Historia regionu - historia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-HRHS-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia regionu - historia stosowana |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna znajomość historii regionu |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30h realizowanych z udziałem nauczyciela 30h poświęconych przez studenta na pracę indywidualną - przygotowanie do zajęć 30h poświęconych przez studenta na przygotowanie się do zaliczenia Bilans: 90h, 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie wpływ przeszłości na tożsamość i świadomość społeczności lokalnej i regionalnej K_W06 Orientuje się w działalności i ofercie współcześnie działających instytucji kultury w tym regionalnych ośrodków upowszechniających i popularyzujących historię K_W18 Posiada wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy na temat historii regionalnej K_W19 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi prezentować efekty pracy badawczej z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technik K_U07 Potrafi realizować zadania popularyzatorskie dotyczące historii regionalnej stosując metodę projektu K_U08 Stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii regionu K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Rozumie potrzebę aktywnego i umiejętnego propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym i regionalnym K_K04 Docenia, szanuje i jest gotowy promować tradycje i dziedzictwo historyczne swojego regionu K_K09 Ma świadomość znaczenia historii lokalnej w kształtowaniu i rozwoju więzi społecznych na poziomie regionu K_K12 |
Metody dydaktyczne: | Opis, pogadanka, wykład informacyjny, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu |
Skrócony opis: |
Zajęcia zaznajamiają słuchaczy z tradycyjnymi i nowatorskimi metodami popularyzacji wiedzy z zakresu historii regionu. Studenci poznają uwarunkowania i zasady organizacji działań edukacyjnych i kulturalnych związanych z historią regionalną, m.in. inscenizacji historycznych, warsztatów, konkursów, gier terenowych, konferencji. Przedstawione zostaną również możliwości współpracy historyka-regionalisty, ośrodków muzealnych i stowarzyszeń historycznych z władzami samorządowymi i instytucjami kulturalnymi. |
Pełny opis: |
Zajęcia zapoznają studentów z rolą, jaką nowoczesny historyk-regionalista powinien pełnić w lokalnej społeczności, oraz ze związanymi z jego misją umiejętnościami, kompetencjami i uwarunkowaniami pracy. Omówione zostaną zadania historyka związane z kształtowaniem i rozwijaniem zbiorowej pamięci o przeszłości regionu poprzez pracę indywidualną i współpracę z samorządami, instytucjami kulturalnymi, muzeami, archiwami, bibliotekami i izbami pamięci. Szczególny nacisk zostanie położony na nowoczesne metody popularyzacji historii regionalnej, takie jak warsztaty, rekonstrukcje i inscenizacje historyczne, gry terenowe oraz turystyczne trasy tematyczne związane z dziedzictwem historycznym. Studenci poznają również zasady przygotowywania publikacji i konferencji popularnonaukowych poświęconych przeszłości regionu. Przedstawione zostaną możliwości finansowania zadań związanych z popularyzacją historii regionalnej oraz praktyczne rozwiązania realizowane w tym zakresie przez funkcjonujące aktualnie stowarzyszenia, organizacje i instytucje. |
Literatura: |
Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, Toruń 2011 T. Kranz, Edukacja historyczna w miejscach pamięci, Lublin 2002 Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012 Region, tożsamość, edukacja, red. J. Niktorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Białystok 2005 Region w edukacji historycznej: nauka, doradztwo, praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005 Rola elit społecznych w ochronie dziedzictwa kulturalnego w społecznościach lokalnych, red. S. Kowalska, Poznań 2010 M. Świeca, K. Ziołowicz, Regionalne projekty edukacyjne. Materiały dla nauczycieli i studentów, Kielce 2005 |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie projektu działania popularyzującego historię regionalną: W1, W2,W3, U1, U2, U3 Prezentacje przygotowane przez studentów: W1, W2, W3, K1 Aktywność studentów, dyskusja problemowa: K1, K2, K3 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie: ndst. – mniej niż 50% dst. – 50% dst. plus -60% db.- 70% db. plus – 80% bdb – 90% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.