Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Vademecum historyka wojskowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-H-VHW-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Vademecum historyka wojskowego
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu warsztatu naukowego na poziomie studiów I stopnia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30

2. Przygotowanie do zajęć - 15

3. Czytanie literatury - 15

4. Przygotowanie do sprawdzianu pisemnego - 15

5. Godziny kontaktowe z prowadzącym (konsultacje) - 15


Łącznie: 90 godz. (3 punkty ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 posiada pogłębioną, rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu przedmiotu badań oraz warsztatu związanego z historią wojskową K_W01,

W2 opanował podstawową terminologię z zakresu historii, a zwłaszcza historii wojskowej K_W02,

W3 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii wojskowej Polski K_W03,

W4 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o powszechnej historii wojskowej K_W04,

W5 zna terminologię, teorię oraz różne metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka wojskowego K_W08,

W6 posiada pogłębioną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych wytworów cywilizacji w badaniach historyczno-wojskowych K_W09

W7 ma pogłębioną wiedzę o źródłach informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historyczno-wojskowych K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 samodzielnie zdobywa i pogłębia wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii informacyjnych, technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KU_01

U2 potrafi wskazać, uzasadnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań historycznych KU_02

U3 potrafi opanować i stosować podstawowe umiejętności badawcze i techniki badań w zakresie historii wojskowej KU_04

U4 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi dla opracowania projektów z zakresu historii wojskowej KU_05

U5 potrafi zdefiniować i zastosować w mowie i w piśmie podstawową terminologię w zakresie historii i historii wojskowej, zarówno w pracy badawczej, jak i w popularyzacji wiedzy historycznej KU_06

U6 potrafi planować i prowadzić własne proste badania historyczne wykorzystując podstawowe metody badawcze i wybrane elementy warsztatu historyka. KU_07

U7 potrafi prezentować efekty swojej pracy indywidualnej lub zespołowej w przejrzystej, usystematyzowanej formie z zastosowaniem różnorodnych, nowoczesnych metod i technik, dostosowanych do potrzeb historii wojskowej KU_08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 ma świadomość wartości kultury historycznej, na którą składa się znajomość dziejów, źródeł historycznych, metod badawczych i korzeni historycznych kultury, jest świadomy znaczenia historii wojskowej jako części dziejów K_K01,

K2 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K03,

K3 potrafi przedstawić swój punkt widzenia uwzględniając poglądach innych dyskutantów/interlokutorów K_K04,

K4 rozwija swoje zainteresowania historyczne odnoszące się do historii wojska, wojen i sztuki wojennej K_K08

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na zadany temat, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe, praca z tekstem.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Podczas zajęć student powinien posiąść podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem naukowym historyka wojskowego.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostaną zrealizowane następujące treści:

Omówienie podstawowych pojęć związanych z warsztatem naukowym historyka wojskowego (aparat naukowy, źródło, opracowanie – w kontekście historii wojskowej).

Terminologia fachowa przydatna w badaniach problemów militarnych oraz służb mundurowych.

Omówienie wybranych pojęć i problemów, których znajomość jest niezbędna w pracy naukowej związanej z badaniem historii wojska, wojen oraz sztuki wojennej (np. problemy struktury organizacyjnej sił zbrojnych, systemy stopni wojskowych, itp.).

Bibliografie, technika pracy z bibliografiami, bibliografie związane tematycznie z historią wojskową.

Pogłębienie wiedzy na temat zbierania materiałów źródłowych, sporządzania fiszek bibliograficznych i merytorycznych, a także zapisów bibliograficzne (z uwzględnieniem specyfiki warsztatu historyka wojskowego).

Pogłębienie wiedzy i umiejętności związanych z aparatem naukowym w pracy; technika sporządzania przypisów, technika pisania pracy naukowej (z uwzględnieniem specyfiki warsztatu historyka wojskowego).

Omówienie najważniejszej literatury fachowej oraz czasopism naukowych o tematyce historyczno-wojskowej.

Omówienie metod badawczych stosowanych w historii wojskowej.

Nauki pomocnicze historii wojskowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Miśkiewicz B., Badania historycznowojskowe. Przedmiot, podstawy badawcze, metodyka, Poznań 2006.

Miśkiewicz B., Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993.

Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1992.

Literatura uzupełniająca:

Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009.

Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999

Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999.

Wstęp do badań historycznych. Nauki pomocnicze historii i archiwistyka w systemie kształcenia studentów historii szkoły wyższej, red. M. Szczurowski, Toruń 2001.

Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurowski, Toruń 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- obecność na zajęciach,

- aktywność podczas zajęć,

- pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 4 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Krotofil
Prowadzący grup: Maciej Krotofil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)