Paleografia ruska i neografia rosyjska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-A-PRNR-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Paleografia ruska i neografia rosyjska |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny realizowane z udziałem nauczyciela –35 czas poświęcony na prace indywidualną – 20 godzin czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania – 20 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych - K_W03 W2: ma uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii i ustroju dawnych i współczesnych ziem polskich i jej powiązaniach z historią powszechną oraz o zjawiskach i procesach zachodzące w poszczególnych okresach historycznych - K_W10 W3: zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji źródeł historycznych, ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz złożoności jego znaczeń właściwych dla komunikacji społecznej - K_W14, K_W17 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze właściwe dla archiwisty i specjalisty w zakresie zarządzania dokumentacją, łącząc metody i wiedzę z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - K_U04 U2: potrafi rozpoznać różne rodzaje źródeł w języku ruskim i rosyjskim będących przedmiotem badania archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację - K_U06 U3: ma umiejętności językowe w zakresie przynajmniej jednego języka źródeł archiwalnych występujących na ziemiach polskich - K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, postępuje zgodnie z zasadami etyki - K_K03 K2: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (zwłaszcza archiwalnego) regionu, kraju, Europy; rozumie i dostrzega potrzebę jego promowania - K_K04 |
Metody dydaktyczne: | 1. Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz. 2. Metody dydaktyczne podające: - opis, - pogadanka. 3. Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - dyskusja dydaktyczna, - metoda przewodniego tekstu, - praca z tekstem. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia maja na celu nabycie przez studentów praktycznej umiejętności odczytywania i tłumaczenia (w stopniu podstawowym) tekstów cyrylickich (starocerkiewnosłowiański, grażdanka) powstających na ziemiach polskich w okresie od XIV do XX w. |
Pełny opis: |
Alfabet starocerkiewnosłowiański, sięgający genezą drugiej połowy IX w., jest jednym z dwóch alfabetów słowiańskich. Drugi z nich, zwany głagolicą od początku używany był na bardzo ograniczonym obszarze i współcześnie praktycznie nie jest stosowany. Teksty cyrylickie na ziemiach polskich stanowią spory odsetek źródeł pisanych zgromadzonych w zasobach archiwalnych i zbiorach bibliotecznych. Dlatego też absolwenci kierunku archiwistyka i zarządzanie powinni być przygotowani do pracy, na tego rodzaju materiałach. W okresie staropolskim cyrylica była rozpowszechniona na ziemiach ruskich i litewskich w kancelariach różnych instytucji życia publicznego (kancelarie grodzkie, ziemskie, trybunalskie, miejskie, kościelne i prywatne), jak również na ziemiach Korony, szczególnie wschodniej części, a przede wszystkim kancelarii królewskiej. Nowsza odmiana cyrylicy, zwana powszechnie "grażdanką", pojawiła się powszechnie na ziemiach polskich wraz z administracją rosyjską od ddrugiej połowy XVIII w. i funkcjonowała od pewnego momentu jako język urzędowy do I wojny światowej. Stąd też duża część zachowanych źródeł archiwalnych z tego okresu wymaga znajomości języka rosyjskiego. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z tekstami cyrylickimi z okresu od XV do XX w., będącymi wytworem różnych kancelarii, reprezentujących większość typów urzędów i instytucji działających na ziemiach polskich tego okresu. |
Literatura: |
B. Czerepnin, Russkaja paleografia, Moskwa 1954 A. I. Grusza, Bielaruskaja kirilicznaja paleografija, Mińsk 2006 B. Horodyski, Podręcznik paleografii ruskiej, Kraków 1954 A.T. Nikołajewa, Russkaja paleografija. Uczebnoje posobije , Moskwa 1980; K. Pietkiewicz, Cyrylica, Poznań 1996 K. Pietkiewicz, paleografia ruska, Warszawa 2015 S.A. Rejser, Russkaja paleografia nowego wriemieni - neografia, Moskwa, 1982 J. Wójtowicz, Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przekazywanie tekstu źródła w formie ustnej lub pisemnej – W3, U2, U3 Praca pisemna (referat) – W1, W2, U1, U2, K2 Krótki sprawdzian sprawdzający znajomość słownictwa – U3 Kryteria oceniania sprawdzianu pisemnego: - niedostateczny (2) – 0–49%, - dostateczny (3) – 50–65%, - dostateczny plus (3+) – 66–70%, - dobry (4) – 71–85%, - dobry plus (4+) – 86–90%, - bardzo dobry (5) – 91–100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Syta | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Syta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.