Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wybrane problemy zarządzania dokumentacją współczesną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-A-WPZDW-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy zarządzania dokumentacją współczesną
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Jest to ostatni wykład w procesie dydaktycznym studentów Archiwistyki i zarządzania dokumentacją na UMK. Studenci powinni być zaznajomieni z terminami i pojęciami dyscypliny, a także mieć orientację w funkcjonowaniu i roli systemów teleinformatycznych w administracji publicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (uczestnictwo w wykładzie), godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu - 30 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie - materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury - 60 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i specyfice przedmiotowej i metodologicznej archiwistyki i zarządzania dokumentacją, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej

K_W03 ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodolog

K_W05 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę na temat gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania zasobu archiwalnego

K_W07 ma pogłębioną prowadzącą do specjalizacji wiedzę dotyczącą planowania, organizowania, kontrolowania i motywowania w zakresie wytwarzania dokumentacji

K_W22 ma pogłębioną wiedzę o normach prawnych regulujących działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach



Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu i nauk historycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

K_U13 potrafi wykorzystywać źródła przepisów prawnych obowiązujących obecnie, jak i w przeszłości

K_U14 umie interpretować i stosować polskie i międzynarodowe akty prawne będące podstawą działalności archiwów


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji konkretnego zadania uwzględniając zewnętrzne uwarunkowania; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

K_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; postępuje w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi normami życia społecznego



Metody dydaktyczne:

Zajęcia bazują na różnej formie wykładu realizowanego przez prowadzącego głównie w oparciu o przygotowane prezentacje i inne formy wizualne, w który wplatana jest dyskusja ze studentami.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zebranie i uporządkowanie wiedzy zdobytej przez studentów w trakcie studiów na kierunku archiwistyka i zarządzanie dokumentacją oraz uczulenie ich na rolę jaką pełni zarządca dokumentacją, archiwista, koordynator czynności kancelaryjnych we współczesnych urzędach administracji publicznej oraz w firmach prywarnych. Szczególny nacisk położony zostanie na rolę archiwisty i zarządcy dokumentacją jako osób strzegących autentyczności i wiarygodności dokumentów znajdujących się pod ich nadzorem. Odrębne zagadnienia dotyczyć będą funkcjonowania systemów teleinformatycznych jako narzędzi zarządzania dokumentacją, również w kontekście bezpieczeństwa zasobów cyfrowych.

Wykład kończyć się będzie podsumowującym egzaminem pisemnym sprawdzającym przyswojone przez studentów treści.

Pełny opis:

1. Wyjaśnienie celu i zakresu zajęć. Podstawowe źródła i literatura.

2. Pojęcia: Źródło historyczne, krytyka źródła i jej rodzaje, autentyczność źródła, wiarygodność, użyteczność, dokument, dokument elektroniczny

3. Od pergaminu do dokumentu elektronicznego, przegląd form kancelaryjnych na przestrzeni dziejów

4. Dokument elektroniczny, jego autentyczność i metody jej badania.

5. Rodzaje dokumentów elektronicznych

6. Prawodastwo polskie i europejskie w kwestii postępowania z dokumentacją ze wszczególnym uwzględnieniem dokumentów elektronicznych

7. Normy ISO jako narzędzia regulujące funkcjonowanie urzędów

8. Normy ISO 15489 1 i 2 - Zarządzanie dokumentami

9. Projektowanie i wprowadzanie systemu dokumentacyjnego (wg. Normy ISO 15489-2)

10. Instrukcje kancelaryjne w urzędach administracji publicznej

11. Systemy EZD PUW i EZD ERP

12. Składy chronologiczne i składy elektronicznych nościków danych

13. Czynnik ludzki w urzędzie

14. RODO i UODO.

Literatura:

USTAWA z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 1983 Nr 38 poz. 173)

ePolska. Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006

USTAWA z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym

USTAWA z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 30 października 2006 r. (1517) w sprawie niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 30 października 2006 r. (1518) w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 2 listopada 2006 r. (1519) w sprawie wymagaƒ technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 27 listopada 2006 r. (1664) w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 18 stycznia 2011 r.

w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 910/2014

z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE

USTAWA z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 5 października 2016 r.

w sprawie krajowej infrastruktury zaufania

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 5 października 2016 r.

w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej

USTAWA z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych

PN-ISO 15489-1:2006P. Informacja i dokumentacja -- Zarządzanie dokumentami -- Część 1: Zasady ogólne, Warszawa 2006

PKN-ISO/TR 15489-2. Informacja i dokumentacja. Zarządzanie dokumentami. Część 2. Wytyczne, Warszawa 2010

Dobre praktyki zarządzania dokumentacją, red. K. Pepłowska, M. Smoczyński, wyd. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2022

M. Ganczar, Informatyzacja administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców, Warszawa 2009

R. Podpłoński, P. Popis, Podpis elektroniczny. Komentarz, Warszawa 2004.

A. Prasal, J. Rybińska, Informatyzacja administracji. Procedury - dokumentacja - archiwizacja, Warszawa 2010 (Poradnik Samorządowca 5(2010)

A. Prasal, J. Rybińska, J. Zalewski, Zarządzanie dokumentacją i informacją, Warszawa 2011 (Poradnik Samorządowca 6(2011)

H. Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia ogólne, wyd. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010

W. K. Roman, Podstawy zarządzania informacją, wyd. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012

J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984

Współczesna biurowość w administracji publicznej. Komentarz do instrukcji biurowej Prezesa Rady Ministrów z 2011 r., red. Halina Robótka, wyd. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013

Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia, red. R. Degen, M. Jabłońska, wyd. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2020

Metody i kryteria oceniania:

Pisemny egzamin końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Nowosad
Prowadzący grup: Wiesław Nowosad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Nowosad
Prowadzący grup: Wiesław Nowosad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Nowosad
Prowadzący grup: Wiesław Nowosad
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)