Od Cesarstwa Rzymskiego do Cesarstwa Bizantyńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-OG-OCR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Od Cesarstwa Rzymskiego do Cesarstwa Bizantyńskiego |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30h - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu i zaznajomienie się z literaturą 20h + 20 h = 40 h Łącznie: 75 godz. (3 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę w zakresie głównych kierunków polityki zagranicznej cesarstwa i sposobów jej realizacji w omawianym okresie. W2: Opisuje najważniejsze kampanie militarne podejmowane przez cesarstwo w tym okresie. W3: Charakteryzuje reformy ustrojowe imperatorów epoki późnego cesarstwa i wczesnego Bizancjum (np. Dioklecjana, Konstantyna, Justyniana itp.). W4: Wymienia dynastie panujące w cesarstwie w okresie od III do VII wieku i najważniejszych ich przedstawicieli. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje mapę podczas charakteryzowania głównych kierunków polityki zagranicznej cesarstwa i omawiania wojen toczonych przez Rzym i Bizancjum w tym okresie. U2: Analizuje przyczyny i różnorodne aspekty (polityczne, ekonomiczne, społeczne) kryzysu III wieku w historii cesarstwa U3: Potrafi wyjaśnić genezę Wielkiej Wędrówki Ludów i zwiększonego nacisku plemion germańskich na granice cesarstwa U4: Charakteryzuje przemiany jakie zachodziły w cesarstwie oznaczające cezurę między epoką starożytną i średniowieczną. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego Rzymu i Bizancjum dla kształtowania się współczesnej Europy K2: Posiada umiejętność pracy w zespole |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : - wykład informacyjny (konwencjonalny), - wykład problemowy - pogadanka Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz Metoda dydaktyczna poszukująca: - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje ramy czasowe 160 – 641 n.e. Pokazuje jakie przemiany w okresie późnego pryncypatu znamionowały nadejście nowej epoki, tj. późnego cesarstwa. Druga część wykładu jest poświęcona historia cesarstwa w latach 337 – 641 n.e. Tu położony zostanie nacisk na wyjaśnienie przyczyn dla których cesarstwo na Zachodzie upadło, zaś na Wschodzie przetrwało. Omówiona też zostanie historia polityczna Cesarstwa Wschodniego w VI i na pocz. VII wieku jak również takie aspekty jak jego administracja, armia oraz przemiany społeczne. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest omówienie najważniejszych przemian dokonujących się w świecie rzymskim w okresie 160 – 641 n.e. Zmiany jakie zaszły w epoce późnego pryncypatu zapowiadały bowiem nadejście epoki, tj. późnej starożytności. Ta z kolei przyniosła nowy porządek w zakresie pozycji cesarza w systemie, organizacji państwa rzymskiego oraz religii. Dla kształtowania się nowej epoki w dziejach cesarstwa kapitalne znaczenie ma panowanie cesarzy Dioklecjana i Konstantyna i podejmowane przez nich reformy, które kończą okres przejściowy w dziejach imperium trwający w l. 193 – 337 ne. W nowej formule cesarstwo przetrwało co najmniej do panowania Justyniana I (527-565), tylko na Wschodzie jednak, bowiem w V wieku n.e. Cesarstwo Zachodnie przestało istnieć. W ramach wykładu będę starał się odpowiedzieć, dlaczego Cesarstwo Zachodnie upadło, zaś Wschodnie przetrwało. Omówiona zostanie historia polityczna Cesarstwa Wschodniego od pocz. V. wieku do lat 40-tych VII, Szereg wykładów zostanie poświęconych problematyce funkcjonowania cesarstwa w wiekach IV – VII: jego administracji, wojskowości, a także przemianom społecznym zachodzącym w tym okresie – zwłaszcza formowaniu się nowego stanu senatorskiego. Tematy: - Wiek II n.e. i rządy Antoninów; -Rzym w epoce Sewerów; - Kryzys III wieku; Dioklecjan i system tetrarchii; -Konstantyn i wiek IV n.e.; - Wrogowie rzymskiego porządku: najazdy Germanów - Wielka Wędrówka Ludów i upadek cesarstwa na Zachodzie; - Wrogowie rzymskiego porządku: Rzym a Imperium Sasanidów; - V wiek n.e. - przetrwanie cesarstwa na Wschodzie; - Pierwszy szczyt potęgi Bizancjum: panowanie Justyniana I (527 - 565); rządy jego następców; -Administracja; -Społeczeństwo; -Armia; - Ku "Wiekom Ciemnym" w historii Bizancjum. |
Literatura: |
- M. Beard, SPQR. Historia starożytnego Rzymu, Poznań 2010 P. Brown, Świat późnego antyku. Od Marka Aureliusza do Mahometa, Warszawa 1991. - Av. Cameron, Późne Cesarstwo Rzymskie, Warszawa 1995 K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań 2017 - M. Jaczynowska, M. Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008 - Ch. Mackay, Starożytny Rzym. Historia polityczna i wojskowa, Warszawa 2009 - C. Wells, Cesarstwo rzymskie, Warszawa - A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004 - R. Browning, Cesarstwo bizantyńskie, Warszawa 1997 - P. Filipczak, R. Kosiński (red.) Świat rzymski w wieku IV, Kraków 2015 - T. Gregory, Historia Bizancjum, Kraków 2008 - J. Haldon, Bizancjum. Zarys dziejów, Warszawa 2006 - P. Heather, Upadek Cesarstwa Rzymskiego, Poznań 2006 - J. Herrin, Niezwykłe dziedzictwo średniowiecznego imperium, Poznań 2009 - O. Jurewicz (red.), Encyklopedia Kultury Bizantyńskiej, Warszawa 2002 - R. Kosiński, K. Twardowska (red.), Świat rzymski w wieku V, Kraków 2010 - C. Mango, Historia Bizancjum, Gdańsk 2007 - T. R. Martin, Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Poznań 2014 - C. Morrisson (red.), Świat Bizancjum, t. I: Cesarstwo Bizantyńskie 330 – 641, Kraków 2007 - G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum, Warszawa 2008 - J. Shepard, Bizancjum ok. 500 – 1024, Warszawa 2012 - P. Southern, Historia armii rzymskiej 753 przed Chr. – 476 po Chr., Oświęcim 2019 - K. Zakrzewski, Historia Bizancjum, Kraków 1999 - www.byzantium1200.com |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - obecność, aktywność (przygotowanie do wykładu) Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na wykładzie (75%) i aktywności (25%). ndst – mniej niż 60 % dst- min. 60% db- 75 % bdb- 90 % Obecność jest obowiązkowa, ponieważ stanowi składową oceny |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Olszaniec | |
Prowadzący grup: | Szymon Olszaniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Olszaniec | |
Prowadzący grup: | Szymon Olszaniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Olszaniec | |
Prowadzący grup: | Szymon Olszaniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.