Metodyka opracowania zasobu archiwalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-MOZA31-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka opracowania zasobu archiwalnego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii archiwalnej. Znajomość podstawowych funkcji archiwów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 3 punkty, co odpowiada 75 godzinom pracy studenta, w tym: za udział w zajęciach dydaktycznych – 1 punkt (30 godzin pracy) za przygotowanie do zajęć – 0,5 punktu (12,5 godzin pracy) za przygotowanie się do egzaminu – 1,5 punktu (37,5 godzin pracy) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma uporządkowaną wiedzę na temat opracowywania zasobu archiwalnego (K_W05. K_W22). Zna zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania zasobu archiwalnego (K_W05, K_W22). Zna standardy opisu archiwalnego (K_W05, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi stosować zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania archiwalnego (K_U01, K_U02). Potrafi stosować standardy opisu archiwalnego (K_U01, K_U02). Potrafi zastosować odpowiednie regulacje prawne w metodyce opracowania zasobu archiwalnego (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie i zespole, przyjmując różne role. Podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań (K_K02). Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania (K_K03). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające identyfikacji w przeszłości (K_K04). Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej (K_K05). Stosuje postawę i zachowania pożądane w zawodzie archiwisty, przewidziane w międzynarodowym lub narodowym kodeksie etycznym archiwisty (K_K05). Nie rozpowszechnia informacji uzyskanych w trakcie pracy z dokumentacją, przestrzegając tajemnicy służbowej swego pracodawcy i wszystkich jednostek organizacyjnych, w których dokumentację ma wgląd (K_K05). Nie wykorzystuje swojego uprzywilejowanego dostępu do materiałów archiwalnych dla osiągnięcia korzyści osobistych jakiegokolwiek rodzaju (K_K05). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodyką opracowania zasobu archiwalnego w zakresie ogólnego modelu w wersji tradycyjnej i przy użyciu technologii informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zespołów aktowych. Zdobyta wiedza stanowi punkt wyjścia do opanowania umiejętności opracowywania poszczególnych rodzajów zespołów i dokumentacji. |
Pełny opis: |
1. Rozwój metodyki opracowania zasobu archiwalnego. 2. Ogólny model opracowania - cel, zasady, metody i etapy. 3. Elementy rozpoznawcze archiwaliów. 4. Charakterystyka poszczególnych etapów opracowania archiwalnego z wykorzystaniem metod tradycyjnych i nowoczesnych: a. studia wstępne; b. wyodrębnianie lub scalanie zespołu archiwalnego; c. brakowanie archiwalne; d. wybór metody porządkowania i ustalenie schematu układu akt; e. porządkowanie właściwe zespołu archiwalnego; f. inwentaryzacja zespołu archiwalnego (opis na poziomie jednostki archiwalnej); g. opracowanie wstępu do inwentarza archiwalnego i karty zespołowej (opis na poziomie zespołu archiwalnego); 5. Systematyka tradycyjnych pomocy archiwalnych. 6. Opis archiwaliów w systemach informatycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kwiatkowska W., Dorobek polskiej archiwistyki w zakresie metodyki opracowania zasobu archiwalnego, Warszawa 2014. Kwiatkowska W., Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016. Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki i S. Sierpowski, Poznań 2004. Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 52-88. Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010. Ryszewski, B. Problemy komputeryzacji archiwów, Toruń 1994. Portal internetowy NDAP www.archiwa.gov.pl: akty normatywne NDAP. ISAD(G): Międzynarodowy standard opisu archiwalnego. Część ogólna, Wersja 2, 1999/Warszawa 2005, https://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2015/01/isad_ISADv2PL.pdf. ISAAR (CPF): Międzynarodowy standard archiwalnych haseł wzorcowych stosowanych do archiwów ciał zbiorowych, osób i rodzin, wersja 2, Warszawa 2006, https://www.ica.org/sites/default/files/CBPS_Guidelines_ISAAR_Second-edition_PL.pdf. ISDF: Międzynarodowy standard opisu funkcji, 2007/Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2007_guidelines_isdf_pl.pdf. ISDIAH: Międzynarodowy standard opisu instytucji z zasobem archiwalnym, 2008/Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2008_guidelines_isdiah_pl.pdf. Literatura uzupełniająca: Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, wybór i opracowanie M. Tarakanowska i E. Rosowska, Warszawa 2001. Komputeryzacja archiwów, t. 1. Problemy opracowania archiwaliów staropolskich w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. B. Ryszewski, Toruń 1994; t. 2. Problemy komputeryzacji archiwów: zagadnienia ogólne, opracowanie dokumentacji kartograficznej i technicznej w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red, B. Ryszewski, Toruń 1996; t. 3. Problemy zespołowości w archiwistyce i praktyce archiwów red. H. Robótka, Toruń 1997; t. 4. Problemy struktury zasobu archiwalnego w perspektywie komputeryzacji archiwów, red. H. Robótka, Toruń 1998; t. 5. Problemy opisu archiwaliów w skomputeryzowanych archiwalnych systemach informacyjnych, red. H. Robótka, Toruń 1999; t.6. Problemy opracowania kartoteki haseł wzorcowych dla opisu archiwaliów w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. H. Robótka Toruń 1999. Konarski K., Podstawowe zasady archiwistyki, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 19-104. Konarski K., Wstęp do inwentarza zespołu archiwalnego. Zasady opracowania, Archeion, t. 21, 1952, s. 192-201. Kwiatkowska W., Miejsce opracowania zasobu archiwalnego we współczesnej myśli i praktyce archiwalnej, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 1, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2009, s. 33-52. Kwiatkowska W., Tradycyjny model opracowania zasobu archiwalnego i jego znaczenie w dobie współczesnej, „Archiwa Kancelarie Zbiory”, nr 1 (3), 2010, s. 107-129. Kwiatkowska W., Wpływ zasady proweniencji na metodykę opracowania zasobu archiwalnego w Polsce, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011, s. 139-156. Stebelski A., Porządkowanie akt, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 101-138. Wolff A., Archiwalne karty inwentarzowe, Archeion, t. 17, 1948, s. 151-163. Artykuły obejmujące problematykę opracowania zamieszczone w czasopismach archiwalnych, m. in. Archeion, Archiwista Polski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. ocena bardzo dobra (5) - 90-100% ocena dobra plus (4,5) - 80-89% ocena dobra (4) - 70-79% ocena dostateczna plus (3,5) - 60-69% ocena dostateczna (3) - 50-59% ocena niedostateczna (2) - poniżej 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Przedmiot w formie komplementarnej - część zajęć odbywanie się w formule on-line asynchronicznej, poprzez platformę Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4331 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Roman | |
Prowadzący grup: | Wanda Roman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.