Krajna, Kujawy i ziemia dobrzyńska w średniowieczu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-KKZDS-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Krajna, Kujawy i ziemia dobrzyńska w średniowieczu | ||
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat średniowiecznych dziejów Polski |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w zajęciach - 30 h - 1 p. konsultacje - 15 h - 0,5 p. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 30 h- 1p. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 15 h- 0,5 p. Bilans: 90 godzin, 3 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna podstawowe pojęcia oraz metody badawcze związane z regionem i regionalistyką, historią regionu [K_W02; KW_08] Posiada uporządkowaną wiedzę na temat przeszłości regionu w średniowieczu [K_W01] Posiada wiedzę na temat różnych źródeł informacji (źródeł i literatury) dotyczących przeszłości regionu [K_W10] Zna i rozumie rolę Kujaw, Krajny i ziemi dobrzyńskiej w średniowiecznych dziejach Polski [K_W04] Posiada wiedzę o metodach upowszechniania wiedzy na temat przeszłości regionu [K_W19] |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi prowadzić proste badania nad przeszłością regionu [K_U03, K_U06] Umie prezentować wyniki swojej pracy (badań) nad dziejami Kujaw, Krajny i ziemi dobrzyńskiej w uporządkowanej formie [K_U07] Stosuje różnorodne metody upowszechniania wiedzy na temat przeszłości regionu [K_U14] |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Docenia i szanuje oraz gotów jest promować tradycje i dziedzictwo historyczne regionu [K_K09] Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania w regionie pamięci historycznej o postaciach i wydarzeniach z okresu średniowiecza [K_K04] Dostrzega i szanuje wartości i postawy odmiennych grup etnicznych i wyznaniowych żyjących na terenie regionu w średniowieczu [K_K06] |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi aspektami dziejów regionu w średniowieczu oraz przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań w zakresie historii regionalnej. |
||
Pełny opis: |
W trakcie zajęć uczestnik pozna zagadnienia związane z: pojęciem regionu historycznego, kształtowaniem się regionalnej odrębności Kujaw, Krajny i ziemi dobrzyńskiej w średniowieczu, rolą regionu w średniowiecznych dziejach Polski, źródłami do dziejów Kujaw, Krajny i ziemi dobrzyńskiej: stanem zachowania i miejscami przechowywania, oraz przygotuje i przedstawi na forum grupy referat dotyczący wybranych aspektów dziejów regionu przez pryzmat źródeł historycznych |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Bieniak, Rola Kujaw w Polsce piastowskiej, Ziemia Kujawska, t. 1, 1963 J. Bieniak, Kujawy jako region historyczny, Rocznik Kulturalny Kujaw i Pomorza, t. 12, 1985-1986 Dzieje Wielkopolski, red. J. Topolski, t. 1, Poznań 1969 [wybrane rozdziały] Z. Guldon, J. Powierski, Podziały administracyjne Kujaw i ziemi dobrzyńskiej w XIII-XIV wieku, Warszawa-Poznań 1974 Literatura uzupełniająca: A.Bogucki, Uwagi o kasztelaniach wschodniokujawskich i dobrzyńskich (XI-XIVw.), Zapiski Kujawsko-dobrzyńskie, t. 6, 1988 Dwie części Kujaw. Związki i podziały w dziejach regionu, pod red. D. Karczewskiego, M. Krajewskiego, S. Roszaka. Włocławek-Inowrocław 2001 Geppert, Dzieje ziemi nakielskiej aż do pierwszego rozbioru Polski, [w:] Krajna i Nakło. Studia i rozprawy wydane z okazji pięćdziesięciolecia Gimnazjum Imienia Bolesława Krzywoustego w Nakle, Nakło 1926 Z. Gloger, Geografia historyczna ziem dawnej Polski, Kraków 1903 M. Hlebionek, Kasztelania ujska, [w:] Ujście poprzez wieki. Szkice z historii miasta, Piła 2013 R. Kabaciński, Rządy opiekuńcze i tzw. niedzielne na Kujawach Inowrocławskich na przełomie XIII i XIV w., Prace Komisji Historii Bydgoskiego Towarzystwa Historycznego, t. IV, 1967 K. Karczewski, W. Sieradzan, Postawy polityczne książąt kujawskich Ziemomysłowicow, Ziemia Kujawska, t. IX, 1993 J. Karwasińska, Sąsiedztwo kujawsko-krzyżackie, [w:] eadem, Wybor pism, cz. 2: Kujawy i Mazowsze, red. T. Dunin-Wąsowicz, Warszawa 1997 Kujawy. Tradycja. Tożsamość. Świadomość, pod red. T. Łaszkiewicza, Inowrocław 2008 A.Lauferski, Ziemia nakielska w XV wieku, Roczniki Historyczne, t. II, 1926, z. 1 B. Paszkiewicz, Król Otokar i Piastowie: pochodzenie herbu kujawskiego w świetle monet i pieczęci, [w:] Historia u Piastow Piastowie w historii. Z okazji trzechsetlecia śmierci ostatniej z rodu, księżnej Karoliny, red. B. Czechowicz, Brzeg 2008 Z. Piech, Uwagi o genezie i symbolice herbu książąt kujawskich, Studia Historyczne, R. XXX, 1987 E. Rymar, Przynależność polityczna ziem zanoteckich między dolna Drawą a dolną Gwdą oraz Wielenia, Czarnkowa i Ujścia w latach 1296-1368, Roczniki historyczne, t. L, 1984 E. Rymar, Polityczne losy ziem wielkopolskich między Drawą, Gwdą i Notecią w szczególności ziemi wałeckiej w latach 1360-1411, Przegląd zachodniopomorski, t. XVIII, 2003 P. Szafran, Osadnictwo historycznej Krajny, Gdańsk 1969 B. Śliwiński, Pogranicze kujawsko-pomorskie w XII-XIIIw., Warszawa 1989 B. Śliwiński, Leszek książę inowrocławski (1274/1275–po 27 kwietnia 1339), Krakow 2010 J. Śliwiński, Władysław Biały (1327/1333–1388). Ostatni Piast kujawski, Olsztyn 1995 P. Żmudzki, Studium podzielonego królestwa. Książę Leszek Czarny, Warszwa 1998 Życie codzienne w regionie kujawsko-pomorskim, pod red. W. Rozynkowskiego, M. Strzeleckiej, Toruń 2011 Źródła do dziejów regionu kujawsko-pomorskiego, cz. 1: Średniowiecze, opr. M. Hlebionek, K. Kwiatkowski, W. Rozynkowski, M. Strzelecka, M. Targowski, Toruń 2019 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: W.1; W.2; K.1; K.2; K.3; K.4 Przygotowanie referatu na temat związany z dziejami regionu: W.1; W.2; W.3; W.4; W.5; U.1; U.2; U.3 ;U.4 Kryteria oceniania: 1) aktywność na zajęciach 2) zaliczenie referatu Ocena końcowa stanowi średnią z uzyskanych ocen: referat 70 %, aktywność na zajęciach 30 %. Skala ocen: 4,75–5,00 bardzo dobry 4,25–4,74 dobry plus 3,75–4,24 dobry 3,25–3,74 dostateczny plus 2,75–3,24 dostateczny 0–2,74 niedostateczny |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Hlebionek | |
Prowadzący grup: | Marcin Hlebionek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 12 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Hlebionek | |
Prowadzący grup: | Marcin Hlebionek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 10 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Hlebionek | |
Prowadzący grup: | Marcin Hlebionek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.