Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rzymskie cesarzowe: mit i historia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-OG-RzC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rzymskie cesarzowe: mit i historia
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouczelniane z dziedziny nauk humanistycznych - w jezyku polskim
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

60 godzin (2 punkty ECTS) w tym:

zajęcia kontaktowe 35 godzin = 30 wykład + 5 godzin konsultacje

praca własna 25 godz (przygotowanie do zaliczenia)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę ogólną w zakresie historii cesarstwa rzymskiego w I-II w n.e. ze szczególnym uwzględnieniem informacji dotyczących postaci cesarzowych z dynastii julijsko-klaudyjskiej, Flawiuszy i Antoninów.

W2: Opisuje w sposób uporządkowany i z zastosowaniem właściwej terminologii etapy formowania się funkcji cesarzowej.

W3: Charakteryzuje rolę stereotypu w przedstawieniach kobiet zawartych w źródłach antycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Wykorzystuje źródła historyczne właściwe dla dziejów Rzymu w okresie wczesnego cesarstwa

U2: Analizuje relacje autorów łacińskich na temat kobiet z należących do rodziny cesarskiej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i powiązań interdyscyplinarnych historii starożytnego Rzymu z naukami społecznymi (antropologia)

K2: Posiada umiejętność oceny i analizy hipotez naukowych oraz odróżnia fakty historyczne od ich interpretacji.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie głównych etapów kształtowania się instytucji „rzymskiej cesarzowej” na podstawie wybranych przykładów żon cesarzy z I-III wieku n.e. i wyjaśnienie trudności w interpretacji źródeł starożytnych odnoszących się do tej problematyki. Chronologicznie wykład obejmuje historię Cesarstwa od Oktawiana Augusta do Septymiusza Sewera.

Pełny opis:

W ciągu dwóch ostatnich dekad badania dotyczące statusu i roli kobiet w domu cesarskim stały się fenomenem międzynarodowym. Potwierdzeniem są liczne biografie opisujące działalność i znaczenie żon, matek i sióstr rzymskich cesarzy. Efektem intensyfikacji badań jest weryfikacja utrwalonych opinii i znaczące poszerzenie wiedzy na temat kobiet z otoczenia imperatorów. Celem wykładu jest zapoznanie studentek i studentów z głównymi nurtami w dyskusjach naukowych i zagadnień, wokół których nadal toczą się spory. Jednym z najważniejszych jest kwestia kształtowania się od czasów pierwszego princepsa koncepcji udziału kobiet z domu cesarskiego w życiu publicznym Imperium. Wszelkie rozważania na ten temat zaczynają się Liwii Druzylli, żony Oktawiana Augusta, która z czasem stała się wzorem cesarzowej. Rzymskie cesarzowe przynależą jednak nie tylko do świata nauki, ale co najmniej od XIX wieku są częścią kultury popularnej, a niektóre z nich (np. Waleria Messalina) zawładnęły wyobraźnią czytelników i kinomanów, stając się częścią wielu popkulturowych mitów. Celem wykładu jest wyjaśnienie (na wybranych przykładach) pochodzenia tych mitów i przyczyn ich wyjątkowej trwałości w kulturze zachodniej.

Literatura:

1. A Companion to Women in the Ancient World, 2001

2. The Routledge Companion to Women and Monarchy in the Ancient Mediterranean World, 2020

3. Musiał, D., Messalina, czyli w niewoli stereotypu w: Kobiety i władza w czasach dawnych, 2015, s. 33-42.

4. Musiał, D., Bona matrona. O znaczeniu przykładu w konstruowaniu wizerunku idealnej Rzymianki, Ethos, 114 (2016), s. 129-141.

5. Birley, A., Livia: First Lady of Imperial Rome, 2005

6. Freisenbruch, A., Pierwsze damy antycznego Rzymu

7. Barret, A. Agrippina: Sex, Power, and Politics in the Early Empire, 1999

8. J. Burns, Great Women of imperial Rome, 2007

9. B. Levick, Faustina I and II: Imperial Women of the Golden Age, 2014

10. B. Levick, Julia Domna: Syrian Empress, 2007

11.Wyke, M. The Roman mistress, 2007

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: opracowanie jednego z tematów wykładowych na podstawie notatek z wykładu i wskazanej literatury. Kryteria oceniania: ndst - poniżej 19 pkt; (poniżej 32 %); dst- 20 pkt (33%) ; dst plus- 30 pkt (50%) ; db- 40 pkt (66%); db plus- 50 pkt (83%)

bdb- 60 pkt (100%)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Musiał
Prowadzący grup: Danuta Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Musiał
Prowadzący grup: Danuta Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Musiał
Prowadzący grup: Danuta Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Musiał
Prowadzący grup: Danuta Musiał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)