Archiwizacja Internetu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-AI-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Archiwizacja Internetu |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - Podstawowa znajomość obsługi komputera - Znajomość języka angielskiego (ze względu na literaturę przedmiotu) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny zrealizowane z udziałem nauczyciela (godz.): - laboratorium – 15 godz. Godziny na prace indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury – 6 godz. - przygotowanie omówienia artykułu naukowego – 4 godz. - przygotowanie projektu – 5 godz. Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma uporządkowaną wiedzę na temat archiwizacji Webu i jej przebiegu oraz wykorzystywanych narzędzi – K_W03, K_W07, K_W09 W2: Zna najważniejsze projekty archiwizacji Internetu działające na świecie – K_W03, K_W07, K_W09 W3: Zna najważniejsze usługi i inicjatywy wspierające archiwizację Webu – K_W07, K_W14 W4: Posiada wiedzę na temat możliwego wykorzystania archiwalnego Webu w nauce i kulturze – K_W03, K_W09, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi przedstawić proces archiwizacji Webu na przykładowym projekcie – K_U01, K_U14 U2: Potrafi przeszukiwać zasoby archiwalnego Webu – K_U02, K_U07 U3: Potrafi obsłużyć proste oprogramowanie do archiwizacji Webu – K_U07, K_U15 U4: Potrafi omówić wyniki badań bazujących na zasobach archiwalnego Webu – K_U01, K_U02, K_U06 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość znaczenia zasobów Webu we współczesnym świecie i ich przydatność w nauce – K_K01, K_K09, K_K10 K2: Rozumie potrzebę podejścia interdyscyplinarnego do archiwizacji Webu i wygenerowanych przez nią źródłami – K_K01, K_K09, K_K10 K3: Rozumie potrzebę gromadzenia i zachowania zasobów Webu – K_K09, K_K10 K4: Potrafi wykorzystać zasoby archiwalnego Webu w działalności naukowej i kulturowej - K_K04, K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Przede wszystkim następujące metody: Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - pogadanka - opis Metody dydaktyczne poszukujące: - giełda pomysłów - referatu i projektu - sytuacyjna Metody dydaktyczne w kształceniu on-line: - metody odnoszące się do autentycznych sytuacji - metody służące prezentacji treści - metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Archiwizacja Webu to zjawisko towarzyszące rozwojowi Internetu od praktycznie samych jego początków. Ze względu na jego niestały i dynamiczny charakter środowiska naukowe na całym świecie dostrzegły potrzebę zachowania jego zasobów. Metody gromadzenia i udostępniania tego rodzaju źródeł informacji są ciągle rozwijane i dostarczają coraz więcej możliwości. Zbierane od połowy lat 90. XX w. wzbudzają zainteresowanie badaczy, którzy szukają sposobów efektywnego ich wykorzystania. Zajęcia mają na celu przybliżenie słuchaczom zjawiska archiwizacji Webu, zapoznanie z najważniejszymi stosowanymi rozwiązaniami w tym zakresie, a także zastosowaniem archiwalnego Webu w nauce. |
Pełny opis: |
Już na początku XXI w. Internet urósł do rangi jednego z kluczowych mediów komunikacyjnych i z biegiem lat zaczyna dominować nad pozostałymi formami przekazu. Znajduje on zastosowanie w niemal każdej dziedzinie ludzkiego życia i oferuje mu nowe możliwości. Do Webu trafia także coraz więcej prac naukowych i artystycznych. Dzięki temu niektórzy specjaliści uznają go w całości lub tylko częściowo za osobliwe dziedzictwo kulturowe i zaczynają wykorzystywać jego zasoby w swoich badaniach. Niestety WWW cechuje się dużą dynamiką i zmiennością, co często skutkuje utraceniem dostępu poszukiwanych danych. Stąd też bierze się potrzeba zachowania i zabezpieczenia jego zasobów, zarówno dla potrzeb dzisiejszych codziennych użytkowników, jak i przyszłych badaczy. Na świecie funkcjonuje już kilkadziesiąt większych lub mniejszych archiwów Webu, a także o wiele liczniejsze małe projekty archiwizacyjne oraz inicjatywy i usługi wspierające prowadzenie takiej działalności. W ramach zajęć słuchacze zapoznają się z różnymi rozwiązaniami stosowanymi w tej dziedzinie, w tym z podstawowymi strategiami gromadzenia archiwalnego Webu lub sposobami jego udostępniania. Nauczą się również przeszukiwać zasoby najważniejszych archiwów Internetu. Studenci będą mieli okazję zapoznać i przedstawić wyniki badań wykonywanych w oparciu o tego rodzaju źródła, a ponadto sami będą gromadzić dane cyfrowe przy wykorzystaniu prostego oprogramowania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konopa B., Archiwizacja Webu w Europie – narodowe archiwa Sieci, Archeion, t. 121, 2020, DOI: 10.4467/26581264ARC.20.016.12973, s. 445-465. 2. Konopa B., Reborn digital i black box – wpływ procesu archiwizacji na zasób archiwów Webu, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 10 (12), 2019, DOI: 10.12775/AKZ.2019.008, s. 147-168. 3. Wilkowski M., Oddolne archiwizacje Internetu jako działania społeczne, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 6 (8), 2015, DOI: 10.12775/AKZ.2015.007, s. 207-2020. 4. Wilkowski M., Strona internetowa jako źródło historyczne, Historyka. Studia Metodologiczne, t. 51, 2021. DOI: 10.24425/hsm.2021.138366, s. 83-110. 