Krajna, Kujawy i ziemia dobrzyńska w czasach nowożytnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-KKZDCzN-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Krajna, Kujawy i ziemia dobrzyńska w czasach nowożytnych | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie historią regionalną. Podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu student uzyskuje 3 punkty ECTS, co odpowiada 90 godzinom pracy studenta: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz. 1,5 ECTS): – udział w ćwiczeniach – 30 godz. - 1 ECTS – konsultacje z nauczycielem akademickim – 15 godz. 0,5 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz. - 0,5 ECTS): – gromadzenie informacji na temat postaci i historii regionów, wyszukiwanie źródeł historycznych, przygotowywanie się do dyskusji, sporządzanie notatek, zapoznanie się z literaturą przedmiotu – 15 godz. - 0,5 ECTS Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz. - 1 ECTS): – przygotowanie dwóch referatów na temat wybranych postaci – 30 godz. - 1 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada uporządkowaną wiedzę na temat dziejów Krajny, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej w czasach nowożytnych K_W01 W2: ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej, terytorialnej i chronologicznej historii regionu (Krajny, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej) K_W07 W3: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii politycznej, społecznej i gospodarczej w czasach nowożytnych, ze szczególnym uwzględnieniem historii regionu (Krajny, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej) K_W16 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi opanować i stosować pod kierunkiem opiekuna naukowego podstawowe umiejętności badawcze w zakresie historii regionu w czasach nowożytnych K_U03 U2: potrafi planować i prowadzić własne proste badania nad historią regionu w czasach nowożytnych K_U06 U3: tłumaczy i objaśnia proste teksty źródłowe dot. dziejów regionu w czasach nowożytnych, w języku łacińskim i nowożytnym K_U12 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość wartości kultury historycznej regionu w czasach nowożytnych K_K03 K2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski i swojego regionu K_K09 K3: podejmuje próby uczestniczenia w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią regionu spoza grona fachowców K_K11 |
||
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, pokaz z opisem, pogadanka, projekt. |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień z dziejów Rzeczypospolitej na wybranych przykładach historii regionalnej Krajny, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej. Student w czasie zajęć powinien nauczyć się umiejętności dokonywania wyboru materiałów (ich analizy), które pozwolą mu na przygotowanie projektu na temat wybranego regionu. |
||
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia przedmiotu: historia regionalna, Kujawy, Krajna, ziemia dobrzyńska, lauda sejmikowe Poznanie historii Krajny, Kujaw i ziemi dobrzyńskiej pod względem obszaru, lokalizacji, charakterystycznych miejsc (zabytków) będących wytworem ludzkiej działalności, tradycji, języka, zwyczajów i obyczajów. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gierowski J., Rzeczpospolita w dobie upadku 1700–1740, Wrocław 1955. Otwinowski E., Dzieje Polski pod panowaniem Augusta II od roku 1696–1728 opisał współczesny […], Kraków 1849. Pawiński A., Rządy sejmikowe w epoce królów elekcyjnych 1572–1795, t. 3: Lauda i instrukcje, Warszawa 1888. Literatura uzupełniająca: Dzieje ziemi kujawskiej, wyd. A. Pawiński, t. 4, Lauda i instrukcje 1700–1733, Warszawa 1888. Lauda ziemi dobrzyńskiej, wyd. F. Kluczycki, Acta Historica, t. 10, Kraków 1897. Volumina Legum, Petersburg 1860. Monografie miast Przewodniki |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach (W01, W07, U03, K11) 2. Przygotowanie dwóch referatów na temat wybranych postaci (W16, U06, U12, K03, K09) Kryteria oceniania: – aktywność na zajęciach – zaliczenie dwóch referatów Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen. Skala ocen: 4,75–5,00 bardzo dobry 4,25–4,74 dobry plus 3,75–4,24 dobry 3,25–3,74 dostateczny plus 2,75–3,24 dostateczny 0–2,74 niedostateczny |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.