Archiwa w Internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-AwI-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Archiwa w Internecie |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczony przedmiot: "Wstęp do archiwistyki" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 3 punkty, co odpowiada 75 godzinom pracy studenta, w tym: za godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 1,2 pkt (30 godzin pracy) za czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 1,8 pkt (45 godzin pracy): 1) przygotowanie do zajęć - 0,8 pkt (20 godzin pracy) 2) przygotowanie do sprawdzianu ustnego - 0,2 pkt (5 godzin pracy) 3) przygotowanie pracy pisemnej (projektu) - 0,8 pkt (20 godzin pracy) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności informacyjnej w Internecie przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjnych. K_W09. H1A_W04 W02: Zna i rozumie zasady funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego, rozumie rolę archiwów w społeczeństwie informacyjnym. W03: Zna sposoby prezentowania się archiwów w Internecie. W04: Zna optymalny model zawartości strony internetowej archiwum. W05: Zna metody i strategie przeszukiwania sieci Internet. W06: Zna największe projekty digitalizacyjne i miejsca w sieci służące wyszukiwaniu informacji archiwalnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Ma umiejętności infobrokerskie – umie aktywnie wyszukiwać informacje w sieci Internet i w zasobach instytucji archiwalnych, rozpoznawać je i oceniać. K_U02. H1A_U01 U02: Potrafi przeszukiwać zasoby Ukrytego Internetu. U03: Potrafi rozpoznawać i badać potrzeby klientów archiwów w Internecie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Potrafi współdziałać i pracować w grupie i w zespole, przyjmując różne role, podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem zadań.K_K02. H1A_K02 K02: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zdania. K_K03. H1A_K03 K03: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłości.K_K04. H1A_K04 K04: Uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form. K_K07. H1A_K06 K05: Potrafi ocenić wartość merytoryczną odnajdywanych zasobów w Internecie. K06: Potrafi identyfikować zachowania użytkowników Internetu i je ocenia. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z elementami dziedziny archiwalnej obecnymi w sieci Internet. Zaznajomienie obejmuje umiejętności wyszukiwania i korzystania z branżowych portali, serwisów i narzędzi, ocenę wartości merytorycznej tych zasobów. |
Pełny opis: |
Rozwijające się Internet i sieć World Wide Web są coraz chętniej wykorzystywane przez instytucje kultury, w tym archiwa. Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi aspektami obecności archiwistyki, archiwów, archiwaliów i archiwistów w Sieci. Prezentowane słuchaczom zagadnienia będą związane z witrynami internetowymi i mediami społecznościowymi archiwów, branżowymi serwisami i forami oraz internetowymi bazami danych, zawierającymi informacje dotyczące zasobów archiwalnych. Ponadto tematyka zajęć dotknie problemów związanych z współczesną rolą Internetu i WWW, Ukrytym Internetem czy Creative Commons. Dodatkowo studentom zostaną zaprezentowane biblioteczne katalogi i bazy danych online, które będą przydatne w ich dalszym toku nauki. Na koniec słuchacze zostaną zaznajomieni z kwestią archiwizacji Webu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Degen Robert, Witryna internetowa archiwum – wizytówka czy element systemu informacji archiwalnej, [w:] Historyk – archiwista – komputer, red. R. Degen, H. Robótka, Toruń 2004, s. 129 – 140. 2. Konopa Bartłomiej, Archiwa Internetu - nowy przedmiot zainteresowania archiwistyki?, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 6, Pogranicza archiwistyki, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2019, s. 205-213. 3. Konopa Bartłomiej, Zachowanie różnorodności Sieci w archiwach Webu, Toruńskie Studia Bibliologiczne, t. 12, 2019, nr 1(22), s. 45-65. 4. Laszuk Anna, Stan informatyzacji archiwów państwowych, Archeion, t. 107 (2004), s. 171-204. 5. Nowakowski Michał, Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, t. 863, 2015, nr 36, s. 103-114. 6. Pamuła-Cieślak Natalia, Ukryty internet - nowe podejście, Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, red. Katarzyna Domańska, Ewa Głowacka, Paweł Marzec, Bydgoszcz 2016, s. 35-48. 7. Pamuła-Cieślak Natalia, Ukryty Internet – jeśli nie wyszukiwarka, to co?, Biuletyn EBIB [online], 2004, 7(58). 8. Sobczak Anna, Europeana – Prototyp Europejskiej Biblioteki Cyfrowej łączącej w sobie: biblioteki, archiwa, muzea oraz kolekcje audiowizualne, Problemy Archiwistyki, nr 2 (2009), http://www.archiwa.gov.pl/images/stories/Wydawnictwa/europeana3.pdf. 9. Stąporek Marta, Crowdsourcing, social media, lifestreaming - nowe możliwości e-partycypacji użytkowników w kształtowaniu zbiorów, zasobów i usług bibliotek naukowych, [w:] Biblioteka akademicka. Infrastruktura - uczelnia - otoczenie. Gliwice, 24-25 października 2013 r., red. M. Odlanickia-Poczobutt, K. Zioło, Gliwice 2014, s. 337-35. 10. Woźniak Wojciech, Koncepcja działania na stanowisku Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych oraz metody jej realizacji, Archeion, t. 117 (2016), s. 9-17 Literatura uzupełniająca: literatura rozproszona, a także kurs na platformie Moodle. |
Metody i kryteria oceniania: |
1) obecność, aktywność i zaangażowanie na zajęciach: K01, K02, K04, 2) wynik sprawdzianu ustnego: W01, W02, W03, W04, W05, W06, U01, U02, U03, K04, K05, K06 3) wynik pracy pisemnej (projektu/referatu): W01, Q03, U01, U02, K01, K02, K03, K05, K06 Kryteria oceniania: 1. Aktywność na zajęciach (do 20% oceny) 2. Przygotowanie referatu/prezentacji (do 40% oceny) 3. Prezentacja referatu/prezentacji (do 20% oceny) 4. Sprawdzian ustny (40 % oceny) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 51% do 59% 2 – 50% i poniżej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Konopa, Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Konopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowosad | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowosad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowosad | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowosad | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.