Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Język łaciński

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-JL21-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język łaciński
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość gramatyki języka łacińskiego.

Całkowity nakład pracy studenta:

Człkowity nakład pracy studenta 60 godz. 2 p.:

- uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin - 1 p.

- konsultacje z nauczycielem- 5 godzin 1/6 p.

- czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 15 godzin 0,5 p.

- tłumaczenie samodzielne tekstów w ramach zadanych prac

- przygotowanie do sprawdzianów ok. 10 godzin 2/6 p.

Efekty uczenia się - wiedza:

W 03 zna łacińską terminologię gramatyczną

W02 zna końcówki fleksyjne rzeczownika, przymiotnika, zaimka i czasownika

W 06 zna podstawowe sentencje łacińskie

W 03zna zasady tworzenia konstrukcji gramatycznych: a.c.i., n.c.i., c.p.p., abl. abs.

W 01 zna ok.1000 podstawowych słów łacińskich

K_W17 zna i rozumie podstawowe pojęcia w przynajmniej jednym języku starożytnym

Efekty uczenia się - umiejętności:

- umie określić przynależność rzeczownika do odpowiedniej deklinacji, czasownika do do odpowiedniej koniugacji

-umie poprawnie przetłumaczyć rzeczownik, przymiotnik zaimek w danym przypadku, czasownik w podanej formie

-umie utworzyć (i odmienić) participia, infinitivi oraz przetłumaczyć je

-umie podać datę po łacinie

-umie przestopniować dany przymiotnik, utworzyć od niego przysłówek i przestopniować go

-zna formy czasowników nieregularnych i tłumaczy poprawnie ich formy w różnych czasach i stronach

-wskazuje w zdaniu konstrukcje gramatyczne i ich części składowe

-umie poprawnie przetłumaczyć konstrukcje gramatyczne (w szczególności a.c.i).

-umie wskazać w zdaniu wszystkie formy czasownikowe i potrafi przetłumaczyć zdanie

-umie posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim,

K_U01 zdobywa wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny pod kierunkiem opiekuna naukowego, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji

K_U12 tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe w języku starożytnym i języku nowożytnym występującym w źródłach historycznych

Metody dydaktyczne:

metoda poszukująca, ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

na II roku student kontynuuje poznawanie gramtyki języka łacińskiego ćwiczy tłumaczenie tekstów preparowanych i oryginalnych

Pełny opis:

Wprowadzenie dalszych zagadnień gramatycznych- fleksja oraz wybrane zagadnienia składni. Każde nowe zagadnienie gramatyczne ćwiczy się na kolejnych tekstach preparowanych. Zagadnienia gramatyczne są systematycznie utrwalane i porządkowane. Głównym celem zajęć jest przygotowanie studentów do zaliczenia tzw. gramatycznego testu końcowego. Pod tym kątem przebiagają wszystkie powtórki gramatyczne.

Literatura:

• Materiały przygotowane przez prowadzących zajęcia

• Appel H., Bis repetita placent. Repetytorium z języka łacińskiego dla studentów historii

• Jurewicz O., Winniczuk L., Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych

• Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki lub Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty

• Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego

Metody i kryteria oceniania:

Gramatyczny test końcowy 9zawierający materiał z trzech semestrów).

Skala ocen 100%-90%-ocena bdb

89%-79%- ocena db

78%-65%- ocena dst

poniżej ocena niedostateczna

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Appel
Prowadzący grup: Hanna Appel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Lektorat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Appel, Adam Wróblewski
Prowadzący grup: Hanna Appel, Adam Wróblewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Lektorat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Appel, Adam Wróblewski
Prowadzący grup: Hanna Appel, Adam Wróblewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)