Metodyka opracowania akt spraw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-MOAS32-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka opracowania akt spraw |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii archiwalnej. Znajomość zakresu przedmiotu "Metodyka opracowania zasobu archiwalnego", w szczególności etapów opracowania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 4 punkty, co odpowiada 100 godzinom pracy studenta, w tym: za udział w zajęciach dydaktycznych – 2,4 punktu (60 godzin pracy) za przygotowanie do zajęć – 0,4 punktu (10 godzin pracy) za przygotowanie referatu – 0,8 punktu (20 godzin pracy) za przygotowanie opisu archiwalnego na poziomie zespołu – 0,4 punktu (10 godzin pracy) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Ma uporządkowaną wiedzę na temat opracowywania akt spraw (K_W05. K_W22). - Zna zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania zasobu archiwalnego (K_W05, K_W22). - Zna standardy opisu archiwalnego(K_W05, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Potrafi stosować zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania archiwalnego (K_U01, K_U02). - Potrafi stosować standardy opisu archiwalnego (K_U01, K_U02). - Potrafi samodzielnie opracować typowy zespół pochodzący ze współczesnej kancelarii. (K_U01, K_U02, K_U03) - Potrafi zastosować odpowiednie regulacje prawne w metodyce opracowania akt spraw (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie i zespole, przyjmując różne role. Podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań (K_K02). - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania (K_K04). - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające identyfikacji w przeszłości (K_K04). - Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej (K_K05). - Stosuje postawę i zachowania pożądane w zawodzie archiwisty, przewidziane w międzynarodowym lub narodowym kodeksie etycznym archiwisty (K_K05). - Nie rozpowszechnia informacji uzyskanych w trakcie pracy z dokumentacją, przestrzegając tajemnicy służbowej swego pracodawcy i wszystkich jednostek organizacyjnych, w których dokumentację ma wgląd (K_K05). - Nie wykorzystuje swojego uprzywilejowanego dostępu do materiałów archiwalnych dla osiągnięcia korzyści osobistych jakiegokolwiek rodzaju (K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania zespołów akt wytworzonych w okresie kancelarii akt spraw (XIX-XXI wiek) poprzez praktyczne opracowaniu wybranego zespołu aktowego przez studentów pod kierunkiem prowadzącego. |
Pełny opis: |
1. Ogólny model opracowania zasobu archiwalnego – powtórzenie. 2. Realizacja poszczególnych etapów opracowania wytypowanego zespołu archiwalnego z wykorzystaniem metod tradycyjnych i nowoczesnych: a. studia wstępne; b. wyodrębnianie lub scalanie zespołu archiwalnego; c. brakowanie archiwalne; d. wybór metody porządkowania; e. porządkowanie właściwe; f. inwentaryzacja tradycyjna i w systemie ZoSIA; g. opracowanie wstępu do inwentarza; h. sporządzenie opisu zespołu i jego części składowych w systemie ZoSIA. 3. Porównanie nowoczesnego opisu archiwaliów z opisem tradycyjnym. 4. Wpływ techniki komputerowej na opracowanie - ocena. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwiatkowska W., Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016. Portal internetowy NDAP www.archiwa.gov.pl: akty normatywne NDAP. ISAD(G): Międzynarodowy standard opisu archiwalnego. Część ogólna, Wersja 2, 1999/Warszawa 2005, https://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2015/01/isad_ISADv2PL.pdf. Podręcznik użytkownika Zintegrowanego Systemu Informacji Archiwalnej, https://zosia-wiki.nac.gov.pl/wiki/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna [dostępne po zalogowaniu]. Oraz literatura szczegółowa dotycząca dziejów ustrojowych wybranego twórcy, jego kancelarii i akt. Literatura uzupełniająca: Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki i S. Sierpowski, Poznań 2004. Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 52-88. Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010. Ryszewski, B. Problemy komputeryzacji archiwów, Toruń 1994. ISAAR (CPF): Międzynarodowy standard archiwalnych haseł wzorcowych stosowanych do archiwów ciał zbiorowych, osób i rodzin, wersja 2, Warszawa 2006, https://www.ica.org/sites/default/files/CBPS_Guidelines_ISAAR_Second-edition_PL.pdf. ISDF: Międzynarodowy standard opisu funkcji, 2007/Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2007_guidelines_isdf_pl.pdf. ISDIAH: Międzynarodowy standard opisu instytucji z zasobem archiwalnym, 2008/Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2008_guidelines_isdiah_pl.pdf. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, w tym przygotowywanie się do omawianych zagadnień, opracowanie referatu w ramach etapu studiów wstępnych, poziom czynności wykonywanych w ramach inwentaryzacji tradycyjnej i komputerowej, przygotowanie fragmentów wstępu do inwentarza. ocena bardzo dobra (5) - 90-100% ocena dobra plus (4,5) - 80-89% ocena dobra (4) - 70-79% ocena dostateczna plus (3,5) - 60-69% ocena dostateczna (3) - 50-59% ocena niedostateczna (2) - poniżej 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Hlebionek, Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Marcin Hlebionek, Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Hlebionek | |
Prowadzący grup: | Marcin Hlebionek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.