Warsztat badawczy historyka-regionalisty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-H-WBHR-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat badawczy historyka-regionalisty | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość warsztatu naukowego historyka |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Obecność na zajęciach 30h Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach 15h Praca indywidualna (zebranie bibliografii) 15h Praca indywidualna (napisanie pracy pisemnej) 15h Przygotowanie się do pisemnego sprawdzianu 15h Bilans: 90 godzin, 3 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna podstawową terminologię oraz metody badawcze związane z warsztatem naukowym historyka-regionalisty K_W08 Zna dorobek historiografii oraz różne źródła informacji (bibliografie, czasopisma, słowniki, encyklopedie i wydawnictwa źródłowe) do dziejów regionu K_W10, K_W 13 Zna współczesne instytucje kulturalno-naukowe, upowszechniające i popularyzujące wiedzę historyczną na temat regionu K_W18 Zna metody upowszechniania wiedzy historycznej na temat regionu K_W19 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi zdefiniować w mowie oraz na piśmie terminologię z zakresu warsztatu historyka-regionalisty K_U05 Potrafi stosować w praktyce podstawowe umiejętności w zakresie badania przeszłości regionu K_U03, K_U06 Umie stosować różnorodne metody upowszechniania wiedzy z zakresu historii regionu K_U14 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz włączyć się do dyskusji na temat znaczenia badań regionalnych dla poznania historii Polski oraz odkrywania „małej ojczyzny” K_K02, K_K11 Podejmuje próby przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią regionalną K_K11 Gotów jest włączyć się w promowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego regionu K_K09 |
||
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, opis, praca w grupach |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie oraz opanowanie podstawowego warsztatu badawczego historyka-regionalisty zajmującego się historią i kulturą regionu w obecnych granicach województwa kujawsko-pomorskiego. Szczegółowo dotyczy to następujących krain historycznych: Kujawy, Krajna, Pałuki, ziemia chełmińska, ziemia dobrzyńska, południowe obszary Pomorza Gdańskiego tj.: Bory Tucholskie oraz Kociewie. Całość zajęć jest realizowana w trzech podstawowych działach: heurystyka, krytyka i opracowanie, odniesionych do badań nad historią wskazanego obszaru. |
||
Pełny opis: |
Metoda historyczna Literatura naukowa: stan badań nad historią regionu Wydawnictwa źródłowe dotyczące regionu Strony internetowe w badaniach historyka regionalisty Bibliografie regionalne Czasopisma regionalne Prasa regionalna Encyklopedie i słowniki regionalne Archiwa w granicach województwa kujawsko-pomorskiego: państwowe, kościele, prywatne Biblioteki w granicach województwa kujawsko-pomorskiego Muzea w granicach województwa kujawsko-pomorskiego Technika pracy z książką i źródłem podejmujących tematykę regionalną Krytyka regionalnego źródła historycznego Warsztat naukowy historyka regionu Prace naukowe historyka regionu, np.: monografie wsi, miast, regionów; regionalne słowniki biograficzne Prace popularno-naukowe, publicystyczne Organizowanie konferencji regionalnych Formy popularyzowania historii regionalnej Tradycje regionalne Wyzwania i zagrożenia stojące przed historykiem regionalistą |
||
Literatura: |
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 Guldon Z., Kilka uwag o historii regionalnej i lokalnej, w: Pamiętnik XIV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, Warszawa 1994 Hermann H., Historia i kultura regionalna w działalności edukacyjnej i społeczno-kulturalnej, w: Historia i kultura regionalna w edukacji dzieci, młodzieży dorosłych w Siedlcach, red. M. Bednarzak-Libera, Siedlce 2007 Kiryk F., Osiągnięcia i niedomogi regionalistyki historycznej, w: Pytania o średniowiecze. Potrzeby i perspektywy badawcze polskiej mediewistyki, red. W. Fałkowski, Warszawa 2001 Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999 Pawlak M., Serczyk J, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1994 [wyd. 6 i następne] Region i ludzie a historiografia i tożsamość, red. J. Borzyszkowski, Gdańsk-Ciechanów 1999 Region Kujawsko-Pomorski w Przeszłości (seria wydawnicza), pod red. W. Rozynkowskiego, M. Strzeleckiej, M. Targowskiego Rusiński W., Rola badań regionalnych w polskiej historiografii, w: Pamiętnik XIII Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, cz. 1, Wrocław 1986 Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999 [wyd. 2] Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurkowski, Toruń 2001 Wyrobisz A., O pojmowaniu regionów historycznych w nauce polskiej, Kwartalnik Historyczny, t. 93: 1986, z. 1 Bibliografie regionalne, szczególnie Bibliografia historii Pomorza Wschodniego i Zachodniego oraz krajów regionu Bałtyku; bibliografie zamieszczone w czasopismach oraz na stronach internetowych Czasopisma regionalne, np.: Kronika Bydgoska, Rocznik Toruński, Rocznik Grudziądzki, Ziemia Kujawska, Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie, Zapiski Historyczne, itd. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Referat (prezentacja): W1, W3, U1, U2, U3, K3 kolokwium: W1, W2, W3, W4, U1 dyskusja problemowa (aktywność): K1, K2 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie: ndst. – mniej niż 50% dst. – 50% dst. plus -60% db.- 70% db. plus – 80% bdb – 90% |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Waldemar Rozynkowski | |
Prowadzący grup: | Waldemar Rozynkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.