Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Krajobraz kulturowy ośrodków miejskich antyku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-GiR-KKOMA-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krajobraz kulturowy ośrodków miejskich antyku
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

– udział w konserwatorium – 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

– czytanie literatury – 30 godz.

– przygotowanie do sprawdzianu pisemnego – 30 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę metodologiczną oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii śródziemnomorskiej, dotyczącej tzw. wielkiej kolonizacji greckiej oraz rozwoju terytorialnego państwa rzymskiego (K_W03)

– zna i rozumie procesy kształtowania się miast starożytnych (K_W04)

– ma uporządkowaną wiedzę z zakresu geografii starożytnej oraz wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację archeologicznych źródeł przydatnych dla poznania zagadnień związanych z przyczynami rozwoju terytorialnego kultury greckiej i rzymskiej wraz z ich rolą ekonomiczną i polityczną (K_W07)

– zna i rozumie metody analizy różnych źródeł, stanowiących warsztat badawczy archeologa klasycznego oraz zna osiągnięcia kultury greckiej i rzymskiej (K_W12)


Efekty uczenia się - umiejętności:

– posiada umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla badań kultury greckiej i rzymskiej (K_U02)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K05)

– wykazuje kompetentną odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu obrazu dziejów, zgodnego z aktualnym stanem wiedzy archeologicznej (K_K09)


Metody dydaktyczne:

Konwersatorium informacyjne (konwencjonalne) z prezentacją multimedialną.


Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z procesem formo-wania się poleis greckich w kontekście źródeł archeologicz-nych. Przewiedzione zostaną relacje pomiędzy środowiskiem a ośrodkami greckimi: miasto, osada otwarta, obszary gospodarcze. Ukazany zostanie wpływ cech środowiska naturalnego jak położenie geograficzne, ukształtowanie terenu, potencjał gospodarczy zasoby naturalne na wybór miejsca pod zasiedle-nie, rozwój lub zanik wcześniej istniejących ośrodków miej-skich i protomiejskich.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studentom zostanie przedstawiona wiedza na temat procesu kształtowania się poleis greckich. Pogłębione zostaną zagadnienia obejmującą terminologię dotyczącą procesu zakładania miast greckich. Przeanalizowane zostaną walory środowiskowe (dogodność terenu pod uprawę, surowce naturalne) lub geograficzne (łatwość komunikacji morskiej lub lądowej) wpływające na dynamiczny rozwój miast greckich. Przedstawione zostaną zależności pomiędzy uwarunkowaniami komunikacyjnymi (warunki żeglugi) oraz dogodnością obszaru dla wzniesienia osady lub miasta na danym odcinku wybrzeżu Morza Śródziemnego i Czarnego. Szczegółowo zostanie przedstawiony system zależności pomiędzy miastem greckim (polis) a jego zapleczem gospodarczym (chora). Ukazane zostaną różne sposoby wykorzystania zasobów środowiska naturalnego (uprawa zboża, winogron, oliwek a także rybołówstwo i hodowla bydła) jako czynników budujących potencjał gospodarczy największych ośrodków Greckich. W takcie zajęć zostaną przedstawione metody oceny potencjału gospodarczego danego obszaru (np. Attyka) oraz znaczenie tego potencjału dla rozwoju politycznego danego ośrodka (Związek Morski, handel dalekosiężny z Egiptem lub Morzem Czarnym). Rozpoznane zostaną także sposoby eksploatacji i wykorzystania surowców naturalnych jak miedź, cyna, żelazo, srebro i marmur. W tym kontekście zostanie przeanalizowany proces rozwoju osadnictwa greckiego na obszarach szczególnie istotnych ze względu na posiadane zasoby naturalne; scharakteryzowane zostaną także kontakty nowej ludności greckiej z przedstawicielami ludów zamieszkujących zasiedlane przez Greków tereny (Fenicjanami, Etruskami, plemionami italskimi, Trakami, Scytami, Persami).

Literatura:

Barletta B.A., The Origins of the Greek Architectural Orders, 2009

Bravo B. Kolendo J., Lengauer W. (red.), Świat antyczny. Stosunki społeczne, ideologia i polityka, religia. Studia ofiarowane Izie Bieżuńskiej – Małowist w pięćdziesięciolecie pracy zawodowej przez Jej uczniów, Warszawa 1988

Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. 1, 2, 3, Warszawa 2009 - 2010

Burliga B., Religia i polityka w świecie antycznym, Gdańsk 2005

Copenhagen Polis Center, vol. 1 – 6, 1992-2002

Davies J. K., Demokracja w Grecji klasycznej, Warszawa 2003

Dillon M., Garland L., Ancient Greece, Social and Historical Documents from Archaic Times to the Death of Alexander, 2010

Ducin S., Nadbrzeżne miejsca kultu i ich rola w starożytnej żegludze greckiej Meander 51, 1996, s. 587 – 605

Graham A.J., Colony and Mother City in Ancient Greece, Oxford 1964

Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999

Hansen M.H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa, Warszawa 2011

Kowalski J., Rozwój cywilizacji greckiej, warszawa 1950

Kulesza R., Argos. Szkice z dziejów politycznych miasta w V w. p.n.e., Warszawa 2004

Kulesza R., Ateny Peryklesa, Warszawa 991

Kulesza R., Przekupstwo i sprzeniewierzenie w systemie prawa i procedurze sądowej Aten V i IV w. p.n.e., Przegląd Historyczny 77, 1986, s. 1 – 23

Kulesza R., Starożytna Sparta, Poznań 2003

Kulesza R., Zjawisko korupcji w Atenach a V – IV w. p.n.e., Warszawa 1994

Lengauer W., Ateny i Sparta w V w. p.n.e. Najnowsze badania i dyskusje, Przegląd Historyczny 56, 1975, s. 283 – 294

Lengauer W., Trzcionkowski L., Majewski P., Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011

Merkelbach R., Znaczenie pieniądza dla dziejów grecko-rzymskiego świata, Lectio Teubneriana, 1, Toruń 1996

Murray O., Narodziny Grecji, Warszawa 2004

Musielak M., Miasto-państwo Delfy w IV w. p.n.e., Poznań 1989

Nowicka M., Press L., Od Fanagorii do Apolonii. Z dziejów miast antycznych nad Morzem Czarnym, Warszawa 1962

Reece K., The Greeks, Leaders in Democracy, 2006

Salmon, J.B., Wealthy Corinth: a history of the city to 338 BC, Oxford 1984

Sarah B. Pomeroy, Stanley M. Burstein, Walter Donlan, Starożytna Grecja, Warszawa 2010

Veyne P., Imperium grecko-rzymskie, Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

– poszukująca: ćwiczeniowa, referatu, okrągłego stołu.

Kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach; dyskusja; sprawdzian ustny.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)