5. Wilkowski M., Wayback Machine – podstawy wykorzystania, Biuletyn EBIB, nr 2 (172), 2017. Do tego także instrukcje obsługi oprogramowania do archiwizacji zasobów Webu oraz artykuły wybrane przez uczestników zajęć do przedstawienia w formie referatu Literatura uzupełniająca: 1. Blog Pracowni Archiwizacji Webu Lach UW, https://webarch.uw.edu.pl/ 2. Costea M.D., Report on the Scholarchy Use of Web Archives, Aarhus 2018, http://netlab.dk/wp-content/uploads/2018/02/Costea_Report_on_the_Scholarly_Use_of_Web_Archives.pdf 3. Day M., Preserving the fabric of our lives: a survey of Web preservation initiatives, http://www.ukoln.ac.uk/metadata/presentations/ecdl2003-day/day-paper.pdf 4. Dąbrowska E., Problem archiwizacji internetu w kontekście egzemplarza obowiązkowego: sytuacja w Polsce i wybranych krajach europejskich, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/523/682 5. Derfert-Wolf L, Archiwizacja internetu – wnioski i rekomendacje z kilku raportów, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/523/685 6. Derfert-Wolf L., Archiwizacja Internetu — wprowadzenie i przegląd wybranych inicjatyw, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_derfert.pdf 7. Dooley J., Bowers K., Descriptive Metadata for Web Archiving: Recommendations of the OCLC Research Library Partnership Web Archiving Metadata Working Group, Dublin 2018, https://doi:10.25333/C3005C 8. Faheem M., Senellart P., Intelligent and Adaptive Crawling of Web Applications for Web Archiving, [in:] International Conference on Web Engineering, Berlin – Heildelberg 2013, pp 306-322, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.458.4265&rep=rep1&type=pdf 9. Farag M. M., Lee S., Fox E. A., Focused crawler for events, International Journal on Digital Libraries, 19(1), 2018, pp. 3-19., https://doi.org/10.1007/s00799-016-0207-1 10. Gmerek K., Archiwa internetowe po obu stronach Atlantyku. Internet Archive, Wayback Machine oraz UK Web Archive, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_gmerek.pdf 11. Gmiterek G., Archiwum internetowe – czy możliwa jest archiwizacja zasobów sieci?, http://www.biblioteki.org/pl/wiadomosci/czytaj/786 12. Guenther R., Metadata Application Profile for Description of Websites with Archived Versions, wersja 2, 2018, https://www.nyarc.org/sites/default/files/web-archiving-profile-version2.pdf 13. Hendler J., Shadbolt N., Hall W., Berners-Lee T., Weitzner D., Web Science: An Interdisciplinary Approach to Understanding the Web, Communications of the ACM, 51(7), 2008, pp 60-69, https://cacm.acm.org/magazines/2008/7/5366-web-science/fulltext 14. Information and documentation — Statistics and Quality Indicators for Web Archiving, http://netpreserve.org/resources/IIPC_project-SO_TR_14873__E__2012-10-02_DRAFT.pdf 15. Kłębczyk F., Archiwizacja zasobów Internetu – kierunki i wyzwania, Archiwista Polski, nr 3, 2012, s. 105–112. 16. Kłębczyk F., Jędralska M., Serwis „Archiwum Internetu” na tle ogólnych problemów archiwizacji zasobów sieciowych, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_jedralska.pdf 17. Koerbin P., Managing Web Archiving in Australia. A Case Study, [in:] Proceedings of the 3th International Web Archiving Workshop, 2003, http://iwaw.europarchive.org/04/Koerbin.pdf 18. Kugler A., Beinert T., Schoger A., Archiwizacja internetu jako usługa naukowa, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/524/676 19. Mason E., Web archiving activities: case studies, [in:] Digital Preservation, eds M. Deegen, S. Tanner, 2006, s. 98-105, https://books.google.pl/books?id=UtQqDgAAQBAJ 20. Nalewajska L., Archiwizowanie stron internetowych w krajach nordyckich, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_nalewajska.pdf 21. The Web as History: Using Web Archives to Understand the Past and the Present, eds R. Schroeder, and N. Brügger, London 2017, pp. 1–20. , https://www.jstor.org/stable/j.ctt1mtz55k.6 22. Venlet J., Farrell K. S., Kim T., O’Dell A. J., Dooley J., Descriptive Metadata for Web Archiving: Literature Review of User Needs, Dublin 2018, https://doi:10.25333/C33P7Z |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4 2. Przygotowanie referatu lub prezentacji poświęconej wybranym badaniom wykorzystującym zasoby archiwalnego Webu – W1, W2, W3, W4, U1, U4, K1, K2, K3, K4 3. Prezentacja referatu/prezentacji – U1, U4, K1, K2, K3, K4 4. Przygotowanie kolekcji stron WWW – W1, W3, U3, K1, K3 Kryteria oceniania: 1. Aktywność na zajęciach (do 20% oceny) 2. Przygotowanie referatu/prezentacji (do 40% oceny) 3. Prezentacja referatu/prezentacji (do 20% oceny) 4. Przygotowanie kolekcji stron WWW (40 % oceny) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 51% do 59% 2 – 50% i poniżej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowosad | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowosad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Konopa, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Konopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Konopa, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Konopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.