowska, Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków: 273–299.

5. Makohonienko M. 2000. Przyrodnicza historia Gniezna. Homini. Bydgoszcz-Poznań.

6. Mann D., Edwards J., Chase J., Beck W., Reanier R., Mass M., Finney B., Loret J. 2008. Drought, vegetation change, and human history on Rapa Nui (Isla de Pascua, Easter Island) Quaternary Research, t. 69: 16–28.

7. Mieth A., Bork H.-R. 2010. Humans, climate or introduced rates – wchich is to blame for woodland destruction on prehistoric Rapa Nui (Ester Island)? Journal of Archaeological Science, t. 37: 417–426.

8. Molloy K., O’Connell M. 1987. The nature of the vegetational changes at about 5000 B.P. with particular reference to the elm decline: Fresh evidence from Connemara, western Ireland. New Phytologist. 106: 203–220.

9. Parker A.G, Goudibe A.S. Andersen D.E., Robinson M.A., Bonsall C. 2002. A review of the mid-Holocene elm decline in the British Isles. Progress in Physical Geography 26, z. 1: 1–45.

10. Peglar S. M., Birks H.J.B. 1993. The mid-Holocene Ulmus fall at Diss Mere, South-East England – disease and human impact? Vegetetion History and Archaeobotany, z. 2: 61–68.

11. Prosch-Danielsen L. 1993. Prehistoric agriculture revealed by pollen analysis, plough-marks and sediment studies at Sola, South-wstern Norway, Vegetation History and Archaeobotany, z. 2: 233–244.

12. Stevebson Ch. M., Jackson T. L., Mieth A., Bork H.-R., Ladefoged T. N. 2006. Antiquity, t. 80: 919–936.

13. Zeder M. A., Bradley D. G., Emshwiller E., Smith B. D. 2006. Documenting domestication. New genetic and archaeological paradigmats. University of California Press. Berkely, Los Angeles, London.

Metody i kryteria oceniania:

Na ostateczna ocenę składają się oceny cząstkowe za:

- wykonanie obowiązkowych ćwiczeń/projektów

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji w oparciu o tezy zaprezentowane w poszczególnych zagadnieniach);

- kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Noryśkiewicz
Prowadzący grup: Agnieszka Noryśkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)