Rzymskie cesarzowe: mit i historia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-OG-RzC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Rzymskie cesarzowe: mit i historia |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouczelniane z dziedziny nauk humanistycznych - w jezyku polskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin (2 punkty ECTS) w tym: zajęcia kontaktowe 35 godzin = 30 wykład + 5 godzin konsultacje praca własna 25 godz (przygotowanie do zaliczenia) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę ogólną w zakresie historii cesarstwa rzymskiego w I-II w n.e. ze szczególnym uwzględnieniem informacji dotyczących postaci cesarzowych z dynastii julijsko-klaudyjskiej, Flawiuszy i Antoninów. W2: Opisuje w sposób uporządkowany i z zastosowaniem właściwej terminologii etapy formowania się funkcji cesarzowej. W3: Charakteryzuje rolę stereotypu w przedstawieniach kobiet zawartych w źródłach antycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje źródła historyczne właściwe dla dziejów Rzymu w okresie wczesnego cesarstwa U2: Analizuje relacje autorów łacińskich na temat kobiet z należących do rodziny cesarskiej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i powiązań interdyscyplinarnych historii starożytnego Rzymu z naukami społecznymi (antropologia) K2: Posiada umiejętność oceny i analizy hipotez naukowych oraz odróżnia fakty historyczne od ich interpretacji. |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie głównych etapów kształtowania się instytucji „rzymskiej cesarzowej” na podstawie wybranych przykładów żon cesarzy z I-III wieku n.e. i wyjaśnienie trudności w interpretacji źródeł starożytnych odnoszących się do tej problematyki. Chronologicznie wykład obejmuje historię Cesarstwa od Oktawiana Augusta do Septymiusza Sewera. |
Pełny opis: |
W ciągu dwóch ostatnich dekad badania dotyczące statusu i roli kobiet w domu cesarskim stały się fenomenem międzynarodowym. Potwierdzeniem są liczne biografie opisujące działalność i znaczenie żon, matek i sióstr rzymskich cesarzy. Efektem intensyfikacji badań jest weryfikacja utrwalonych opinii i znaczące poszerzenie wiedzy na temat kobiet z otoczenia imperatorów. Celem wykładu jest zapoznanie studentek i studentów z głównymi nurtami w dyskusjach naukowych i zagadnień, wokół których nadal toczą się spory. Jednym z najważniejszych jest kwestia kształtowania się od czasów pierwszego princepsa koncepcji udziału kobiet z domu cesarskiego w życiu publicznym Imperium. Wszelkie rozważania na ten temat zaczynają się Liwii Druzylli, żony Oktawiana Augusta, która z czasem stała się wzorem cesarzowej. Rzymskie cesarzowe przynależą jednak nie tylko do świata nauki, ale co najmniej od XIX wieku są częścią kultury popularnej, a niektóre z nich (np. Waleria Messalina) zawładnęły wyobraźnią czytelników i kinomanów, stając się częścią wielu popkulturowych mitów. Celem wykładu jest wyjaśnienie (na wybranych przykładach) pochodzenia tych mitów i przyczyn ich wyjątkowej trwałości w kulturze zachodniej. |
Literatura: |
1. A Companion to Women in the Ancient World, 2001 2. The Routledge Companion to Women and Monarchy in the Ancient Mediterranean World, 2020 3. Musiał, D., Messalina, czyli w niewoli stereotypu w: Kobiety i władza w czasach dawnych, 2015, s. 33-42. 4. Musiał, D., Bona matrona. O znaczeniu przykładu w konstruowaniu wizerunku idealnej Rzymianki, Ethos, 114 (2016), s. 129-141. 5. Birley, A., Livia: First Lady of Imperial Rome, 2005 6. Freisenbruch, A., Pierwsze damy antycznego Rzymu 7. Barret, A. Agrippina: Sex, Power, and Politics in the Early Empire, 1999 8. J. Burns, Great Women of imperial Rome, 2007 9. B. Levick, Faustina I and II: Imperial Women of the Golden Age, 2014 10. B. Levick, Julia Domna: Syrian Empress, 2007 11.Wyke, M. The Roman mistress, 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: opracowanie jednego z tematów wykładowych na podstawie notatek z wykładu i wskazanej literatury. Kryteria oceniania: ndst - poniżej 19 pkt; (poniżej 32 %); dst- 20 pkt (33%) ; dst plus- 30 pkt (50%) ; db- 40 pkt (66%); db plus- 50 pkt (83%) bdb- 60 pkt (100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Musiał | |
Prowadzący grup: | Danuta Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Musiał | |
Prowadzący grup: | Danuta Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Musiał | |
Prowadzący grup: | Danuta Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Musiał | |
Prowadzący grup: | Danuta Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.