Archiwa społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-AS-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Archiwa społeczne |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - znajomość podstawowej terminologii z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją - podstawowa wiedza o współczesnej dziedzinie archiwalnej w Polsce |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta obejmuje 15 godzin poświęconych na udział w zajęciach oraz 15 godzin poświęconych na przygotowanie projektu – w sumie 30 godzin. Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 1 punkt ECTS, w tym: za godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 0,5 pkt (15 godzin pracy) za godziny realizowane indywidualnie: przygotowanie projektu - 0,5 pkt (15 godzin pracy) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 zna terminologię z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją na poziomie rozszerzonym K_W05 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania zasobu archiwalnego K_W08 ma pogłębioną wiedzę prowadzącą do specjalizacji wiedzę w zakresie zarządzania archiwami i instytucjami pokrewnymi K_W13 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych K_W18 ma pogłębioną wiedzę o archiwach i instytucjach kultury w Polsce i na świecie, zna ich specyfikę i różnice w zarządzaniu nimi K_W19 zna otoczenie zewnętrzne archiwów i innych instytucji dokumentacyjnych, orientuje się w życiu kulturalnym i naukowym swojego kraju, zna możliwości i formy udziału tych instytucji w planowanych lub realizowanych projektach |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K_U05 potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych, integrować zdobytą na tej drodze wiedzę oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K_U08 posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wszystkich elementach dziedziny archiwalnej na podstawie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego K_K05 akceptuje zasady etyczne pożądane w zawodzie archiwisty i zarządcy dokumentacją K_K06 aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata poprzez udzielanie w obszarze życia zawodowego pomocy osobom i instytucjom życia publicznego oraz inspirowanie i organizowanie wszelkich przedsięwzięć w tym zakresie K_K07 aktywnie uczestniczy i interesuje się aktualnymi wydarzeniami i nowatorskimi rozwiązaniami w sferze życia zawodowego, a szczególnie interesuje się aktualnymi wydarzeniami z życia archiwów, bibliotek, muzeów i innych instytucji kulturalnych |
Metody dydaktyczne: | pokaz, opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny, projektu, referatu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze szczególnym typem archiwum – archiwum społecznym: teoretyczną podbudową zjawiska, metodami stosowanymi przez archiwa społeczne oraz miejscem tego typu inicjatyw dokumentacyjnych w szerszym kontekście kulturowym. |
Pełny opis: |
1. Czym są archiwa społeczne i jak je poznawać? – definicja, cechy, status, źródła informacji 2. Gromadzenie materiałów archiwalnych przez archiwa społeczne – przyjęte strategie i ich związek z charakterystyką zasobów archiwalnych 3. Charakterystyka zasobów archiwów społecznych 4. Infrastruktura i finansowanie archiwów społecznych 5. Opracowywanie zasobów archiwów społecznych 6. Udostępnianie i prace publiczne archiwów społecznych 7. Archiwa społeczne w kontekście – otoczenie, znaczenie, cele |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Archiwa organizacji pozarządowych w Polsce, red. T. Czarnota, M. Konstankiewicz, Lublin-Warszawa 2015, https://www.archiwa.gov.pl/images/docs/Archiwa_organizacji_pozarzadowych.pdf. Archiwa społeczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy, red. K. Ziętal, Warszawa 2016, https://archiwa.org/sites/default/files/files/Archiwa_spoleczne_w_Polsce.Stan_obecny_i_perspektywy.pdf. Archiwistyka społeczna, red. K. Ziętal, Warszawa 2012, https://archiwa.org/sites/default/files/files/Archiwa_spoleczne_podrecznik.pdf. Archiwistyka społeczna. Diagnoza i wyzwania, red. A. Jóźwik, K. Ziętal, Warszawa 2017, https://archiwa.org/sites/default/files/files/archiwistyka-spoleczna-diagnoza-i-wyzwania.pdf. Centrum Archiwistyki Społecznej, www.cas.org.pl. Czarnota T., Komu są potrzebne społeczne archiwa?, „Archiwista Polski”, nr 4 (64), 2011, s. 15–33. Czarnota T., O archiwach społecznych i ich znaczeniu dla polskiego dziedzictwa narodowego oraz tożsamości lokalnej, „Archiwa - Kancelarie – Zbiory”, nr 5 (7), 2014, s. 125–143, http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AKZ/article/view/AKZ.2014.005/5720. Czarnota T., O archiwistyce społecznej i jej możliwych drogach rozwoju [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 5: Archiwistyka uniwersalna, archiwistyka lokalna, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2017, s. 225–242. Giziński P., Przegląd pomorskich archiwów społecznych - podsumowanie projektu gdańskiego Oddziału Stowarzyszenia Archiwistów Polskich, Gdańsk 2016, http://sap.archiwapomorskie.pl/wp-content/uploads/2016/11/raport-z-archiwistyki-spolecznej.pdf. Wiśniewska-Drewniak M., Inaczej to zniknie. Archiwa społeczne w Polsce – wielokrotne studium przypadku, Toruń 2019, https://repozytorium.umk.pl/handle/item/6105. Wiśniewska-Drewniak M., O rosnącym zainteresowaniu archiwami społecznymi w Polsce, „Kwartalnik Trzeci Sektor”, nr 41 (1/2018), s. 70-82, http://dx.doi.org/10.26368/17332265-041-1-2018-4. Literatura uzupełniająca: Minczykowska K., Społeczne ośrodki dokumentacji dziejów konspiracji 1939-1945 w Polsce, „Archiwista Polski”, nr 2 (30), 2003, s. 39–50. Nora P., Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa”, Lipiec 2001. Rosa A., Archiwa między historią i pamięcią. Antropologizowanie archiwistyki [w:] Archiwa - Kancelarie - Zbiory, t. 2, red. W. Chorążyczewski, R. Degen, K. Syta, Toruń 2008, s. 99–127. Wiśniewska M., Postmodernizm a archiwa społeczne, Archiwista Polski, nr 70, 2013, s. 25–29. Wiśniewska M., Struktura zasobu archiwów społecznych, [w:] Zasada strukturalna jako podstawa opisu archiwaliów w zintegrowanych systemach informacji archiwalnej, Symposia Archivistica, t. 1, red. R. Leśkiewicz, A. Żeglińska, Warszawa 2015, s. 121-134. Wiśniewska-Drewniak M., Opis archiwalny w archiwach społecznych: Bronowickie Archiwum Społeczne i Południowo-Wschodni Instytut Naukowy, [w:] Wokół metodyki archiwalnej. Księga dedykowana prof. Wiesławie Kwiatkowskiej w sześćdziesiątą piątą rocznicę urodzin, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, M. Zmudziński, Toruń 2018, s. 263-292. Wiśniewska-Drewniak M., Wpływ projektowego finansowania na działalność archiwów społecznych jako możliwy problem badawczy, „Zarządzanie w Kulturze”, 2018, t. 19, nr 3, s. 273-286, http://dx.doi.org/10.4467/20843976ZK.18.018.9472. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach: projekt: |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Przedmiot o charakterze komplementarnym. Komponenty on-line znajdują się na platformie Moodle: https://moodle.umk.pl/WNH/course/view.php?id=528 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.