Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dziedzictwo kulturowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-DK-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo kulturowe
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych. Obowiązuje zapis na specjalność: Dziedzictwo kulturowe Europy

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta 90 godzin 3 p.

- udział w zajęciach 30 godz - 1 p.

- konsultacje 15 godz. - 0,5 p.

- praca własna studenta 45 godz- 1,5 p.:

- przygotowanie do zajęć 30 godz - 1 p.

- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego 15 godz. 0,5 p.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii K_W01

W2 opanował podstawową terminologię z zakresu historii i nauk pokrewnych K_W02

W3 zna i rozumie w stopniu elementarnym relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość ludzi i społeczeństw K_W06

W4 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną K_W18

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji K_U01

U2 formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów prac historycznych K_U10

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów dyscypliny, świadectw, metod i korzeni historycznych kultury K_K01

K2 rozumie potrzebę umiejętnego i aktywnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym, potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K02, K_K03

K3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem kulturowym; wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech; jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych K_K04

K4 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy K_K07

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

Metody dydaktyczne eksponujące:

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- pomiaru w terenie
- projektu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z dziedzictwem kulturowym zarówno w ujęciu teoretycznym, jak również na przykładzie wybranych miejsc ujętych na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.Ważne miejsce w tych rozważaniach zajmie problem zmiany pojmowania problemu dziedzictwa kulturowego na ziemiach obecnej Polski w XIX i XX w. w kontekście przemian stosunków narodowościowych i zmian granic. Od dziedzictwa narodowego do dziedzictwa światowego.

Pełny opis:

1. Definicja dziedzictwa kulturowego. Lista Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości. Kryteria kulturowe i przyrodnicze doboru miejsc na w/w listę.

2. Miejsca Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce

3. Poznanie "Convention Concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage" z 1972 r.

4. Liga Polskich Miast i Miejsc UNESCO i jej działalność

5. Malbork jako miejsce światowego dziedzictwa kulturowego. Rola zamku dla Niemców i Polaków na przestrzeni wieków ze szczególnym uwzględnieniem XIX i XX.

6. Dzieło sztuki wplecione w historię i politykę. Malbork, Kamieniec Suski, Warcino i inne.

7. Poznanie wybranych działów dziedzictwa kulturowego: muzycznego, etnograficznego oraz kulinarnego

8. Wybitni konserwatorzy niemieccy w Prusach Zachodnich i Wschodnich i ich rola w utrwalaniu dziedzictwa kulturowego. Postacie Conrada Steinbrechta i Bernharda Schmida. Polscy kontynuatorzy ich dzieła po 1945 r.

9. Dylematy narodowego spoglądania na dziedzictwo na przykładzie Grudziądza w XX w. (film niemiecki: "Als der Osten noch Heimat war"

10. Wybrane elementy dziedzictwa kulturowego Polski Północnej.

Literatura:

Literatura obowiazkowa:

J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, jego straty i ochrona prawna, t. I-II, Kraków 2001.

D. Matelski, Grabież i restytucja polskich dóbr kultury od czasów nowożytnych do współczesnych, t. I-II, Kraków 2006.

Prawna ochrona zabytków. Red. Teresa Gardocka i Jacek Sobczak, Toruń 2010.

K. Zeidler, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa 2007.

H. Boockmann, Die Marienburg im XIX. Jahrhundert, Frankfurt 1982;

M. Arszyński, Idea-Pamięć-Troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania, Malbork 2007, s. 11-86; 136-183, 204-230 ( z tej pozycji będzie obowiązkowo jedno pytanie na egzaminie)

A. Arszyński, Dzieło sztuki-Historia-Polityka, Zapiski Historyczne, 50,1985, s. 11-126.

K. Górski, Dzieje Malborka, Gdańsk 1968.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny ze stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki wykładu i literatury. Stopień aktywności podczas dyskusji po projekcji filmu. Prezentacja (Power Point) wybranego zabytku z regionu zamieszkania.

Praktyki zawodowe:

1.Wycieczka do Malborka celem poznania praktycznych dokonań w zakresie utrwalania dziedzictwa kulturowego.

2. Spotkanie z konserwatorem miejskim zabytków w Grudziądzu. Poznanie jego funkcji i roli w przestrzeni kulturowej miasta

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Sieradzan
Prowadzący grup: Wiesław Sieradzan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 7 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Sieradzan
Prowadzący grup: Wiesław Sieradzan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Sieradzan
Prowadzący grup: Wiesław Sieradzan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)