Antropopresja w układach florystycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AS-AUF-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Antropopresja w układach florystycznych |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z paleobotaniki |
Całkowity nakład pracy studenta: | zajęcia wymagają: obecność i czynny udział studenta na zajęciach; 15 godzin - 0,5 pkt praca własna: zapoznanie z obowiązkową literaturą; 15 godzin - 0,5 pkt przygotowanie do poszczególnych zagadnień obowiązujących na zajęciach (referat, esej, prezentacja); 15 godzin - 0,5 pkt przygotowanie do kolokwium; 15 godzin - 0,5 pkt |
Metody dydaktyczne: | Praca z materiałem, pokaz multimedialny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Literatura: |
1. Clark S.H.E., Edwards K.J. 2004. Elm bark beetle in Holocene peat deposits and the northwest European elm decline. Journal of Quaternary Science, t. 19, Issue 6: 525–528. 2. Hunt T. L. 2007. Rethinking Easter Island's ecological catastrofe. Journal of Archaeological Science, t. 34: 485–502. 3. Lamb H., Tompson A. 2005. Unusual mid-Holocene abundance of Ulmus in western Irland – human impact in the absence of a pathogen? The Holocene, t. 15, 3: 447–452. 4. Latałowa M. 2003. Holocen, [w:] Palinologia, red. S. Dybovej-Jachowicz, A. Sadowska, Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków: 273–299. 5. Makohonienko M. 2000. Przyrodnicza historia Gniezna. Homini. Bydgoszcz-Poznań. 6. Mann D., Edwards J., Chase J., Beck W., Reanier R., Mass M., Finney B., Loret J. 2008. Drought, vegetation change, and human history on Rapa Nui (Isla de Pascua, Easter Island) Quaternary Research, t. 69: 16–28. 7. Mieth A., Bork H.-R. 2010. Humans, climate or introduced rates – wchich is to blame for woodland destruction on prehistoric Rapa Nui (Ester Island)? Journal of Archaeological Science, t. 37: 417–426. 8. Molloy K., O’Connell M. 1987. The nature of the vegetational changes at about 5000 B.P. with particular reference to the elm decline: Fresh evidence from Connemara, western Ireland. New Phytologist. 106: 203–220. 9. Parker A.G, Goudibe A.S. Andersen D.E., Robinson M.A., Bonsall C. 2002. A review of the mid-Holocene elm decline in the British Isles. Progress in Physical Geography 26, z. 1: 1–45. 10. Peglar S. M., Birks H.J.B. 1993. The mid-Holocene Ulmus fall at Diss Mere, South-East England – disease and human impact? Vegetetion History and Archaeobotany, z. 2: 61–68. 11. Prosch-Danielsen L. 1993. Prehistoric agriculture revealed by pollen analysis, plough-marks and sediment studies at Sola, South-wstern Norway, Vegetation History and Archaeobotany, z. 2: 233–244. 12. Stevebson Ch. M., Jackson T. L., Mieth A., Bork H.-R., Ladefoged T. N. 2006. Antiquity, t. 80: 919–936. 13. Zeder M. A., Bradley D. G., Emshwiller E., Smith B. D. 2006. Documenting domestication. New genetic and archaeological paradigmats. University of California Press. Berkely, Los Angeles, London. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ostateczna ocenę składają się oceny cząstkowe za: - wykonanie obowiązkowych ćwiczeń/projektów - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji w oparciu o tezy zaprezentowane w poszczególnych zagadnieniach); - kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Noryśkiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Noryśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.