Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-DWOS-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy: Przedm. obow. dla II roku kier. historia, specjalizacja pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki wiedzy o społeczeństwie.

Całkowity nakład pracy studenta:

Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS, co odpowiada 90 godzinom pracy studenta:


Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (45 godz.):

– udział w ćwiczeniach – 30 godz. (1 pkt)

– konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godz. (0,5 pkt)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):

– przygotowywanie się do dyskusji, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 godz. (0,5 pkt)


Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz.):

– sporządzenie konspektu lekcji i kart pracy) – 30 godz. (1 pkt)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej D.1/E.1.W4

W2: zna treści i zasady konstruowania konspektu lekcji D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W11

W3: rozumie zasady nauczania i cele nauczania zapisane wg taksonomii ABC D.1/E.1.W3

W4: rozumie potrzeby edukacyjne ucznia zdolnego i ucznia z dysfunkcjami D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15

W5: posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela D.1/E.1.W14

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi sporządzić dokumentację pracy nauczyciela przedmiotu „wiedza o społeczeństwie” D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U3

U2: umie sformułować w formie operacyjnej perspektywiczne i bieżące cele kształcenia D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2

U3: umie czytać i interpretować różne źródła historyczne D.1/E.1.U7

U4: potrafi przygotować i przeprowadzić lekcje D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U4

U5: potrafi podejmować współpracę ze środowiskiem pozaszkolnym D.1/E.1.U6

U6: rozpoznaje i stosuje różnorodne metody nauczania i środki dydaktyczne w edukacji obywatelskiej D.1/E.1.U7

U7: potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy D.1/E.1.U5

U8: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą) D.1/E.1.U1

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów (pracy zespołowej) D.1/E.1.K5

K2: potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy D.1/E.1.K8

K3: potrafi adoptować metody pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów D.1/E.1.K1

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, pogadanka.

Skrócony opis:

Przedstawienie założeń podstawy programowej oraz przedyskutowanie metod i form jej realizacji w zakresie szkoły podstawowej. Dokonanie przeglądu podręczników wiedzy o społeczeństwie. Zapoznanie ze specyfiką pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie. Kształtowanie umiejętności formułowania szczegółowych celów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych, doboru metod nauczania, wykorzystywania środków dydaktycznych, formułowania zasad nauczania oraz dobierania form pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej.

Przygotowanie do praktyk przedmiotowych w szkole podstawowej.

Pełny opis:

• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela wiedzy o społeczeństwie.

• Podstawy programowe a programy nauczania wiedzy o społeczeństwie.

• Specyfika nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej.

• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.

• Metody nauczania.

• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania na lekcji wiedzy o społeczeństwie.

• Technologia informacyjna w edukacji obywatelskiej.

• Lekcje – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji obywatelskiej.

• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.

• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.

• Budowanie arkusza hospitacyjnego.

• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.

• Rozwój zawodowy nauczyciela.

• Przygotowanie do praktyk przedmiotowych – cele, wymagania, forma zaliczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. J. Korzeniowski., M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.

2. Edukacja obywatelska w społeczeństwach wielokulturowych, pod red. A. Szeląg, Kraków 2007.

Podręczniki szkolne do nauczania wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca (do wyboru):

1. Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.

2. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowskiej, Bydgoszcz 2002.

3. Edukacja historyczna i obywatelska w szkole ponadgimnazjalnej, red. G. Pańko i J. Wojdon, Toruń 2003.

4. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.

5. Pakiet edukacyjny - Europa na co dzień, Warszawa 1997.

6. W. Szczepański, Jak efektywnie i ciekawie uczyć wiedzy o społeczeństwie?, „WH” 2005, nr 5, s. 38-47.

7. M. Mentz, Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja obywatelska?, „WH” 2006, nr 5, s. 40-45.

8. R. Szuchta, Tematyka Holokaustu w najnowszych gimnazjalnych podręcznikach do nauczania wos, „WH” 2010, nr 4, s. 34-38.

9. J. Korzeniowski, Projekt edukacyjny z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum, „WH” 2009, nr 6, s. 40-45.

10. M. Dyś, Metody urozmaicania zajęć wos w gimnazjum – gra o Unii Europejskiej, „WH” 2007, nr 1, s. 46-47.

11. M. Machałek, Internet jako uzupełnienie nauczycielskiego warsztatu, „WH” 2007, nr 1, s. 32-35.

Efekty uczenia się:

Studentka/student:

• zna główne dokumenty prawa oświatowego, dotyczące edukacji obywatelskiej na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej.

• potrafi sporządzić dokumentację pracy nauczyciela przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wychowawcy klasy.

• umie sformułować w formie operacyjnej perspektywiczne i bieżące cele kształcenia.

• czyta i interpretuje różne źródła.

• potrafi przygotować i przeprowadzić lekcje.

• zna pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.

• rozumie rolę oceniania wewnętrznego i zewnętrznego.

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność na zajęciach (D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K5).

2. Sporządzenie konspektu lekcji oraz kart pracy (D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7).

Kryteria oceniania:

– aktywność na zajęciach

– zaliczenie konspektu lekcji wiedzy o społeczeństwie

– zaliczenie kart pracy

Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen.

Skala ocen:

4,75–5,00 bardzo dobry

4,25–4,74 dobry plus

3,75–4,24 dobry

3,25–3,74 dostateczny plus

2,75–3,24 dostateczny

0–2,74 niedostateczny

Praktyki zawodowe:

Student zobowiązany jest do zaliczenia praktyki przedmiotowej w szkole podstawowej.

Warunkiem zaliczenia praktyki jest pozytywna opinia wraz z proponowaną oceną nauczyciela (opiekuna praktyk) wpisana do dziennika praktyk oraz dokumentacja przebiegu praktyki sporządzona przez studenta na podstawie „Założeń organizacyjnych i programowych ciągłych praktyk przedmiotowo-dydaktycznych” dla studiów I stopnia.

Zaliczenie praktyk otrzymuje w semestrze zimowym III roku studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Strzelecka
Prowadzący grup: Małgorzata Strzelecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Strzelecka
Prowadzący grup: Małgorzata Strzelecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wieczorek
Prowadzący grup: Agnieszka Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)