Geografia historyczna regionu kujawsko-pomorskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-GHRKP-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia historyczna regionu kujawsko-pomorskiego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii Polski na poziomie podstawy programowej szkoły ponadgimnazjalnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30h realizowanych z udziałem nauczyciela 30h poświęconych przez studenta na pracę indywidualną - przygotowanie do zajęć 30h poświęconych przez studenta na przygotowanie się do zaliczenia Bilans: 90 godzin, 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Opanował podstawową terminologię z zakresu geografii historycznej regionu kujawsko-pomorskiego K_W02 Ma uporządkowaną chronologicznie i problemowo wiedzę w zakresie położenia, zasięgu terytorialnego i specyfiki historycznego rozwoju poszczególnych krain historycznych wchodzących w skład regionu kujawsko-pomorskiego K_W03 Zna i rozumie przebieg historycznych granic państwowych i administracyjnych w regionie kujawsko-pomorskim w porównaniu z aktualnym kształtem administracyjnym regionu K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi opanować umiejętność pracy z mapą historyczną i posługiwać się nią w celu uzyskania dodatkowej wiedzy o procesach i wydarzeniach zachodzących w regionie kujawsko-pomorskim K_U03 Potrafi planować i realizować własne proste badania historyczne, opisując minione procesy i wydarzenia z obszaru regionu kujawsko-pomorskiego z użyciem mapy historycznej K_U06 Potrafi zdefiniować i zastosować w wypowiedziach i na piśmie podstawową terminologię z zakresu geografii historycznej regionu kujawsko-pomorskiego K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Rozumie znaczenie zmian przebiegu historycznych granic i wydarzeń historycznych dla procesu kształtowania się współczesnej tożsamości lokalnej i regionalnej K_K04 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, z wykorzystaniem map historycznych K_K02 Podejmuje próby uczestniczenia w dyskusjach historycznych na temat terytorialnego rozwoju regionu kujawsko-pomorskiego na przestrzeni wieków K_K11 |
Metody dydaktyczne: | Praca z mapą historyczną; praca z zabytkami kartograficznymi; dyskusja na podstawie literatury i map; pokaz, opis, pogadanka |
Skrócony opis: |
Przedmiot zaznajamia studentów z historią podziałów administracyjnych obszaru obecnego województwa kujawsko-pomorskiego oraz z dziejami, położeniem i znaczeniem wchodzących w jego skład krain historycznych (Pomorze Gdańskie, ziemia chełmińska, ziemia dobrzyńska, Kujawy, Pałuki, Wielkopolska, Krajna). |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zaznajomią się z genezą, zasięgiem, charakterem i dziejami krain historycznych wchodzących w skład współczesnego regionu kujawsko-pomorskiego. Analizie zostaną poddane również zmiany przebiegu granic państwowych i administracyjnych, zasięgu oddziaływania poszczególnych ośrodków władzy, a także kierunki i cele masowych migracji oraz przebieg konfliktów zbrojnych. Przekazywane treści obejmą również historyczne i współczesne nazewnictwo miejsc i obszarów istotnych dla historii regionu. Zajęcia polegać będą na pracy z mapami historycznymi oraz kopiami zabytków kartograficznych dotyczących analizowanego obszaru. |
Literatura: |
Atlas historyczny Polski, red. W. Czapliński, T. Ładogórski, Warszawa 1996 Atlas historyczny świata, red. J. Wolski, Warszawa 2001 Z. Gloger, Geografia historyczna ziem dawnej Polski, Kraków 1903 Z. Guldon, J. Powierski, Podziały administracyjne Kujaw i ziemi dobrzyńskiej w XIII-XIV wieku, Warszawa 1974 Prusy Królewskie w drugiej połowie XVI w., oprac. M. Biskup, L. Koc, Warszawa 1961 Słownik historyczno-geograficzny ziemi chełmińskiej w średniowieczu, oprac. K. Porębska, Wrocław 1971 Wielki atlas historyczny, Warszawa 2004 H. Mortensen (i in.), Historisch-geographischer Atlas des Preussenlandes, Wiesbaden 1969 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne: W1, W2, W3, U3 Prezentacje przygotowane przez studentów: U1, U2 Dyskusja problemowa (aktywność studentów): U3, K1, K 2, K3 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie: ndst. – mniej niż 50% dst. – 50% dst. plus -60% db.- 70% db. plus – 80% bdb – 90% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.